علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان از احتمال برگزاری نشست وزیران خارجه گروه ۱+۵ در حاشیه اجلاس نیویورک خبر داده است.

نشست برجامی ظریف با ۱+۵ پیش از اعلام نظرترامپ

اهميت اين نشست در آنجاست كه تيم ترامپ قرار است اوايل ماه اكتبر (10 مهرماه) نظر نهايي ترامپ درباره ادامه تعليق تحريم ها و اجراي برجام از سوي آمريكا را اعلام كند.

ترامپ بر سر دومين تأييد برجام توسط وزير خارجه‌اش با او به چالش خورد و افرادي را مأمور كرد ضمن بررسي نفع توافق براي امنيت ملي آمريكا از موارد نقض برجام توسط ايران اسنادي بيابند، نيكي هيلي سفير آمريكا در سازمان ملل به همين منظور روز جمعه به گفته خودش با انبوهي از سؤالات ازجمله درباره بازرسي از تاسيسات نظامي ايران به وين رفت. به اين ترتيب حضور ظريف در آمريكا همزمان با لابي‌هاي مقامات غربي با ترامپ براي پايبندي به توافق هسته‌اي خواهد بود و شايد درصورت خروج آمريكا از توافق هسته‌اي، يكي از سناريوهاي ايران كه قبلا از سوي مقامات اعلام شده بود در همان نيويورك از سوي ظريف رونمايي شود. براساس تقويم سازمان ملل نشست سالانه مجمع عمومي اين سازمان روز 28شهريور در نيويورك آغاز به‌كار مي‌كند، حجت‌الاسلام حسن روحاني رئيس‌جمهور ايران در 4سال گذشته به‌صورت متناوب در اجلاس حضور يافته بود و گفته مي‌شود امسال نيز سفر به نيويورك و سخنراني در اجلاس سازمان ملل به‌دليل شرايط حساس منطقه‌اي و بين‌المللي در برنامه رئيس‌جمهور قرار دارد.

از طرفي محمد جواد ظريف با حدود 20سال سابقه زندگي در نيويورك امسال هم در حالي به اين شهر مي‌رود كه اين بار حضور او در آمريكا با هربار متفاوت است، ظريف بعد از سال‌هاي تحصيل و تصدي نمايندگي ايران در سازمان ملل، در 4سال قبل به‌عنوان وزير خارجه به آمريكا رفته و هر بار ملاقات او با جان كري همتاي آمريكايي خبرساز مي‌شد.اين‌بار اگر قرار بر ديداري باشد، او بايد با ركس‌تيلرسون ديدار كند. سفر امسال ظريف به نيويورك در شرايطي است كه تندروها در آمريكا به قدرت رسيده‌اند و براي برهم زدن برجام لحظه شماري مي‌كنند، به همين دليل ملاقات ظريف با ركس تيلرسون وزير خارجه آمريكا بسيار دور از ذهن به نظر مي رسيد اما ديروز علي اكبر صالحي، معاون رئيس‌جمهور ايران گفته از نامه هاي ظريف به موگريني و آمانو چنين برداشت كرده كه ظريف در تلاش است نشست وزيران خارجه 1+5 در نيويورك را برگزار كند. در اين صورت ظريف و تيلرسون شايد براي نخستين بار با هم روبه‌رو شوند. ديروز بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان از قطعي شدن سفر ظريف به نيويورك خبر داد.

  • خط قرمز ايران

علي اكبر صالحي درباره ادعاي آمريكايي ها براي بازرسي از تاسيسات نظامي ايران گفت: اين مسئله از سوي هيأت نظارت بر برجام در حال بررسي و پيگيري است. همچنين بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه هم تأكيد كرد: هيچ‌گونه اجازه‌اي را به ديگران براي ورود به حوزه‌هاي منع شده در تفاهمات برجام نمي‌دهيم و بازرسي‌هاي آژانس قطعاً در چارچوب سياست‌هاي داخلي خودمان انجام خواهد شد. قاسمي گفت: تقلاي آمريكا براي تخريب ذهنيت آژانس بيجاست.

کد خبر 380466

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha