همشهری آنلاین: پژوهشگران دانشگاه‌های صنعتی اصفهان و فردوسی مشهد با سنتز یک نانوکاتالیست توانستند روغن مصرف ‌شده و دور ریختنی موتور را به یک نوع سوخت برای موتورهای دیزلی تبدیل کنند که بر اساس نتایج به دست آمده میزان گوگرد موجود در این سوخت از ۰.۹ درصد به ۰.۰۲ درصد کاهش یافته است.

تبدیل روغن‌ دور ریختنی موتور به سوخت دیزل بهینه

به گزارش ایسنا، منابع رو به پایان سوخت‌های فسیلی و از طرفی افزایش روز افزون مصرف آن دانشمندان را به فکر چاره‌ای برای حل این معضل انداخته است. از سوی دیگر حجم روغن ‌سوخته‌ تولید شده در جهان بالغ‌ بر 24 میلیون تن در سال است.

این حجم بالا از روغن‌ سوخته موجب افزایش قابل‌ توجه آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌شود؛ بنابر این یافتن راهی که بتوان به کمک آن روغن‌ سوخته و دورریختنی را بازیافت و آن را به یک محصول باارزش تبدیل کرد، بسیار حائز اهمیت است.

پروفسور علی‌اصغر انصافی، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، از اجرای تحقیقاتی در این زمینه خبر داد و گفت: کاهش آلایندگی محیط‌ زیست و نیاز روزافزون به سوخت از جمله اهداف اجرای این طرح بوده است که در این راستا در این طرح تلاش شده است تا با سنتز یک نانو کاتالیست، روغن سوخته‌ موتورهای دیزلی که ارزشی بالغ‌ بر 10 سنت به ازای هر گالن دارند، به یک سوخت با ارزش با قیمت 94 سنت به ازای هر لیتر تبدیل کنیم.

به گفته وی، به کمک نتایج این طرح نه ‌تنها می‌توان سوخت دیزلی را از راهی ارزان و مقرون‌ به ‌صرفه تولید کرد، بلکه کیفیت سوخت افزایش یافته و آلایندگی کم‌تری نسبت به سوخت‌های دیزلی معمولی ایجاد می‌کند.

انصافی تاکید کرد: در این طرح نانو ذرات سریم اکسید بر بستر سیلیکاژل سنتز شد و از نانوکامپوزیت حاصل به‌ عنوان یک نانوکاتالیست برای تبدیل روغن‌ سوخته به سوخت دیزل استفاده شد.

وی با تاکید بر این که مقیاس نانویی این کاتالیست موجب شد تا فرایند تبدیل با سرعت و بازدهی بالاتری انجام گیرد، خاطرنشان کرد: به‌ منظور بررسی نانوکامپوزیت از آزمون‌های میکروسکوپی و طیف‌سنجی، استفاده و همچنین پارامترهای مؤثر بر فرایند تولید سوخت دیزل در فرایند پیرولیز با به‌ کارگیری روش‌های طراحی آزمایش بهینه شد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به نتایج به دست آمده از این تحقیقات، یادآور شد: میزان گوگرد موجود در سوخت تولیدی در این طرح از 0.9 درصد به 0.02 درصد کاهش یافته که این موضوع تأثیر قابل ‌توجهی بر کاهش آلودگی حاصل از احتراق این سوخت‌ها دارد.

به گفته وی، آلاینده‌های آلی این سوخت نیز به میزان 0.01 درصد گزارش شده است.

این تحقیقات از سوی پروفسور علی‌اصغر انصافی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، نوید زندی آتشبار دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه صنعتی اصفهان و دکتر امیر هوشمند اهور دانش‌آموخته مقطع دکترای دانشگاه فردوسی مشهد اجرایی و نتایج آن در مجله‌ Journal of Cleaner Production با ضریب تأثیر 5.715 منتشر شده است.

کد خبر 381243

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha