شنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۵
۰ نفر

عمید نمازیخواه: کمتر کسی است که در سال‌جاری حرفی از گرم شدن زمین و تولید دهشتناک گازهای گلخانه‌ای را نشنیده باشد. آن قدر روند رشد آلودگی هوا بالاست که حالا، تمام دنیا برای حل این معضل عظیم بسیج شده است.

البته در این بسیج همگانی باید نام چند کشور را حذف کرد. به‌عنوان مثال آمریکا تاکنون پیمان کیوتو را امضا نکره و البته حدود نیمی از تولید گازهای گلخانه‌ای را به تنهایی در دست دارد.

از دیگر سو این موضوع آن‌قدر برای مردم حیاتی تلقی می‌شود که براساس یک نظرسنجی تازه بی‌بی سی از 22 هزار نفر در 21 کشور جهان، اکثر مردم می‌گویند که آماده‌اند برای رسیدگی به مشکل تغییرات آب و هوایی از آسایش خود بزنند.

4 نفر از هر 5 نفر می‌گویند که آماده تغییر عادات خود هستند، حتی در کشورهای آمریکا و چین که بزرگترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای به حساب می‌آیند.

سه‌چهارم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی از اعمال مالیات بر انرژی حمایت می‌کنند به شرطی که از پول آن برای یافتن منابع تازه انرژی یا افزایش بازدهی سوخت‌های موجود استفاده شود.

پاسخ دهندگان این نظرسنجی در چین بیش از هر کشور دیگری نسبت به ایده مالیات بر انرژی اشتیاق نشان داده‌اند. همچنان‌که  تقریبا تمامی کشورهای اروپایی و اکثر مردم آمریکا اعلام کردند هزینه سوخت‌هایی که بیش از دیگر سوخت‌ها به تغییرات جوی دامن می‌زند باید افزایش یابد.

تنها استثناها کشورهای ایتالیا و روسیه بودند که در آنها شمار چشمگیری از مردم معتقدند که افزایش بهای انرژی لازم نخواهد بود.

همان‌گونه که می‌بینید وضعیت آن‌قدر وخیم است که مردم حاضر به از خودگذشتگی و تغییر الگوی مصرف خود هستند. در حالی که تمامی دنیا به‌دنبال استفاده از انرژی‌های جایگزین و پاک هستند ولی هنوز برخی کشورها به‌دنبال انرژی‌های دهه 1950 هستند و احتمالاً پس از به دست آوردن آن و با وجود هزینه‌های بسیار بالا، باید به سرعت جایگزینی اصلح برای آن پیدا کنند.

در همین راستا به باور دست اندر کاران گوگل، تکنولوژی انرژی‌های جایگزین باید به مرحله بعدی منتقل شود. اما در این میان یکی از نکات جالب حمایت شرکت‌های مقتدر و پولداری چون گوگل از مسئله جایگزینی انرژی‌های پاک است.

به گزارش بی‌بی سی، مسئولان ماشین جست‌وجوگر گوگل اعلام کرده‌اند که برای حمایت از تولید و همچنین پیشبرد تکنولوژی سوخت‌های جایگزین و تجدید‌پذیر، صدها میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند. این شرکت آمریکایی درصدد است منابع سوختی ارزان‌تر و پاک‌تر برای تولید الکتریسیته فراهم کند.

این ابتکار جدید که به تجدیدپذیر (Renewable) ارزانتر از ذغال سنگ (Coal)، موسوم است، در مرحله اول به انرژی خورشیدی، انرژی باد و انرژی زمین گرمایی (Geothermal)، متکی است. گوگل همچنین درصدد است فعالیت‌های تحقیقاتی انجام دهد و برای این کار از مهارت مهندسین و کارشناسان حوزه انرژی استفاده خواهد کرد.

از 2منظر می‌توان به یک چنین اقداماتی از طرف شرکت‌های بزرگ نگاه کرد؛ اول اینکه به‌دلیل مسائل انسان‌دوستانه و حافظ حقوق بشری دست به چنین کارها و حمایت‌هایی بزنند که اگر چنین بود باید تاکنون بسیاری از شرکت‌هایی که اصلاً کارشان تحقیقات انرژی است یک راه حل و مدل تولید انرژی مناسبی را پیشنهاد می‌کردند که توجیه اقتصادی هم برای دولت‌ها داشته باشد.

ولی منظر دوم که به نسبت منظر هشیارانه‌تری است، دقت به سرمایه‌گذاری‌های تبلیغاتی بسیار صحیح مشاوران و مدیران شرکت معظم گوگل است.

اگر دقت کنید می‌بینید که آن‌ها دقیقاً جایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که 4نفر از هر 5 نفر می‌گویند که حتی آماده تغییر عادات خود هستند. سرمایه‌گذاری چند صد میلیونی در مبحث انرژی‌های پاک کار بسیار انسان دوستانه‌ای است و ما نمی‌خواهیم این مسئله را نفی کنیم ولی قاعدتاً شرکت‌هایی چون گوگل جایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که اگر 100میلیون هزینه کردند، یک میلیارد بردارند.

باز هم خدا را شکر که راه و روش تبلیغاتیشان هم به نفع نوع بشر است و در واقع یک وضعیت برنده، برنده را ایجاد می‌کنند که در این رابطه علاوه بر محبوب‌تر شدن برنده گوگل برای مردم دنیا، انسان‌ها نیز می‌توانند از یک حامی پولدار برای تحقیقات انرژی بهره ببرند.

به گزارش بی‌بی سی، لری پیج، از بنیانگذاران مؤسسه گوگل گفته است: ما امیدواریم با کمک فناوران با استعداد، شرکای خوب و سرمایه‌گذاری قابل توجه، بتوانیم به سرعت در این حوزه پیشروی کنیم.

آقای پیج در ادامه گفت: هدف ما تولید یک گیگاوات انرژی قابل تجدید است که حتی از سوزاندن ذغال سنگ ارزانتر باشد. ما امیدواریم که طی چند سال و نه چند دهه آینده به این هدف برسیم. با یک گیگاوات نیرو می‌توان انرژی مورد نیاز یک شهر به اندازه سانفرانسیسکو، یکی از بزرگترین شهرهای ایالت کالیفرنیا، را تأمین کرد.

گوگل پیش از این، از برنامه‌های خودروسازی که با هدف استفاده بهینه از سوخت فسیلی طراحی شده، حمایت کرده است. سایت اینترنتی Google.org هم برای کمک به تجاری شدن خودروهای هایبرید و خودروهای برقی، به خریداران این دسته از خودروها وام می‌دهد.

دفتر مرکزی شرکت گوگل در کالیفرنیا، به یک سامانه غول پیکر انرژی خورشیدی مجهز است و انرژی لازم برای فعالیت این مرکز را تأمین می‌کند.

مقامات گوگل می‌گویند که به احتمال زیاد محور تلاش‌های اولیه این شرکت تکنولوژی توسعه سامانه‌های انرژی گرمایی خورشیدی است و در سال 2008 ده‌ها میلیون دلار را صرف ابتکار «تجدید‌پذیر ارزانتر از ذغال سنگ» خواهد کرد. البته این آمار و ارقام در آینده به‌طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

گوگل مدتی است که با طرح‌ها و شرکت‌های مختلف که در زمینه تولید انرژی‌های پاک و تجدید پذیر فعالیت دارند، همکاری دارد. ماکانی پاور، یکی از این شرکت‌هاست که تلاش دارد از طریق مهار انرژی باد، الکتریسیته تولید کند. مسئولان شرکت گوگل می‌گویند هدف این است که با انرژی‌های تجدید پذیر، هر کیلو وات در ساعت الکتریسیته را به بهای یک تا 3سنت ارائه کنند.

به گفته لری پیج، در حال حاضر استفاده از انرژی خورشیدی خیلی گرانتر از سوزاندن ذغال سنگ است؛ البته بستگی دارد که از چه نوع ذغال سنگی استفاده شده باشد. گرچه تولید انرژی ارزانتر از ذغال سنگ هدفی بلندپروازانه است اما قابل دسترسی است و اگر این هدف عملی شود تأثیر مثبت آن بر حیات کره زمین عظیم خواهد بود.

کد خبر 38034

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز