مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰
۰ نفر

زهرا رفیعی: برای برخی از خانواده‌ها به دنیا آوردن فرزند در تاریخ رند مانند ۹۶/۶/۶ یا ۲/۲/۹۲ یا ۸۸/۸/۸ مسئله مهم و قابل انتخابی است.

نوزاد

 اين در حالي است كه از لحاظ پزشكي در روزهاي پايان بارداري، هر يك روز باقيمانده تا پايان بارداري براي سلامت جنين و مادر اهميت حياتي دارد.

انتخابي بودن تاريخ زايمان براي زايمان‌هاي طبيعي به‌دليل غيرقابل پيش‌بيني بودن، تقريبا غيرممكن است. اما وقتي پاي زايمان سزارين به ميان مي‌آيد انتخاب تاريخ، توافقي بين پزشك و بيمار است. با وجود تغيير سياست‌هاي وزارت بهداشت مبني بر اولويت زايمان طبيعي به زايمان سزارين، در تاريخ‌هاي رند كه چند عدد پشت هم نوشته مي‌شود، بيمارستان‌ها به‌طور محسوسي پر از زنان باردار در آستانه مادر شدن مي‌شود. در شبكه‌هاي اجتماعي پزشكان زنان و پرسنل بيمارستان‌ها از ركورد‌هاي زايمان در تاريخ رند هم حرف مي‌زنند. يكي از آنها نوشته كه در تاريخ 96/6/6، ۱۰ مورد سزارين داشته‌اند و آن ديگري نوشته كه بيمارستانشان 33مورد سزارين داشته است. آنها به طنز به هم مي‌گويند كه بيمارستان در تاريخ 99/9/9 چه شلوغ بشود!

دكتر نوشين نظري، جراح و متخصص زنان در مورد شيوع زايمان سزارين در تاريخ‌هاي رند گفت: براي زايمان در تاريخ رند2نكته اساسي حائز اهميت است؛ يكي سليقه پدر و مادر و ديگري ديدگاه پزشك در مورد سلامت مادر و جنين. بحث زايمان در تاريخ رند هر‌ماه بين والدين و پزشك وجود داشته و با توجه به ويژگي فرهنگي ايراني‌ها، همچنان وجود خواهد داشت. زايمان در تاريخ رند يا همزمان بودن آن با تاريخ سالگرد و تولد پدر و... حق خانواده‌هاست؛ به شرطي كه سلامتي جنين و مادر به خطر نيفتد. در زايمان سزارين، زمان تولد يك روز مشخص نيست و با طيف 8 تا 10روزه براي زمان تولد سر و كار داريم. به جز در موارد اورژانسي كه در آن كيسه آب مادر پاره شود، به بيمار براي زايمان يك بازه زماني پيشنهاد مي‌شود. در شرايطي كه جان مادر و كودك در خطر نباشد و جنين رسيده باشد، انتخاب زمان زايمان سزارين با توافق والدين و جراح است.

وي در مورد اهميت روزهاي آخر بارداري براي وزن‌گيري و سلامت جنين گفت: در مورد زايمان طبيعي بايد تا زماني كه روند درد و انقباضات رحمي و يا پارگي كيسه آب رخ دهد، صبر كرد. اين زمان مي‌تواند در 37 تا ۴۰ هفتگي به طول بينجامد و بستگي به جنين دارد. ولي در مورد سزارين، وقتي ريه‌هاي جنين رشد كامل كرده باشد كه معمولا در هفته 38 است، به حاملگي مي‌توان پايان داد. اگر خانمي زايمان قبلي خود را به روش سزارين انجام داده باشد، وقتي جنين به پايان ۳۸هفتگي مي‌رسد، يعني زماني كه به زايمان طبيعي نزديك است، مي‌توان به بارداري خاتمه داد. سلامت جنين از وزن‌گيري جنين در 8 تا 10روز پايان بارداري مهم‌تر است. ضمن اينكه برخي از جنين‌ها پس از رسيدن، ديگر وزن نمي‌گيرند. در واقع ما به 2چيز اهميت مي‌دهيم؛ اول اينكه آيا ريه جنين به اندازه كامل رسيده است و ديگر اينكه تاريخ انتخابي زايمان سزارين با تاريخ زايمان طبيعي چقدر فاصله دارد؟

با درنظر گرفتن اين دو فاكتور اجازه زايمان در تاريخ رند داده مي‌شود. دكتر نوشين نظري با اشاره به اينكه انتخاب تاريخ رند در شرايطي كه سلامت مادر و جنين به خطر نيفتد ايرادي ندارد، گفت: هيچ جراحي نبايد زير بار اصرار والدين براي به دنيا آوردن كودك در تاريخ به‌خصوص برود. ضمن اينكه بعيد مي‌دانم والديني بخواهند با اصرار بيجا جان فرزند خود را به خطر بيندازند. از خانواده‌ها مي‌خواهم براي خواسته‌شان به پزشك اصرار نابجا نكنند.

  • عوارض زايمان پيش از موعد

مهم‌ترين عارضه‌اي كه زايمان زودهنگام مي‌تواند داشته باشد، كامل نشدن ريه جنين است. در اين شرايط جنين آماده حيات بيرون از رحم نيست؛ در نتيجه به دشواري تنفس مي‌كند و مستعد ابتلا به عفونت مي‌شود. قرار دادن جنين در دستگاه‌هايي كه شرايط رحم را شبيه‌سازي مي‌كند علاوه بر هزينه‌هاي گزاف، نوزاد را از شير مادر محروم مي‌كند. ريه كه كامل نشود نوزاد نمي‌تواند شير بمكد. عوارض زايمان ديرتر از موعد: مهم‌ترين عارضه‌ زايمان پس از 40هفتگي، شانس بالاي دفع مكونيوم (دفع مدفوع جنين در داخل كيسه آب) و خورده شدن آن توسط جنين است. اين عارضه احتمال مرگ‌ومير ناگهاني را در داخل رحم بسيار بالا مي‌برد.

کد خبر 380887

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha