جواد عزیزی: چترباز جوان که برای پرش با چتر به ارتفاعات شهران رفته بود، هنگام فرود در میان سیم‌های‌ دکل‌ برق فشار قوی گرفتار شد و 4 ساعت در هوا معلق ماند.

این حادثه عجیب بعدازظهر پنجشنبه هشتم آذر، زمانی رخ داد که تعدادی از چتربازان جوان برای پرش به ارتفاعات شهران در شمال غرب پایتخت رفته‌ بودند.

آنها که توسط یک شرکت خصوصی برای  چتربازی  آموزش دیده بودند، حدود ساعت 4 بعدازظهر اقدام به پرش از ارتفاعات این منطقه کردند اما هنگام فرود یکی از آنها به نام حسین به علت وزش باد و بی‌احتیاطی به طرف دکل‌های برق فشار قوی کشیده و در میان  سیم‌ها گرفتار شد.

در حالی که جوان چتر باز در ارتفاع 60 متری از سطح زمین  - به‌خاطر گیرکردن چتر نجاتش در میان سیم‌ها-  معلق مانده بود، ماجرا از طریق دوستان وی به سازمان آتش‌نشانی تهران گزارش شد و بلافاصله گروه‌های نجات عازم محل حادثه شدند.

با تاریک شدن هوا و افزایش سرعت باد احتمال برخورد حسین با سیم‌های برق هر لحظه بیشتر می‌شد و امدادگران آتش‌نشانی در نخستین اقدام با اداره برق تماس گرفته و از آنها برای فراهم کردن مقدمات عملیات نجات کمک خواستند.

با حضور چند نفر از کارشناسان اداره برق، عملیات ایمن‌سازی دکل و کابل‌های متصل به آن انجام و به این ترتیب گروه نجات برای انتقال حسین به زمین وارد عمل شد.

چترباز هر لحظه با استفاده از بی‌سیمی که در اختیار داشت، گروه نجات را از وضعیت جسمانی خود مطلع می‌کرد و در همین هنگام یکی از امدادگران خود را به بالای دکل رسانده و با استفاده از قرقره توانست طناب نجات را در اختیار او قرار دهد.

جوان 22  ساله پس از دریافت طناب و بستن آن به بدن خود موفق شد با استفاده از یک شی‌ء برنده، طناب‌های چتر نجات را پاره کند و پس از حدود 4ساعت معلق ماندن در هوا سالم به سطح زمین منتقل شود.

در حالی که ده‌ها نفر از مردم منطقه با چشمانی نگران شاهد این عملیات نجات بودند، حسین به آرامی قدم به سطح زمین گذاشت و از سوی کادر پزشکی حاضر در محل تحت درمان قرار گرفت.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی تهران در پایان عملیات نجات به خبرنگاران گفت: ارتفاعات تهران و هر نقطه دیگری که موانعی همچون دکل‌های فشار قوی برق وجود داشته باشد، برای چتر و کایت بازی مناسب نیست.

محمد بیات افزود: این عملیات باتوجه به شرایط وزش شدید باد، تاریکی هوا، وجود کابل‌های فشار قوی برق و ارتفاع 60 متری در دنیا کم‌نظیر بود.

کد خبر 37963

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز