جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه دنیا مکانی است که تجارت معنوی در آن صورت می‌گیرد، گفت: انسان می‌داند که باید پاسخگوی اعمال خوب و بد خود باشد.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید احمد خاتمی در خطبه اول نماز جمعه با بیان اینکه خداوند در قرآن انسان را به تقوا دعوت و از عقاب اعمال غیر مومنی حذر داشته است، تصریح کرد: تعجب می‌کنم از کسی که می‌داند باید پاسخگوی رفتار خود باشد زیرا این اعمال جزا دارد اما به درستی رفتارش نمی‌اندیشد.

وی با بیان اینکه تجسم عمل از معارفی است که شیعه و سنی در قیامت قبول دارند، اظهار کرد: روز قیامت باطن اعمال ما، خود را نشان می‌دهد نعمت‌های بهشتی پاداش رفتار خوب مومنین هستند و عذاب الهی جزای اعمال غیرمومنین است پس مراقب اعمال خود باشیم و بهشت را برای خود تدارک ببینیم.

به گفته وی، از تفاوت‌های اساسی که بین زندگی مومن و غیرمومن این است که مومن به مبدا و معاد باور است اما برای کسی که ایمان ندارد این دو عنصر مطرح نیست.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن که انسان را به یک تجارت پرسود که انسان را از عذاب دردناک می‌رهاند، خاطرنشان کرد: این معامله پر سود دو عنصر دارد ایمان به خدا، جهاد و هزینه کردن در راه او.

خاتمی با بیان اینکه دنیا تجارت خانه معنوی است، تاکید کرد: در آیه‌های قرآنی سه مولفه وجود دارد که دنیا را بازار، جان را کالا و شیطان و ذات مقدس ربوبی خریدار هستند. انسان باید با چشم باز بداند که کالای خود را به چه کسی می‌فروشد زیرا اگر جان را به شیطان بفروشد بازنده است و اگر به خدا بفروشد در برابر آن، بهشت ابدی را خریده است.

خطیب نماز جمعه موقت تهران با اشاره به داستان‌های حضرت موسی و ابراهیم، گفت: ایمان یعنی با تمام وجود بپذیریم که خداوند همه‌کاره و سبب‌ساز است که شامل ایمان‌های شعاری، مقطعی، منافقانه، عافیت‌طلبانه و منفعت‌طلبانه نمی‌شود.

وی افزود: ایمان‌ها باید با صداقت همراه باشد که برای ایمان خود ایستادگی می‌کنند و از رفاه، شهوت، غضب، آبرو، مال و جان که بالاترین جایگاه را دارد گذشت می‌کنند و از آنچه دوست دارند در راه خدا انفاق می‌کند.

خاتمی با تاکید بر اینکه کسی که با خدا معامله کند ابدیت را می‌خرد، تصریح کرد: زندگی قرآنی سراسر خدا باوری است و خداوند توفیق این زندگی را به ما عنایت کند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران گفت: اپوزیسیون دولت بودن در جمهوری اسلامی ایران جایی ندارد و هیچ یک از متدینین و انقلابیون در کشور ما اپوزیسیون دولت نیستند.

آیت‌الله سید احمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران که در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، افزود: دولت، دولت مشروع است؛ همه دولت‌های بعد از انقلاب با تنفیذ ولایت، دولت‌های مشروع هستند و همه ما وظیفه حمایت ناصحانه از هر سه قوه را داریم؛ ناصحانه یعنی خوبی‌ها را ببینیم و بارک الله بگوییم و موارد نقد را سازنده نقد کنیم.

وی با اشاره به اینکه جلسه‌های مجلس شورای اسلامی برای رأی اعتماد وزیران پیشنهاد دولت، گفت: نقدها و گفت‌وگوها تاکنون نسبتا سازنده بوده است و ان شاءالله به زودی کابینه شکل می‌گیرد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران خطاب به وزیرانی که از مجلس رای اعتماد می‌گیرند، گفت: قدرت را در خدمت دین، معنویت و ارزش‌ها بکار بگیرید.

خاتمی ادامه داد: عرصه کلان خدمت در اختیار شما قرار گرفته است به این مردم خدمت کنید؛ جناح‌مدار و حزب‌مدار نباشید، خدمت‌مدار باشید.

وی تاکید کرد: متدینان را نرانید؛ به اینها افراطی و تندرو نگویید؛ روز حادثه اینها به کار می‌آیند؛ انتخابات آزاد انتخاباتی است که بعد و حین انتخابات آزادی باشد؛ معقول نیست فردی که متدین و لایق است، فقط به خاطر رأی دادن به کاندیدای رقیب برکنار شود؛ البته نمی‌گویم برکنار شده یا نشده، آینده را می‌گویم.

امام جمعه موقت تهران افزود: فتنه خط قرمز است؛ از حامیان فتنه در پست‌های کلیدی استفاده نکنید.

  • شهید حججی از رویش‌‌های انقلاب است

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد شهید محسن حججی گفت: باران رحمت بر کشور ما بارید و با خون پاک این شهید، فضا عطر ایثار و شهادت گرفت.

خاتمی افزود: در ارتباط با شهادت حججی هشت موضوع را باید مطرح کنم؛ نخست اینکه شهید حججی از رویش‌های انقلاب است؛ شهادت وی این پیام را داد که نسل دوم و سوم انقلاب در دفاع از انقلاب اگر پرانگیزه‌تر از نسل اول نباشند، همانند آنها هستند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران اضافه کرد: این همه آوازه‌ای که شهدای مدافع حرم دارند به برکت اخلاص آنها است؛ همه آنها عزیز هستند؛ اگر مخلص نبودند که این هدیه شهادت را به آنها نمی‌دادند؛ شهید حججی دو سال پیش التماس می‌کند به مادرش که اجازه دهید به سوریه بروم. این التماس سرمایه‌ای جز عشق به خدا ندارد.

وی اظهار کرد: سوم اینکه از زبان شما مردم از فرماندهان رشید سپاه اسلام تشکر می‌کنم؛ به ویژه از سردار حاج قاسم سلیمانی که گفتند انتقام می‌گیریم؛ شما تجلی منتقمِ خدا هستید؛ سپاه هرگاه می‌گوید انتقام می‌گیریم، دشمنان یقین بدانند که انتقام سختی در انتظار آنان است. به زودی منتظر آن هستیم که خشم و غضب و قهر خدا توسط این بازوهای پرتوان ایران اسلامی بر داعش جنایتکار فرود بیاید.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: چهارم اینکه، جریان داعش چهار عنوان فقهی برای اعدام دارد؛ داعش مفسد فی الارض، محارب با خدا و رسول و باغی و ناصبی هستند؛ قلع و قمع اینها واجب شرعی است؛ به خصوص شمری که همراه شهید ما با خنجر می‌آمد، امیدوارم به زودی به دست حزب الله و سربازان رشید اسلام نفله شود.

وی پنجمین مساله خود را اینگونه ادامه داد: بدترین جنایت را این جنایت کاران به الله اکبر می‌کنند؛ مسلمان می‌کشند و الله و اکبر می‌گویند.

خاتمی افزود: ششم؛ خون شهید کوثر است؛ سردار جعفری اعلام کرد که 30 هزار جوان مثل شهید حججی داریم؛ از آن روز تا امروز بسیاری از هم سن و سال‌های شهید حججی به ما رسیده‌اند و گفته‌اند که سلام به آقا برسان و به آقا بگو که همه ما شهید حججی هستیم.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران اضافه کرد: هفتم؛ این خون‌های پاک سرمایه نفیس این کشور است؛ کمترین توهین به این خون‌های پاک، شرکت در جنایت‌های داعش است؛ صاحب قلم‌ها، صاحب سایت‌ها و صاحب کانال‌ها مواظب باشید از خطوط قرمز عبور نکنید؛ از شورای نظارت بر مطبوعات به دلیل برخورد با آنهایی که به خون‌های پاک توهین کردند، تشکر می‌کنم.

وی اظهار کرد: هشتم، جا دارد از شهر نجف‌آباد تجلیل کنم؛ زادگاه شهید حججی نجف‌آباد است. شهری که قبل از انقلاب امان ساواک را بریده بود؛ بعد از پیروزی انقلاب در جبهه دفاع مقدس هم به تنهایی یک لشکر داشتند و همچنان دارند؛ شهری که شهید سرلشکر کاظمی‌ها را پروریده است؛ از پدر، مادر و همسر شهید حججی تشکر می‌کنم که به خوبی نشان دادند یادگار شهید حججی هستند.

  • محکوم کردن شیعه کشی در افغانستان

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شیعه‌کشی در افغانستان را محکوم می‌کنیم؛ مسلمان‌کشی در هر جای دنیا، شیعه باشد یا سنتی محکوم است؛ از حزب‌الله لبنان شیعه و غزه سنی مذهب حمایت می‌کنیم؛ سنی‌کشی و شیعه‌کشی هر دو غلط است.

خاتمی افزود: آنچه در افغانستان اتفاق افتاد جگر هر مسلمانی را سوزاند؛ 50 نفر را بیگناه سربریدند و صدها نفر را این جنایتکاران آواره کردند.

  • آمریکا در خط مقدم زیرپاگذاشتن حقوق بشر است

خطیب نماز جمعه این هفته تهران اضافه کرد: مساله جنایت‌های نژادپرستان در آمریکا را در رسانه‌ها دیدیم که نژادپرستان کشتند و غارت کردند و از همه عجیب‌تر اینکه رییس جمهوری آمریکا که باید حافظ منافع مردم باشد این مساله را محکوم نکرده است.

وی اظهار کرد: اگر این زیر پا گذاشتن حقوق بشر نیست، پس زیر پا گذاشتن حقوق بشر چیست؟ آمریکا در خط مقدم زیرپا گذاشتن حقوق بشر است و باید خجالت بکشد که درباره حقوق بشر در دیگر کشورها اظهارنظر کند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: داعشی که خود پروریده و ماری که خود در آستین پروریدند در اسپانیا جنایت می‌کند؛ هنوزم که هنوز است شهید حججی را آمریکایی‌ها کشتند.

وی گفت: اگر بشریت بخصوص کشورهای اروپایی می‌خواهد از این بلا برهد، باید بر دولت‌هایشان فشار بیاورند که دست از حمایت این جنایتکاران بردارند.

کد خبر 379536

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha