چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱
۰ نفر

تقابل مادرید و بارسلون بار دیگر به اوج رسیده و هر کدام از دو طرف برای پیروزی و رسیدن به هدف‌شان دست به هر کاری می‌زنند.

روز دوشنبه حدود یک میلیون نفر از حامیان جدایی کاتالونیا در شهر بارسلون تظاهرات کردند.

اين بار خبري از مسابقه‌هاي داغ فوتبال ميان رئال و بارسا نيست اما مردم اسپانيا با نگراني بسيار بيشتر از ۹۰ دقيقه فوتبال، 3هفته‌ باقي‌مانده تا برگزاري همه‌پرسي جدايي و استقلال كاتالونيا را پس از ۵۰۰سال همزيستي و اتحاد سياسي دنبال مي‌كنند. مقام‌هاي اسپانيا كه مي‌خواهند كاتالونيا همچنان بخشي از اسپانيا باقي بماند در جديدترين اقدام خود مي‌خواهند نيروهاي پليس را براي توقيف و ضبط پلاكاردهاي تبليغاتي، صندوق‌ها و برگه‌هاي رأي به‌كار بگيرند.

شهرداران كاتالونيا ازجمله بارسلون، مركز اين منطقه درباره استقرار صندوق‌هاي رأي و برگزاري همه‌پرسي تهديد به اخراج و توبيخ شده‌اند اما مقام‌هاي كاتالونيا همچنان بر برگزاري همه‌پرسي اول اكتبر (نهم مهر) پافشاري دارند و مي‌گويند هيچ‌چيز نمي‌تواند جلويشان را بگيرد.

روز سه‌شنبه ديوان عالي اسپانيا هم كه درباره موارد نقض و تفسير قانون اساسي تصميم‌گيري مي‌كند، با اعلام ابطال مصوبه پارلمان كاتالونيا برگزاري همه‌پرسي استقلال اين منطقه در شمال شرقي اسپانيا را غيرقانوني خواند.

  • پليس و شهرداران در دوراهي

دادستاني اسپانيا حالا به نيروهاي پليس دستور داده كه براي توقيف همه وسايل مرتبط با اين همه‌پرسي در اين منطقه اقدام كنند. اين مسئله مي‌تواند باعث تنش‌ها و تقابل جديدي شود. پليس منطقه كاتالونيا از سويي موظف به اجراي حكم دادگاه و دادستاني است اما از سوي ديگر زيرنظر دولت منطقه كاتالونيا فعاليت مي‌كند و نيروهاي پليس حالا در يك دو راهي سخت قرار گرفته‌اند. ۹۴۸ شهرداري مناطق كاتالونيا هم وضعيت بغرنج مشابهي دارند.

اكثر شهرداران گفته‌اند آماده برگزاري همه‌پرسي و اختصاص‌دادن فضا و امكانات محلي براي برگزاري اين راي‌گيري‌اند اما اكنون با تهديد دولت اسپانيا مواجه هستند. شهرداري بارسلون كه بزرگ‌ترين و پرجمعيت‌ترين شهر كاتالونياست اعلام كرده تنها درصورتي حاضر به همكاري است كه كارمندان دولتي مشاركت‌كننده در همه پرسي با خطر اخراج و توبيخ از سوي دولت مركزي مواجه نشوند.

تنش و تقابل ميان مادريد و بارسلون از چهارشنبه هفته گذشته به اوج رسيد كه پارلمان كاتالونيا كه اكثريت كرسي‌هاي آن را جدايي‌طلبان در اختيار گرفته‌اند به دولت خودمختار اين منطقه اجازه داد تا همه‌پرسي استقلال را براي تشكيل كشور جديدي در جهان برگزار كند.

كارلوس پوجدمون، رئيس دولت كاتالونيا كه همه تلاش خود را براي برگزاري اين همه‌پرسي به‌كار گرفته خودش در معرض تهديد قرار دارد و ممكن است با نزديك شدن به زمان برگزاري همه‌پرسي دولت اسپانيا عليه او اعلام جرم كند. خوزه مانوئل ماسا، دادستان كل اسپانيا اعلام كرده از نمايندگان مجلس كاتالونيا كه به برگزاري همه‌پرسي رأي داده‌اند و همينطور از مقام‌هاي دولتي كه آن را تأييد كرده‌اند شكايت خواهد كرد.

دولت ماريانو راخوي، نخست‌وزير اسپانيا به‌شدت با برگزاري همه ‌پرسي مخالف است و مي‌گويد كه رئيس دولت خودمختار كاتالونيا پايش را از اختيارات قانوني خود فراتر گذاشته است. نخست‌وزير اسپانيا اين اقدام را يك «نافرماني غيرقابل تحمل» توصيف كرده است. از جنگ داخلي خونين اسپانيا در دهه ۱۹۳۰ همچنان تصوير تانك‌هايي كه در امتداد رودخانه ايبرو به سمت شمال حركت مي‌كردند در آرشيو رسانه‌ها وجود دارد. برخي نگران هستند كه درصورت تصميم به استقلال دولت اسپانيا دست به استفاده از نيروهاي ارتش بزند.

  • تقابل ستاره‌ها

ستاره‌ها و چهره‌هاي مشهور هم از تقابل دولت اسپانيا و مقام‌هاي كاتالونيا جدا نبوده‌اند. رافائل نادال، مرد شماره يك تنيس جهان به صراحت مخالفت خود را با اين اقدام اعلام كرده و خواستار برگزار نشدن همه‌پرسي شده است. او روز گذشته در مصاحبه با روزنامه الموندو گفت: من به مردم كاتالان علاقه زيادي دارم و به آنها احساس نزديكي مي‌كنم.

اما بيش از هر چيزي خود را يك اسپانيايي مي‌دانم و نمي‌توانم اسپانيا را بدون كاتالونيا تصور كنم. او اعلام كرده كه اسپانيا و كاتالونيا در كنار هم قوي‌تر خواهند بود. از سوي ديگر پپ گوارديولا، مربي كنوني منچسترسيتي و مربي سابق بارسلونا به‌شدت از حاميان برگزاري همه‌پرسي است. او كه متولد منطقه كاتالونياست حتي در‌ماه ژوئن در جمع حاميان جدايي حاضر شد و گفت: ما رأي مي‌دهيم حتي اگر دولت اسپانيا اين مسئله را نخواهد هيچ راه ديگري وجود ندارد.

کد خبر 382082

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha