سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۸
۰ نفر

خدمت سربازی اگر چه در ادبیات رسمی و البته براساس باور خیلی‌ها پیشوند «مقدس» را دارد اما کم نیستند کسانی که آن را همچنان به همان نام «اجباری» می‌شناسند

سربازی

و سربازی را معادل ۲سال وقت تلف کردن می‌دانند؛ موضوعی که روز گذشته به‌طور تلویحی وزیر دفاع هم آن را تأیید کرد، وقتی که گفت:«امروز زمان آن رسیده است که این نگاه موجود در خانواده‌ها را که یا سربازی نرویم و یا زمان آن کوتاه شود، تغییر کند.»

امير سرتيپ امير حاتمي كه در همايش مهارت‌آموزي سربازان سخنراني مي‌كرد با تأكيد بر لزوم تغيير نگرش نسبت به خدمت سربازي گفت:« بايد برخي بي‌توجهي‌ها نسبت به مقوله سربازي از بين برود؛ به‌عنوان مثال نبايد براي امتياز‌دهي به افراد بگوييم كه فرزند شما از سربازي معاف است يا اينكه براي تنبيه كاركنان وظيفه براي آنها اضافه خدمت لحاظ كنيم.»

در اين همايش فرمانده ناجا نيز بر استفاده از ساعات فراغت سربازان براي آموزش آنها تأكيد كرد و گفت:«به‌دليل گستردگي و تنوع مأموريت‌ها در نيروي انتظامي فرصت فراغت سربازان محدود است؛ البته ساعات خوبي نيز وجود دارد كه از آنها استفاده نمي‌كنيم. بايد با يك برنامه‌ريزي مدون از اين ساعات اوقات فراغت نيز به نحو احسن استفاده كنيم.» مسئولان نظام وظيفه البته هيچگاه موافق كاهش زمان سربازي يا تغيير در شيوه جذب سرباز نبوده‌اند اما همين اظهارنظرها نيز مي‌تواند تأييد آنها از نامطلوب‌بودن شرايط فعلي تلقي شود.

با وجود اين اظهارات رسمي، تلاش براي تغيير شرايط سربازي سال‌هاست تقريبا بي‌نتيجه مانده است.نتيجه نامطلوب بودن شرايط سربازي، بالابودن آمار مشمولان غايب (حدود 3ميليون نفر)، تحصيل در مقاطع تحصيلي تكميلي براي تأخير در اعزام، اقدام به خريد كارت‌هاي پايان خدمت جعلي، فرار از خدمت و حتي خودكشي‌هاي گاه و بيگاه حين خدمت است.

  • تغيير در سربازي

تغيير در سربازي موضوع جديدي نيست و حتي در بسياري از دوره‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري وعده اصلي برخي كانديدا‌ها بوده است. اما پس از حادثه‌اي كه تير‌ماه95 براي اتوبوس حامل سربازان پادگان 05كرمان رخ داد، بسياري از جوانان و فعالان اجتماعي دوباره بحث تغيير و تحول در خدمت سربازي را پيش كشيدند. با آمدن سردار باقري به ستادكل نيروهاي مسلح و تغييرات در معاونت نيروي انساني بارقه‌هاي اميد براي تغيير در روش سربازي ايجاد شد ولي هنوز نشانه‌هايي از اين تغيير ديده نمي‌شود. البته در مجلس مدت‌هاست عده‌اي از نمايندگان با اطلاع از اينكه هر اقدامي در اين زمينه به هماهنگي با ستاد كل نيروهاي مسلح احتياج دارد، به‌دنبال تغيير در شيوه خدمت سربازي هستند؛ روشي كه از يك قرن پيش تغيير خاصي نكرده است.

حسينعلي حاجي‌دليگاني، عضو كميسيون برنامه به همشهري مي‌گويد:« قانون سربازي اجباري از سوي رضاخان در سال ۱۳۰۳ به مجلس برده شد و همان زمان اين قانون مورد اعتراض علماي زمان قرار گرفته است، ما بياييم براي رضاي خدا اين قانون بد را تغيير بدهيم.»

همچنين مركز پژوهش‌هاي مجلس مرداد 92طرحي تحت عنوان «الگوهاي سربازي آينده در جمهوري اسلامي ايران» را منتشر كرد كه البته با مخالفت ستاد كل نيروهاي مسلح به سرانجام نرسيد. در اين طرح 7مدل براي سربازي پيشنهاد شده بود كه يكي از آنها شيوه فعلي خدمت سربازي و 6مورد ديگر طرح‌هايي بود كه درصورت تصويب مجلس و ابلاغ از سوي دولت مي‌توانست جايگزين الگوي قديمي فعلي شود. سيدحسين نقوي‌حسيني، سخنگوي كميسيون امنيت ملي هم شيوه فعلي خدمت سربازي را سبب تلف‌شدن عمر جوانان توصيف كرده و خواستار تجديد‌نظر در اين روش‌ها شده است. همه پيشنهادها در اين زمينه اما با سد ستاد كل نيروهاي مسلح مواجه مي‌شود.»

سالانه بيش از 400هزار نفر سرباز وظيفه در نيروهاي مسلح خدمت مي‌كنند. انتقاد به وضعيت سربازي هم به شيوه سربازي‌گيري و هم به شيوه اداره پادگان‌ها مطرح مي‌شود؛ براي نمونه با وجود ابلاغيه‌هاي متعدد براي به‌كارگيري سربازان متأهل در محل زندگي خودشان، همچنان عده‌اي از اعزام به مناطق دوردست گلايه دارند. آيا حالا تأكيدهاي جديد وزير دفاع بر بهبود سربازي، زمينه‌ساز تغييري خواهد شد؟!

  • اوضاع خوب نيست ولي بهتر شده است

اميراحمدرضا پوردستان
واقعيت اين است كه وضعيت سربازي و شرايط پادگان‌ها مطلوب نيست اما اين حقيقت را هم نبايد فراموش كنيم كه در مجموع اوضاع نسبت به سال‌هاي گذشته بهتر شده است. مطابق دستور فرماندهي كل قوا، بايد به اين مسئله توجه جدي شود. هم در مجموع همه پادگان‌هاي كشور و هم در پادگان‌هاي ارتش جمهوري اسلامي ايران فضاهاي ورزشي، وضعيت خوابگاه‌ها و خدمات بهداشتي بهبود چشمگيري داشته است. در ارتش مركز مطالعات راهبردي به‌طور جدي روي اين موضوع متمركز است اما اقدامات كوتاه‌مدت هم مورد توجه قرار دارد.در مجموعه ارتش همچنان بومي‌سازي‌ در اولويت است. هر چند با توجه به شرايط عملياتي و نياز يگان‌ها ممكن است اين موضوع به‌طور كامل اجرا نشود اما اولويت اصلي خدمات سربازان عزيز در محل سكونت خودشان است. علاوه بر اين هم‌اكنون ما در تمام پادگان‌ها مركز مشاوره داريم و همه سربازان صد‌درصد توسط پزشكان ارزيابي مي‌شوند. ارتش جمهوري اسلامي ايران سربازان را فرزندان شريف ايران‌زمين مي‌داند و مطابق دستور مقام معظم رهبري و وظيفه ذاتي خود حداكثر تلاش را براي بهبود شرايط سربازي خواهد كرد.

کد خبر 381210

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha