سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۶
۰ نفر

احمد حاتمی یزد: افزایش قیمت ارز در یک‌ماه اخیر جای نگرانی ندارد و دلیل سبقت قیمت یورو در برابر دلار آمریکا در بازار داخلی ناشی از تقویت ارزش پول اروپایی در برابر دلار است و ربطی به بازار ایران ندارد.

‌ احمد حاتمی یزد

چرا كه اقتصاد كشورهاي اروپايي در حال بهبود است و از سوي ديگر به‌دليل ناتواني دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريكا در تحقق وعده‌هاي انتخاباتي‌اش شاهد افت ارزش دلار آمريكا در بازارهاي جهاني هستيم. ازجمله وعده‌هاي ترامپ سرمايه‌گذاري 1000ميليارد دلاري در بخش زيرساخت‌هاي آمريكا، تقويت اقتصاد اين كشور از طريق فشار بر اقتصاد چين و كشيدن ديوار در مرز اين كشور با مكزيك بود كه در عمل شاهد اين هستيم كه هيچ كدام از اين وعده‌هاي بزرگ محقق نشده است. از سوي ديگر تنش اخير بين رئيس‌جمهور آمريكا با كنگره بر سر تأمين مالي كشيدن ديوار در مرز با مكزيك و اختلاف بر سر برنامه‌هاي هسته‌اي كره‌شمالي هم باعث شده تا اقتصاد جهان نسبت به گفته‌هاي ترامپ دچار ترديدهاي جدي شود. از سوي ديگر شاخص‌هاي اقتصادي ‌اروپا‌ نشان از بهبود دارد به‌نحوي كه پس از ضربه سختي كه در سال 2008به اقتصاد منطقه يورو وارد شد و كشورهايي چون پرتغال، يونان و اسپانيا با ركود و بيكاري مواجه شدند، حالا اوضاع تاحدودي بهتر شده و با تجديد بدهي‌ كشورهاي گرفتار اروپايي شاهد تقويت شاخص رشد اقتصادي و كاهش نرخ بيكاري در اين كشورها هستيم در شرايطي كه اقتصاد آمريكا به‌دليل مواضع متزلزل ترامپ در دوران بلاتكليفي به سر مي‌برد.

روند قيمت ارز در دولت يازدهم تحت كنترل بانك مركزي بوده و اين نهاد موفق شده تا ثبات ارزي را به اقتصاد برگرداند كه اين رويكرد قابل دفاع است و افزايش نرخ ارز يك امر طبيعي متناسب با ميانگين نرخ تورم داخلي و جهاني است. نكته مهم به تدبير دولت جهت اجراي سياست يكسان‌سازي نرخ ارز برمي‌گردد كه بين اقتصاددانان بر سر اجراي آن و نرخ ارز اختلاف نظر وجود دارد به‌نحوي كه غالب كارشناسان و اقتصاددانان بر اين باور هستند كه افزايش نرخ ارز به نفع توليد ملي بوده باعث رونق صادرات و تقويت قدرت رقابتي كالاهاي داخلي و مانع افزايش واردات كالاهاي خارجي مي‌شود و از سوي ديگر برخي به اين نكته اشاره دارند كه به دلايل سياسي و اقتصادي نبايد اجازه افزايش نرخ ارز داده شود. به همين دليل تصور مي‌شود كه اجماع نظر بر سر اجراي طرح تك نرخي كردن ارز در كشور وجود ندارد و تا پايان سال‌جاري اين طرح اجرا نخواهد شد و بانك مركزي همچنان مديريت بازار ارز را در دست خواهد داشت. مشكلات موجود در نقل و انتقال وجوه ارزي كشور در‌ بانك‌هاى اروپايى باعث مي‌شود كه شانس موفقيت پروژه تك نرخى كردن‌ بشدت كاهش يابد.‌تا وقتى تحريم بانكى برداشته نشود سياست تك نرخى كردن ارز به رغم تمايل ‌بانك مركزى عملى نخواهد شد.

کد خبر 380552

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha