تجارت الکترونیک اگرچه ابعاد مختلفی از تجارت و بازار را در بر می‌گیرد اما برای خانوارها تجارت الکترونیک عموماً در خرید اینترنتی خلاصه می‌شود؛ خریدی که ممکن است از فروشگاه‌هایی مانند آمازون باشد که صرفاً به‌صورت اینترنتی فعالیت می‌کنند و یا فروشگاه‌هایی مانند وال‌مارت که در هر دو شکل سنتی و اینترنتی به فروش محصولات خود مشغولند.

در ايران هم فروشگاه‌هاي آنلاين در حال گسترش فعاليت هستند. ديجي‌كالا بزرگ‌ترين فروشگاه آنلاين ايران است كه جزو استارت‌آپ‌هاي پيشرو در اين زمينه به‌حساب مي‌آيد. اخيرا اپل و گوگل به تحريم اپ‌هاي ايراني پرداخته‌اند تا تحريم‌هاي آمريكا اين بار كسب و كارهاي نوين را نشانه گرفته باشد. اين در حالي است كه اين كسب و كارها در مسير صعودي قراردارند. فروش آنلاين كالا يكي از مصاديق اين كسب و كارها به شمار مي‌رود كه در جهان رو به گسترش است.

طبق آمارهاي پايگاه اينترنتي استاتيستا (Statista) در سال 2016بيش از 1.6ميليارد نفر در سراسر جهان حداقل يك‌بار كالا يا خدمات موردنياز خود را به‌صورت آنلاين خريداري كرده‌اند. همچنين در سال مذكور ارزش معاملات خرده‌فروشي از طريق اينترنت در سطح جهان بالغ بر 1.8تريليون دلار بوده است و پيش‌بيني مي‌شود كه اين رقم در سال 2021به مرز 4.5تريليون دلار برسد.

اگرچه در ساليان اخير مردم كشور پرجمعيت چين و كشورهاي پيشرفته‌اي ازجمله آمريكا، آلمان، انگليس، ژاپن و كره‌جنوبي بيش از مردم ساير كشورها درزمينه خريدوفروش آنلاين محصولات خرده‌فروشي فعال بوده‌اند اما آمارها نشان مي‌دهد كه در سال‌هاي آتي تجارت آنلاين اين محصولات در ديگر كشورها نيز بيش از پيش رواج خواهد يافت. براساس برآوردهاي پايگاه اينترنتي استاتيستا، انتظار مي‌رود در 5سال آينده كشورهاي در حال‌ توسعه شرق و جنوب شرق آسيا ازلحاظ نرخ رشد ارزش معاملات خرده‌فروشي از طريق اينترنت در جهان پيشتاز باشند.

با وجود پيشرفت‌هاي حاصل‌شده در زمينه خرده‌فروشي آنلاين، نهادهاي بين‌المللي ازجمله كنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنكتاد) تأكيد كرده‌اند كه ارزش معاملات خرده‌فروشي آن‌لاين هنوز هم در قياس با ارزش كل معاملات خرده‌فروشي در جهان رقمي ناچيز به‌حساب مي‌آيد. اين واقعيت شايد در نگاه اول نااميدكننده باشد اما نبايد از اين نكته غافل شد كه جهان هنوز ظرفيت‌هاي استفاده‌نشده زيادي براي توسعه تجارت الكترونيك در حوزه خرده‌فروشي دارد. در سال 2016كمتر از 10درصد از معاملات خرده‌فروشي در سطح جهان به‌صورت آنلاين صورت گرفته است؛ هرچند انتظار مي‌رود اين رقم در افق 2021از مرز 15درصد عبور كند.

گسترش معاملات آنلاين در حوزه خرده‌فروشي مستلزم بهبود زيرساخت‌هاي فناوري اطلاعات و صدالبته جلب اعتماد مردم به تجارت الكترونيك است. اگر نگراني‌هاي مصرف‌كنندگان در زمينه كيفيت محصولات خريداري‌شده از طريق اينترنت، امنيت اطلاعات شخصي و موارد ديگري مانند ريسك كلاهبرداري اينترنتي مرتفع شود، مي‌توان اميدوار بود كه تجارت الكترونيك در حوزه خرده‌فروشي حتي با سرعتي بيش از پيش‌بيني‌ها به رشد خود ادامه دهد.

نمودار

کد خبر 381798

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha