همشهری آنلاین: روزنامه آمریکایی نیویورک پست از وجود اسناد جدیدی خبر داد که نشان می‌دهد عربستان در حادثه ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱ میلادی دست داشته است.

نیویورکر

به گزارش ایرنا، شبکه خبری الجزیره قطر به نقل از روزنامه آمریکایی نیویورک پست اعلام کرد اسناد و مدارک جدیدی علیه عربستان در شکواییه قضایی مربوط به حملات 11 سپتامبر نشان می‌دهد که سفارت این کشور در واشنگتن احتمالا از شبیه سازی عملیات ربایش هواپیماها پشتیبانی مالی کرده است و این شبیه سازی را دو تن از کارکنان سفارت سعودی انجام دادند.

همین مساله اتهام‌هایی را درخصوص دست داشتن برخی کارکنان سفارت سعودی در آمریکا و برخی از شهروندان مزدور این کشور در مدیریت و اجرای این حملات تقویت می‌کند.

این منابع می‌گویند، آزمایش ربودن هواپیما دو سال قبل از وقوع حادثه یازده سپتامبر صورت گرفته و دو شهروند سعودی عامل این حادثه در قالب دانشجو درعربستان حضور یافته بودند.

این اسناد نشان می‌دهد که سفارت عربستان هزینه سفر آنان را از شهر فنیکس به واشنگتن داده بوده و این سفر مشابه سفری بود که در یازده سپتامبر انجام شد.

این دلایل جدید باعث شده است تا ساختار شکایت‌هایی که به دستگاه قضایی آمریکا درباره حادثه یازده سپتامبر که نزدیک به 1400 نفر کشته برجای گذاشت؛ تغییر کند.

شون کارتر وکیل اصلی شاکیان حملات یازده سپتامبر از مدت‌ها پیش تاکید کرده بود که بین سازمان القاعده و افرادی که با دولت سعودی در تماس هستند ارتباط وجود دارد و این نیز دلیل دیگری بر دست داشتن عربستان درحادثه 11 سپتامبر است.

خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره در واشنگتن گفت: به دست آمدن این دلایل جدید که نیویورک پست از آن خبر داده است باعث می‌شود که دلایل وکلای خانواده‌های قربانیان حوادث یازده سپتامبر و خواسته‌های آنها و دیدگاه‌های شان در خصوص نقش دولت عربستان در این حوادث تقویت می‌شود و نشان می‌دهد که عربستان تنها درپشتیبانی مالی این حملات نقش نداشته است بلکه براساس دلایل به دست آمده در زمینه سازی این حوادث نیز نقش ایفا کرده است.

این مساله مدتی است که مورد توجه قرار گرفته و این اسناد و مدارک پیشتر تحویل دستگاه قضایی آمریکا شده است اما این مسایل امروز توسط رسانه‌های مختلف آمریکا مطرح شده و طرح آن در این زمان قابل توجه است چرا که دارای پیام و با هدف خاصی است، در واقع با توجه به ابهام‌ها و شرایط کنونی که پیرامون دولت سعودی و دولت ترامپ وجود دارد این مطالب منتشر شده است.

عربستان پیشتر با 25 شکوائیه‌ای که نشان می‌دهد این کشور در طراحی حملات یازده سپتامبر دست داشته و همچنین با پرداخت غرامت به خانواده قربانیان مخالفت کرده است.

ریاض در مطالبی که به دادگاه منطقه‌ای آمریکا در منهتن ارسال کرده گفته که شاکیان نمی‌توانند ثابت کنند که پادشاهی عربستان و یا هر سازمان خیریه دیگری در این کشور در حملات دست داشته است.

الجزیره یادآوری کرد: نزدیک به 2500 تن از خانواده‌های قربانیان حادثه یازده سپتامبر و بیش از 20 هزار تن از مجروحان این حادثه و شرکت‌ها و موسسه‌های بیمه خواستار غرامت به مبلغ میلیاردها دلار از عربستان شده‌اند.

در یازدهم سپتامبر 2001 میلادی شبکه تروریستی القاعده در عملیاتی تروریستی 2 هواپیما را پس از ربودن به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی، یک هواپیما را به ساختمان پنتاگون و هواپیمایی دیگر را به ساختمانی در پنسیلوانیا زد و باعث کشته شدن 2 هزار و 996 تن شد.

کد خبر 381615

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha