همشهری آنلاین: روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به تایید دوباره پایبندی ایران به برجام توسط بازرسان آژانس بین‌المللی ایران نوشت: ترامپ از هر مسیری برای خروج از توافق هسته‌ای برود، آمریکا را منزوی خواهد کرد؛ چراکه دیگر طرف‌های توافق وی را همراهی نخواهند کرد.

آمریکا

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، بازرسان هسته‌ای بین‌المللی با انتشار گزارش جدید خود کار دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای یافتن موردی از نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران را پیچیده کردند. این بازرسان روز پنجشنبه تایید کردند که ایران به تعهداتش به توافق پایبند است.دونالد ترامپ هیچ تلاشی برای مخفی  کردن اشتیاقش برای پاره کردن توافق هسته‌ای، با وجود مخالفت بسیاری از مقامات ارشدش در حوزه امنیت ملی نکرده است، اما گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کار را برای پیدا کردن استدلالی مبنی بر تخلف  ایران از توافق بسیار سخت‌تر کرده است.

این روزنامه آمریکایی افزود: تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک هفته پس از آن انجام شد که رئیس جمهور ترامپ نماینده‌اش در سازمان ملل را به وین فرستاد تا با مقامات ارشد آژانس درباره‌ی ایران گفت‌وگو کند. نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل آژانس را تحت فشار قرار داد تا رویکرد خصمانه‌تری در قبال ایران اتخاذ کند. همچنین برخی مقامات دولت نیز گفته‌اند که آژانس باید خواستار دسترسی به سایت‌های نظامی ایران شود. هر چند، طبق توافق هسته‌ای، آژانس تنها می‌تواند در صورتی که یک شک معقول و منطقی بیابد که ایران در این سایت‌ها فعالیت‌های مرتبط هسته‌ای غیر قانونی انجام می‌دهد، دست به چنین کاری بزند. به گفته‌ی مقامات آمریکایی و آژانس، واشنگتن تاکنون فهرستی از مکان‌های مشکوک ارائه نداده است.

نیویورک تایمز در ادامه آورده است: هیلی که شایعاتی درباره‌ی کاندیداتوری وی برای پست وزارت امور خارجه بعد از رکس تیلرسون وجود دارد، روز پنجشنبه هیچ اظهار نظری درباره‌ی گزارش‌ آژانس نکرد، اما پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت مساله بازرسی را ادامه خواهد داد، هر چند که ایرانی‌ها چند روز پیش از آن تاکید کردند که اجازه دسترسی به سایت‌های نظامی را نمی‌دهند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود به بررسی سه گزینه‌ی پیش روی دونالد ترامپ برای تصمیم گیری درباره‌ی توافق  هسته‌ای ایران و گروه  1+5 که در ژوئیه 2015 حاصل شد، پرداخت و نوشت: اولین راه این است که آقای ترامپ به سادگی توافق را پاره و اعلام کند که اگرچه ایران به متن توافق عمل می‌کند، روح توافق را با ادامه آزمایش‌های موشکی‌اش، پشتیبانی از گروه‌هایی که واشنگتن آنها را تروریستی می‌خواند و ادعای حضور در عراق و سوریه نقض می‌کند. توافق هسته‌ای تنها محدود به فعالیت‌های هسته‌ای ایران است اما ترامپ گفته است که این توافق برای جلوگیری از آنچه تهدید ایران خوانده است، کافی نیست.

نیویورک تایمز افزود: اما مشکلات زیادی در پی این رویکرد وجود دارد. این کار به ایران اجازه می‌دهد تا اورانیوم را به اندازه‌ای که می‌خواهد غنی سازی یا پلوتونیوم تولید کند، این همان دلیلی است که رکس تیلرسون و مشاوران امنیت ملی آمریکا بر اساس آن، با خروج از توافق مخالفت کرده‌اند. این اقدام علاوه بر این، وجهه آمریکا را مخدوش خواهد کرد. روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان دیگر طرف‌های توافق هستند که همگی حمایت قوی خود را از توافق اعلام کرده و هشدار داده‌اند که اگر ترامپ از توافق خارج شود، آمریکا در این مساله منزوی خواهد شد.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: گزینه دیگر این است که اعلام کند ایران به توافق پایبند نیست اما با این حال، توافق را حفظ کند. این کار مانع از رای کنگره برای وضع مجدد تحریم‌ها خواهد شد و احتمالا اختلاف با هم پیمانان را خنثی می‌کند یا دست کم به تاخیر می‌اندازد. گزینه سوم نیز ترتیب دادن آزمونی است که واشنگتن انتظار دارد تهران در آن شکست بخورد. در این روش، آمریکا با ارائه اطلاعاتی به آژانس، اتهاماتی را مبنی بر وجود فعالیت مرتبط هسته‌ای، از غنی سازی گرفته تا تحقیقات احتمالی مربوط به تسلیحات هسته‌ای در ایران مطرح خواهد کرد که اساس درخواست یک بازرسی است. هر چند که مقامات می‌گویند تا به این حال چنین اطلاعات دقیقی به دست ترامپ نیامده است.

نیویورک تایمز در بخش پایانی گزارش خود نوشت: تحلیلگران سیاسی که زمانی فکر می‌کردند این توافق ممکن است دولت ترامپ را نجات دهد، اکنون کمتر خوشبین هستند. کلیف کوبجان، رئیس گروه اوراسیا، یک شرکت مشاوره ریسک سیاسی در واشنگتن گفت: دولت ترامپ خیلی ساده از توافق هسته‌ای خوشش نمی‌آید و در ماه‌های آینده نیز به دنبال یافتن راهی برای عدم تایید پایبندی ایران خواهد بود. یکی از این راه‌ها تاکید بر دسترسی آژانس به سایت‌های نظامی ایران است، موضوعی که جمهوری اسلامی تحملش نخواهد کرد. این توافق هنوز با مشکلاتی روبرو است.

 

کد خبر 380929

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha