سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۹
۰ نفر

همشهری دو - بهاره جلالوند: جعبه‌های زیادی روی هم چیده‌ شده‌اند و آماده رفتن به بازار هستند، این نخستین تصویری است که از کارخانه تولید‌کننده گاز به چشم می‌آید. برای اینکه بتوان فهمید که یک گاز چطور تولید می‌شود، باید حتما وارد خط تولید شد.

کارخانه تولید گاز آشپزخانه

 تعداد زيادي كارگر جوان، يكي پس از ديگري در كنار ميزهاي بزرگي ايستاده‌اند و با دقت مشغول ساخت اجاق گاز هستند و كسي به اطرافش توجهي ندارد. همه طرف پر از وسايل ريز و درشتي است كه به اجاق گاز مربوط مي‌شود. يكي مشغول محكم كردن پيچ‌هاست و ديگري لوله‌هاي كوچكي را سر هم مي‌كند و آن يكي هم تعداد زيادي سيم رنگي در دست دارد و با ظرافت خاصي سيم‌ها را در صفحه‌اي فلزي مي‌گذارد. اينجا، يكي از خط توليدهاي ايراني با كارگراني جوان است.

يكي از كارگران كه حسابي تمركزش را روي كار گذاشته، شاهين سجادي نام دارد، جواني 20ساله كه از ظاهرش معلوم است به كارش علاقه زيادي دارد. او مي‌گويد:« از 15سالگي كار مي‌كنم و مدت زيادي بود به‌دنبال يك كار ثابت مي‌گشتم تا اينكه بالاخره توانستم در اين كارخانه مشغول به‌كار شوم. قبلا تجربه كار صنعتي نداشتم و بعد از اينكه آموزش‌هاي لازم را ديدم، اجازه دادند در خط توليد مشغول شوم. علاوه بر اينكه در خط توليد كار مي‌كنم، تحويل بار از انبار را براساس فاكتورها هم انجام مي‌دهم. خدا را شكر، مدير خوبي داريم و در كارخانه نيز همه مثل دوست هستند. بخشي از خرج خانه را مي‌دهم، قسط مي‌دهم و در صندوق هم پس‌انداز مي‌كنم و خلاصه اينكه، شغل ثابت باعث شده بتوانم به نوعي خودم را جمع و جور كنم. بعد از اينكه كارم در كارخانه تمام مي‌شود، طراحي سايت هم انجام مي‌دهم و از آن طريق هم درآمد دارم. كامپيوتر را خودم ياد گرفتم و براي طراحي سايت و... كلاس يا دانشگاه هم نرفتم. خيلي كارم را دوست دارم و به همين دليل در شبكه‌هاي اجتماعي براي محصولات كارخانه كلي تبليغ مي‌كنم حتي بدون اينكه صاحب كارخانه از من درخواستي كند، يك كانال تبليغاتي راه انداخته‌ام و خيلي دوست دارم روزبه‌روز پيشرفت كنيم و فروش محصولات‌مان بيشتر و بيشتر شود».

  • شيشه، براي شكستن است!

شيشه‌هاي بزرگ، روي برخي از ميزها قرار دارد و اين شيشه‌ها قرار است با مهارتي خاص روي گاز توكار آشپزخانه قرار بگيرند و تكميل‌كننده گاز ايراني باشند. حسين احمدي هم مثل بقيه كاركنان خط توليد جوان است و مسئوليت شيشه‌بندي گاز را برعهده دارد و چون دوستش در اين كارخانه مشغول به‌كار بوده، به‌كار در آن علاقه پيدا كرده است؛ «از زمان نوجواني‌ام كار مي‌كردم و نقاش ساختمان بودم. مي‌توانستم نقاش ساختمان بمانم ولي اينجا را انتخاب كردم چون بوي رنگ اذيتم مي‌كرد و كار هم نظم خاصي نداشت و روي درآمدم نمي‌توانستم چندان حساب كنم ولي اينجا چون حقوق ثابت دارم و حقوق‌مان را بموقع مي‌دهند، مي‌توانم براي زندگي‌ام برنامه‌ريزي كنم. زماني كه در كارخانه نباشم، مكانيكي ماشين ياد مي‌گيرم و تفريح اصلي‌ام فوتبال بازي كردن است. اينجا همه به فوتبال علاقه دارند و صاحب كارخانه هم خودش به فوتبال علاقه دارد و چون جوان است حسابي بحث فوتبالي به‌وجود مي‌آيد و وقتي تيم محبوبش مي‌برد برايمان شيريني مي‌خرد. واقعا محيط كار دوستانه، خستگي براي آدم به‌وجود نمي‌آورد و با جان و دل مي‌توان كار كرد. مسئوليت من در خط توليد، شيشه‌بندي است و گاهي پيش مي‌آيد كه با وجود دقتي كه به خرج مي‌هم، شيشه مي‌شكند ولي آنقدر صاحب كارخانه خوب است كه از حقوقم كم نمي‌كند و اين مسئله را درك مي‌كند كه ممكن است گاهي شيشه بشكند».

  • نشتي نداشته باشد

توليد كردن يك گاز توكار آشپزخانه به بستن چند قطعه ختم نمي‌شود و همه گازها بايد از قسمت كنترل كيفي بگذرند تا بتوانند مجوز ورود به بازار را بگيرند. يكي از مهم‌ترين قسمت‌هاي كارخانه، مربوط به بخشي مي‌شود كه گازها مورد بررسي قرار مي‌گيرند. تك‌تك قسمت‌هايي كه از آنها گاز عبور مي‌كند مورد بررسي قرار مي‌گيرد و چند كارگر با دقتي خاص اين كار را انجام مي‌دهند و گاهي براي بررسي نشتي از مشعل هم كمك مي‌گيرند. اگر نشتي يا مشكلي وجود داشته باشد، گاز دوباره به خط توليد برمي‌گردد تا مشكل آن برطرف شود و اين روند مجددا ادامه پيدا مي‌كند و وقتي گاز موفق به عبور از اين مرحله شد، مانند گازي كه در خانه قرار گرفته، شعله‌هايش را روشن مي‌كنند تا عملكرد آن را به دقت بررسي و كنترل كنند. اين روند چند ساعته هر روز تكرار مي‌شود و حاصل آن توليد روزانه حدود 200گاز آشپزخانه است.

بعد از اينجا مرحله جديدي در پيش روي توليدكنندگان كارخانه قرار مي‌گيرد يعني مرحله فروش كه مسئوليت آن را يك خانم برعهده گرفته است. مهسا دميرچي مسئول فروش كارخانه مي‌گويد: «توليد فقط به گاز محدود نمي‌شود و هود و سينك نيز توسط اين گروه صنعتي توليد مي‌شود و من مسئول فروش از اين سه محصول هستم. كار فروش، سختي‌هاي خاص خودش را دارد و كسي كه به‌عنوان مدير فروش فعاليت مي‌كند بايد انعطاف داشته باشد وگرنه كار فروش دچار مشكل مي‌شود. در واقع مشتري‌مداري براي موفقيت در فروش، حرف اول را مي‌زند. هميشه سعي كرده‌ام با صبر و حوصله زياد، كار را انجام بدهم تا در كارم موفق باشم. بسياري از مشتري‌ها دوست دارند تخفيف بگيرند و حتي تخفيف گرفتن به مقدار خيلي خيلي كم هم براي آنها لذتبخش است به همين دليل تا جايي كه مشكلي برايمان پيش نيايد و براساس يك چهارچوب مشخص، با مشتري‌ها راه مي‌آييم. رقابت در بازار بسيار زياد است و براي اينكه بتوان موفق بود بايد به كيفيت، نوع بسته‌بندي، تنوع محصولات، خدمات پس از فروش و... دقت كافي داشت. محصولاتي كه ما توليد مي‌كنيم هيچ‌وقت در انبار نمي‌مانند و دليل اين مسئله هم كيفيت بالا، خدمات پس از فروش خوب و در عين حال قيمت پايين است. همچنين سعي كرده‌ايم محصولاتمان را در اسرع‌وقت به‌دست مشتري‌هايمان برسانيم و مثل برخي از شركت‌ها محصول را چند روز در انبار نگه‌نمي‌داريم».

  • ايراني؛ ايراني بخر

گازهايي كه از خط توليد بيرون مي‌آيند و آماده بسته‌‌بندي مي‌شوند هر كدام زيبايي خاص خودشان را دارند و چيزي از محصولات خارجي كم ندارند و قطعا مي‌توانند آشپزخانه را بيش از پيش زيبا كنند. مدير كارخانه، گاز، سينك و هود توليد شده در كارخانه خودش را در دفترش كارش نصب كرده است و يك قوري و كتري هم روي گاز قرار دارد تا با چاي اصيل ايراني، پذيراي مهمان‌هاي كارخانه باشد. محمدعلي سوفيان، صاحب جوان اين گروه صنعتي است كه چرخ توليد آن به خوبي مي‌چرخد و روزانه تعداد زيادي هود، سينك و گاز ايراني را به‌دست مصرف‌كننده مي‌رساند. او مي‌گويد: «براي توليد هيچ وقت به شيوه‌هاي سنتي به تنهايي تكيه نكرده‌ام و سعي كرده‌ام از دانش نوين براي اين منظور بهره ببرم تا بازدهي كار با حفظ كيفيت، بالا برود. براي مثال، در همين خط توليد گاز، به‌گونه‌اي برنامه‌ريزي انجام داده‌ام كه 25كارگر، خروجي 70كارگر را داشته باشند و از اتلاف وقت و نيروي انساني جلوگيري كرده‌ام و علاوه بر اينكه بازدهي كارخانه بالا رفته است، به كارگرها هم فشار اضافي براي كار تحميل نمي‌شود. كاركنان خط توليد همگي زير 30سال هستند و معتقدم نيروي جوان، براي كاهش آسيب‌هاي اجتماعي بايد حتما جذب بازار كار شود و خوشحالم كه با اشتغالزايي توانسته‌ام سهم كوچكي در اين زمينه داشته باشم. مادرم مدير خط توليد گاز است و با مهارت زيادي كه دارد كاركنان را سرپرستي مي‌كند. خدا را شكر همه‌‌چيز خوب پيش مي‌رود و تنوع زيادي كه در محصولات‌مان ايجاد كرده‌ايم، مهم‌ترين رمز موفقيت ماست. ما حدود 272مدل گاز داريم تا بتوانيم توجه و رضايت مصرف‌كنندگان را به‌دست بياوريم. خوشبختانه مردم هم از محصولات ما كه كالاي ايراني هستند استقبال كرده‌اند ولي به‌نظرم هنوز هم به اطلاع‌رساني و فرهنگسازي نياز است تا مردم به اين باور برسند كه كالاهاي خارجي به‌دليل خارجي بودن الزاما خوب نيستند و كالاهاي ايراني زيادي در بازار وجود دارند كه از لحاظ كيفيت با بسياري از كالاهاي مطرح خارجي برابري مي‌كنند».

  • پيچيدگي‌هاي يك توليد ملي

گاز توكار آشپزخانه شايد در نگاه اول، وسيله ساده‌اي به‌نظر بيايد ولي وقتي از نزديك روند توليد آن را ببينيد متوجه مي‌شويد كه تا يك گاز بخواهد به‌دست مصرف‌كننده برسد، چه راه پر پيچ و خمي را بايد پشت سر بگذارد. چيزي بيش از 100قطعه بايد در كنار هم قرار بگيرند تا يك گاز را توليد كنند و وقتي تعداد گازها بالا مي‌رود، تعداد قطعات هم بالاتر خواهد رفت. اين همه قطعه زياد با دستان ماهر يك كارگر به سرعت و البته با دقت زياد بسته مي‌شود چون كيفيت و ايمني گاز بسيار اهميت دارد. يكي از كارگران كه حسابي فوت و فن‌هاي كار را بلد است مي‌گويد: «بستن هر گاز حدود 15دقيقه وقت مي‌برد و براي كارگراني كه به تازگي مشغول به‌كار شده باشند، چيزي حدود 30دقيقه زمان مي‌برد. بايد تمام قطعات را يكي پس از ديگري و با نظم خاصي روي صفحه‌هاي مخصوص نصب كنيم. ترموكوپل، لوله، فنجاني، ميكروسوئيچ، فندك و بسياري قطعات ديگر را با دقت بسيار بالا مي‌بنديم و گاز به اين شكل توليد مي‌شود».

آمارها نشان مي‌دهند كه سودآوري اجاق‌گاز در سال 2016، در سراسر جهان، حدود 7/6 ميليارددلار بوده است.
عمده صادركنندگان اجاق گاز، كشورهايي چون چين، ايتاليا، مكزيك، آمريكا و تركيه هستند.
درآمد كشور از صادرات اجاق گاز در سال‌گذشته، حدود 17/7ميليون دلار بوده است.
اجاق گازهاي ايران، به كشورهايي چون عراق، افغانستان، تاجيكستان، امارات و تركيه صادر شده و سهم بيشترين صادرات ايران به عراق (47درصد) بوده است.
در سال گذشته، حدود 9/8 ميليون دلار، اجاق گاز به كشور وارد شده كه بيشترين واردات اين كالا از كشور ايتاليا (50درصد) بوده است.

کد خبر 379931

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha