همشهری آنلاین: مدیرکل مسکن کمیته امداد از تامین ۲۰ هزار واحد مسکن برای مددجویان در تفاهم با سپاه خبر داد و گفت: چهار هزار واحد مسکن تا پایان شهریور به مددجویان ارایه می شود.

به گزارش مهر، ابراهیم بازیان در نشست خبری با اشاره به تفاهم کمیته امداد با سپاه برای تامین مسکن اقشار نیازمند گفت: بر اساس این تفاهم، مقرر شد سپاه ۲۰ هزار واحد مسکن برای نیازمندان احداث کند که از این تعداد ۵ هزار واحد به مرحله نهایی رسیده و چهار هزار واحد تا پایان شهریورماه تحویل مددجویان خواهد شد. متراژ این مسکن ها حدود ۵۰ متر است البته در بخشی از آنها امکان افزایش مساحت و زیربنا وجود دارد که در فازهای بعدی قابل اجراست.

وی با تاکید بر ضرورت ساماندهی مسکن مددجویان ادامه داد: تامین مسکن گام مهمی در جهت توانمندسازی مددجویان است زیرا با کاهش هزینه های خانوار، در ونار اشتغال، توان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خانواده را بالا می برد.

مدیرکل مسکن کمیته امداد تاکید کرد: در برنامه ششم کمیته امداد، مکلف شده ایم اولویت خود را بر تامین مسکن در مناطق روستایی، محروم، مرزی و شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر قرار دهیم.

بازیان با بیان اینکه اعتبارات بخش مسکن کمیته امداد نسبت به سال ۹۳ بیش از هفت برابر شده است، گفت: امسال اعتبارات این بخش ۷۳۳ میلیارد تومان است که تا ٨۰۰ میلیارد تومان قابل افزایش است.

وی اضافه کرد: تا پیش از دوره جدید کمیته امداد به ریاست فتاح، حدود ۵۰۰ هزار خانوار مددجو فاقد مسکن یا نیازمند تعمیر و بهسازی مسکن بودند که این تعداد در حال حاضر به کمتر از ۳۵۰ هزار خانوار رسیده است. در حال حاضر ۱۰۰ هزار خانوار مددجو فاقد مسکن و ۲۴۰ هزار خاناود نیازمند تعمیر مسکن هستند.

مدیرکل مسکن کمیته امداد گفت: در برنامه ششم کمیته امداد موظفیم ۱۰۰ هزار واحد مسکن را از طریق خرید، احداث یا ارائه وام مسکن به مددجویان واگذار کنیم که از این تعداد ۶۵ هزار واحد به مددجویان فاقد مسکن ارائه می شود. ۳۸ هزار خانوار اجاره نشین هم از طریق ارائه ودیعه مسکن ساماندهی می شوند.

بازیان با اشاره به رکود و وضعیت نامناسب اقتصادی افزود: این مساله سبب چند برابر شدن هزینه های کمیته امداد به ویژه در بخش مسکن و اشتغال شده است و ناهنجاری های اقتصادی، احتماعی و فرهنگی را در حاشیه شهرها سبب شده است.

وی خاطرنشان کرد: امسال کمسته امداد ۷۵ هزار نوع خدمات عمرانی را به مددجویان ارائه می دهد که از این تعداد ۴۵ هزار مورد مربوط به تعمیرات مسکن است. همچنین امسال ۱۷ هزار واحد از طریق خرید و احداث به مددجویان واگذار می شود که ۷ هزار مورد آن از طریق وام بلاعوض و حمایتی تامین می شود.

مدیرکل مسکن کمیته امداد گفت: برای نخستین بار از محل صندوق امداد ولایت وام ۲۰ میلیون توامنی خرید مسکن به مددجویان داده می شود که علاوه بر این هفت میلیون توامن هم از طریق خیرین به مددجویان برای خرید مسکن ارائه می شود که بلاعوض است. در بهسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی هم ۱۳ هزار واحد در دستور کار است.

وی ادامه داد: سیاست ما در روستاها، بهسازی و مقاوم سازی و در شهرها خرید و مشارکت در خرید است. احداث مسکن تنها در صورتی در شهرها انجام می شود که زمین از سوی دستگاههای دولتی یا شهرداری ها و یا خیرین داده شود.

بازیان با اعلام فراخوان مشارکت و قیام لله برای تامین مسکن مددجویان گفت: هرجا مسئولان و خیرین همراه بودند و مددجویان اقدام کردند، کارهای بزرگی انجام شد.

وی افزود: کمیته امداد آمادگی دارد هر تعداد از مددجویان که مهاجرت معکوس به روستاها انجام دهند، در صورت تامین امکانات اشتغال و خدمات پایه در روستاها، نسکن آنان را تامین کند. همچنین با نظر مقام معظم رهبری از اعتبارات صندوق توسعه ملی به اشتغال روستاییان اختصاص خواهد یافت.

مدیرکل مسکن کمیته امداد با انتقاد از دولت و مجلس برای عمل نکردن به تعهدات برنامه توسعه کشور گفت: قرار بود دولت ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی را بهسازی و مقاوم سازی کند و همچنین در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت هم ۱۵۰ هزار واحد مسکن برای اقشار کم درآمد خریداری کند که این مساله به کل تعطیل شده است و تلاش موثری از سوی دولت و بانکها نمی بینیم و سیاست تامین مسکن نیازمندان تعطیل شده است.

بازیان ادامه داد: در ابتدای دولت یازدهم حدود ۳۳ درصد مردم اجاره نشین بودند که این تعداد بر اساس آمار مرکز آمار و بانک مرکزی افزایش یافته است.

وی از تهاتر با دولت برای واگذاری مساکن مهر به مددجویان کمیته امداد خبر داد و افزود: مقرر شده است که دولت به ازای مطالبات کمیته امداد، پنج هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی را به مددجویان امداد واگذار کند که این تفاهن نامه انجام شده و تا یکسال آینده خدمات زیربنایی به این مسکن ها می رسد و قابل سکونت خواهند شد.

وی تاکید کرد: از اعتبارات بخش مسکن سال ۹۶ تنها ۲۰ درصد آن دولتی و مابقی از محل اعتبارات اختصاصی امداد و خیرین است. ۳۵ درصد مددجویان روستایی فاقد زمین هستند اما ۶۵ درصد آنها زمین دارند که باید در تفاهم با بنیاد مسکن، این زمین احداث یا بازسازی شود.

کد خبر 379221

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha