همشهری آنلاین: عروسک‌های شرکت دیزنی در آینده به اندازه‌ای هوشمند خواهند بود که بتوانند با کمک هوش مصنوعی خود در زمان خواب داستان مناسبی را برای کودکان تعریف کنند.

براساس گزارش ساينس الرت،‌ هوش مصنوعي كه شركت ديزني درحال ساخت و تكميل آن است، با استفاده از طراحي شبكه‌هاي عصبي فرايند يادگيري در مغزهاي انساني را شبيه‌سازي مي‌كند و به گونه‌اي آموزش مي‌بيند تا بتواند از نمونه داستان‌ها براي تشخيص الگو‌ها و رفتارهاي خاصي كه به مذاق خواننده خوش مي‌آيد استفاده كند.

به گفته گروهي از محققان شركت ديزني و محققان دانشگاه ماساچوست بوستون اين اولين‌باري است كه در زمينه استفاده از هوش مصنوعي در راستاي ارزيابي كيفيت متون مطالعه‌اي چنان گسترده انجام مي‌شود،‌مطالعه‌اي كه مي‌تواند به تدريج به ساخت هوش مصنوعي منجر شود كه توانايي داستان‌گويي و همچنين توانايي تشخيص يك داستان خوب در ميان هزاران داستان ديگر برخوردار است.

به گفته محققان اين سيستم تاكنون توانسته محبوبيت چند داستان را با موفقيت پيش‌بيني كند، البته دقت اين سيستم به اندازه‌اي نيست كه بتوان از آن براي برنده شدن در يك رقابت نويسندگي استفاده كرد اما مي‌توان از آن براي هدايت مطالعات آينده بهره برد.

محققان ديزني براي گرد‌آوري اطلاعات كافي براي انجام اين مطالعه، بيش از 28320 پاسخ از وب‌سايت نظرسنجي Quora را با تمركز بر آراي موافق به عنوان شاخص كيفيت مورد بررسي قرار دادند. بسياري از اين پاسخ‌ها به صورت داستان‌گونه نوشته شده‌اند،‌ و همين ويژگي مي‌توانست به انجام تحقيقات دانشمندان ديزني كمك كند.

قضاوت هدفمند درباره كيفيت يك داستان كاري بسيار دشوار است از اين رو آراي مثبت اين وب‌سايت به عنوان نوعي مقياس كيفي مختصر عمل مي‌كردند. بر همين اساس سه شبكه عصبي ايجاد شدند، يكي براي نظارت بر داستان‌ها، يكي براي بررسي ميزان تناسب داستان‌ها با يكديگر و سومي براي ارزيابي كلي‌تر داستان‌ها. اين سه شبكه در تركيب با يكديگر توانستند ويژگي‌هايي كه يك داستان خوب را از بقيه مجزا مي‌كند، كشف كنند.

اين سه شبكه به نسبت تكنيك‌هاي بادگيري ماشيني سنتي قضاوت بهتري نسبت به كيفيت داستان‌ها از خود نشان دادند.

کد خبر 380040

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha