چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱
۰ نفر

همشهری دو - بهاره جلالوند: وقت ازدواج‌تان شده است؟ به خواستگاری‌تان آمده‌اند یا دختر مورد نظر خود را پیدا کرده‌اید؟ قرار مراسم عقد و عروسی خود را گذاشته‌اید؟ پس وقت آن رسیده تا کمی درباره آزمایش‌های قبل از ازدواج بدانید، آزمایش‌هایی که تا آنها را انجام ندهید، امکان عقدکردن برایتان وجود ندارد.

آزمایش خون ازدواج

زياد نگران نشويد چون انجام اين آزمايش‌ها آنقدرها پيچيده نيست كه باعث نگراني‌تان شود. قبل از اينكه براي آزمايش‌هاي پيش از ازدواج اقدام كنيد، خوب است كه كمي درباره اين آزمايش‌ها و روند انجام‌شان بدانيد. يادتان باشد وقتي كه آزمايش‌ها را انجام داديد و خانم هم واكسن كزاز زد، بايد حتما براي انجام عقد به محضر مراجعه كنيد چون اين آزمايش‌ها از زمان صدور فقط حدود يك‌ماه اعتبار دارند و بعد از اين مدت بايد تمام آزمايش‌ها را تكرار كرد.

  • اول محضر، بعد آزمايش

براي اينكه بتوانيد عقد كنيد، حتما بايد آزمايش‌هاي پيش از ازدواج را انجام بدهيد و اين مسئله را بدانيد كه براي انجام آزمايش‌هاي پيش از ازدواج نمي‌توانيد هر آزمايشگاهي برويد و بايد به آزمايشگاه‌هايي برويد كه محضر به شما معرفي مي‌كند البته اين بدين معني نيست كه نتايج آزمايشگاه‌هاي ديگر مشكلي دارد بلكه به‌دليل اينكه آزمايشگاه‌هاي خاص برايتان تأييديه صادر مي‌كنند، بايد به همان آزمايشگاه‌ها مراجعه كنيد. قبل از رفتن به آزمايشگاه هم بايد مدارك مورد نياز را به محضر ببريد تا شما را با فرم مخصوص به آزمايشگاه معرفي كنند.

  • اعتياد

اگر در ليست آزمايش‌ها چشم‌تان به آزمايش عدم‌اعتياد خورد، بهتان برنخورد چون اين آزمايش براي همه انجام مي‌شود و تنها مختص به شما نيست. يكي از آزمايش‌هايي كه حتما پيش از ازدواج به‌صورت اجباري انجام مي‌شود، آزمايش عدم‌اعتياد است؛ آزمايشي كه كسي نمي‌تواند از انجام آن در برود. آزمايش اعتياد از طريق ادرار انجام مي‌شود و هم خانم‌ها و هم آقاياني كه قصد ازدواج داشته باشند، بايد آن را انجام بدهند.

  • تالاسمي

يكي ديگر از آزمايش‌هايي كه حتما در ليست آزمايش‌ها با آن برخورد مي‌كنيد، آزمايش تالاسمي است. براي انجام آزمايش تالاسمي، نيازي نيست كه ناشتا باشيد. دليل انجام اين آزمايش بررسي تالاسمي مينور در آقايان است پس آقا داماد بايد آمادگي انجام اين آزمايش را داشته باشد. چنانچه هم زن و هم مرد، مبتلا به تالاسمي مينور (ناقل) باشند، احتمال اينكه فرزند آنها به تالاسمي ماژور مبتلا شود، وجود دارد؛ در چنين شرايطي اجازه ازدواج با شرايط خاصي صادر مي‌شود و دردسرهاي مخصوص به‌خودش را خواهد داشت. چنين افرادي در رابطه با ازدواج نبايد احساساتي تصميم بگيرند و بايد با در نظرگرفتن تمامي جوانب و احتياط‌ها و مشاوره‌هاي پزشكي، اقدام به چنين ازدواجي كنند.

  • مقاربتي

ليست آزمايش‌هاي پيش از ازدواج، به آزمايش‌هاي عدم‌اعتياد و تالاسمي ختم نمي‌شود و در اين ليست عنوان آزمايش مقاربتي هم وجود دارد، منتها اين آزمايش براي تشخيص بيماري سفليس (Syphilis) است و در برگه آزمايش به‌صورت وي.دي.آر.ال (VDRL) نوشته مي‌شود. اگر كسي به اين بيماري مبتلا باشد، مي‌تواند ازدواج كند البته پس از درمان و با اجازه كتبي پزشك معالج، چنين كاري امكان‌پذير است.

  • ديگر آزمايش‌ها

آزمايش‌هاي اجباري به‌طور كلي آزمايش‌هاي عدم‌اعتياد، تالاسمي و وي.دي.آر.ال (VDRL) هستند ولي اين نكته را هم درنظر داشته باشيد كه در برخي موارد ممكن است آزمايشگاه اين تشخيص را بدهد كه فرد بايد آزمايش‌هاي ديگري را هم انجام بدهد و به همين دليل به آزمايشگاه ديگري هم ارجاع داده شود. براي مثال، اگر فردي به بيماري سفليس مبتلا باشد، بهتر است كه آزمايش‌هاي ديگري چون هپاتيت و اچ.آي.وي را هم به‌صورت داوطلبانه انجام بدهد چون سفليس در گروه بيماري‌هاي مقاربتي قرار مي‌گيرد.

  • واكسن كزاز

علاوه بر اينكه بايد آزمايش‌هاي اجباري انجام شود، خانم‌ها بايد حتما واكسن كزاز بزنند. اگر جزو آن‌دسته از خانم‌هايي هستيد كه از واكسن زياد خوش‌شان نمي‌آيد بدانيد كه بايد حتما واكسن كزاز بزنيد و تأييديه آن را بگيريد تا اجازه عقد به شما داده شود. پس آمادگي زدن واكسن كزاز را داشته باشيد و زماني كه در ليست آزمايش‌ها با آن مواجه شديد، تعجب نكنيد.

  • اما و اگر‌هاي آزمايش ژنتيك

شايد شما هم نگراني‌هايي در رابطه با بچه‌دارشدن داريد و تمايل زيادي براي انجام آزمايش ژنتيك در شما وجود داشته باشد ولي واقعيت اين است كه انجام آزمايش ژنتيك براي همه افراد لازم نيست. گاهي يك مشاوره ساده ژنتيك هم مي‌تواند اين اطمينان را به شما بدهد كه مشكلي براي ازدواج و بچه‌دارشدن وجود ندارد. اگر فكر مي‌كنيد كه با آزمايش ژنتيك مي‌توانيد به تمام بيماري‌ها پي ببريد سخت در اشتباه هستيد و با انجام اين نوع آزمايش‌ها تنها مي‌توانيد به يك بيماري خاص پي ببريد. به‌طور كلي، هدف اصلي مشاوره و انجام آزمايش ژنتيك، مشخص‌كردن خطر وقوع و تكرار بيماري‌هاي ارثي از نسلي به نسل ديگر محسوب مي‌شود. مشاوره ژنتيك براي همه افراد مفيد است ولي براي آن دسته از افرادي كه اختلال ژنتيك در يكي از بستگان نزديك آنها (زوجين) وجود دارد، ضروري است. اگر در خانواده خود فردي را داريد كه به يكي از اختلالات ژنتيك مبتلاست، اين مسئله را از همسر آينده خود پنهان نكنيد و حتما او را در جريان بگذاريد تا مشاوره ژنتيك برايتان انجام شود و مشكلي براي بچه‌دار‌شدن در پيش رويتان قرار نگيرد. درست است كه هزينه‌هاي آزمايش‌هاي ژنتيك تا حدودي بالاست ولي درصورتي كه پزشك در زمان مشاوره ژنتيك انجام آن را ضروري دانست، حتما براي اين كار اقدام كنيد چون بعد از ازدواج و بارداري، درصورت ابتلاي فرزند به بيماري ژنتيك، هزينه‌هاي بيشتري در پيش رويتان خواهد بود و امكان درمان هم در چنين شرايطي وجود ندارد.

  • آزمايش‌هاي اختياري

انجام برخي از آزمايش‌ها مانند هپاتيت بي‌‌(B) و سي (C) و اچ.آي.وي (HIV) اجباري نيست ولي براي اينكه زندگي آينده‌تان با مشكل مواجه نشود، با رضايت و توافق يكديگر اين آزمايش‌ها را هم انجام بدهيد. نگران هزينه انجام چنين آزمايش‌هايي هم نباشيد چون با بيمه هزينه چنداني برايتان نخواهد داشت. آزمايش اچ.آي.وي، در كلينيك‌هايي كه توسط وزارت درمان و آموزش پزشكي مشخص شده‌اند، رايگان انجام مي‌شود و در كنار آن مشاوره هم صورت مي‌گيرد. از همه مهم‌تر اينكه نتيجه آزمايش شما كاملا محرمانه است و از اين بابت هيچ نگراني‌اي برايتان وجود نخواهد داشت. اين آزمايش‌ها با بالاترين دقت و كيفيت انجام مي‌شوند و چون مشاوره همراه آن وجود دارد، احتمال اينكه نتيجه آن منفي كاذب باشد، به حداقل ممكن مي‌رسد. تمام مشاورين اين مراكز آموزش‌هاي تخصصي و لازم را ديده‌اند و با خيال راحت مي‌توان به مشاوره آنها اطمينان كرد. براي انجام چنين آزمايشي بايد نسبت به طرف مقابل‌تان شناخت و از صداقت او تا حدود زيادي اطمينان داشته باشيد چون ويروس هپاتيت و اچ.آي.وي در خون، دوره پنجره‌اي (فاصله زماني بين ورود عامل بيماري‌زا به بدن تا زمان توان تشخيص آن بيماري توسط آزمايشگاه) دارند و ممكن است فرد به اين ويروس‌ها مبتلا باشد ولي نتيجه آزمايش اين مسئله را نشان ندهد. البته آزمايش‌هاي تشخيصي به‌تازگي آنقدر پيشرفت كرده‌اند كه در حداقل زمان ممكن هم مي‌توانند ورود ويروس به بدن را تأييد كنند با اين حال اين مسئله را هم بايد مدنظر داشته باشيد كه باز هم صداقت فرد مورد نظر بسيار در نتيجه آزمايش دخيل است.

کد خبر 380051

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
    7 0
    اگرزن کم خون باشد دلیل تکرار ازمایش خون فقط واسه مرد چیست ؟