دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۲
۰ نفر

با موافقت اعضای شورای شهر تهران برای سال‌جاری مقرر شد تا شهرداری تهران ضمن جذب کمک‌های مردمی و خیرین، اعتباری نیز به این امر اختصاص دهد.

شورای اسلامی شهر تهران

ديروز در سيصد و شصت و هشتمين جلسه شورا طرح دوفوريتي كمك به ستاد اربعين در دستور بررسي قرار گرفت. احمد دنيامالي در بيان دلايل دوفوريتي شدن طرح گفت: بزرگداشت شعائر مذهبي و ديني و نيز مشاركت در تأمين بخشي از مطالبات و نياز‌هاي ضروري شهروندان تهراني كه به‌منظور زيارت حضرت ابا عبدالله(ع) در راهپيمايي اربعين حضور پيدا مي‌كنند ازجمله دلايل دو فوريتي طرح بوده است. در ادامه جلسه غلامرضا انصاري اما گفت كه اين تصميم‌گيري بايد به شوراي بعد واگذار شود.

عبدالحسين مختاباد نيز همانند انصاري اعتقاد داشت كه اين قبيل اقدامات، در پايان دوره شورا خوب نيست. وي همچنين اعلام كرد كه هنوز گزارش مالي از هزينه‌هايي كه در سال قبل در ستاد اربعين از سوي شهرداري تهران صورت گرفته ارائه نشده است.

اسماعيل دوستي با وجود اينها گفت: بايد درنظر داشته باشيم كه از هم‌اكنون ستاد اربعين در پي تداركات اين حركت عظيم است و شهرداري تهران نيز از حالا بايد برنامه‌ريزي كند. احمد دنيامالي نيز اظهار داشت: بسترسازي در زمينه بهداشت محيط در كربلا و مسير يكي از اقداماتي است كه نياز به برنامه‌ريزي بلندمدت دارد. سرانجام با رأي موافق اعضا دو فوريت اين طرح به تصويب رسيد و اعضاي شورا با ماده واحده آن نيز موافقت كردند.

در ماده واحده اين طرح آمده است: با عنايت به بند دهم ماده 55قانون شهرداري‌ها، به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود ضمن جذب كمك‌هاي مردمي و خيرين تا سقف 50ميليارد ريال از محل اعتبارات در اختيار شهردار يا جابه‌جايي ساير اعتبارات ممكن وفق قانون اعتبارات مرتبط با سال‌جاري، نسبت به تأمين نياز‌هاي فوق اقدام و گزارش آن را ظرف 3ماه از تاريخ ابلاغ به شوراي شهر ارائه كند. گفتني است در ادامه بررسي اين طرح، پيشنهاد افزايش مبلغ 50ميليارد ريال به 100ميليارد ريال نيز مطرح شد كه اين پيشنهاد مورد موافقت اعضاي شورا قرار گرفت و مصوب شد. گفتني است در جلسه روز گذشته بررسي يك فوريت طرح «الزام شهرداري تهران به ارائه لايحه دستورالعمل پشتيباني از خودروهاي هيبريدي در فضاهاي شهري و پاركينگ‌ها» هم در دستور كار قرار گرفت و اعضاي شورا با آن موافقت كردند. در اين جلسه همچنين بررسي گزارش تلفيق سال مالي92 در دستور قرار گرفت و تا بند هشتم آن نيز در صحن شورا قرائت شد.

  • بحث زمان آغاز به‌كار شوراي پنجم همچنان ادامه دارد

مهدي چمران در سيصد و شصت و هشتمين جلسه شورا با اشاره به تاريخ يكم شهريور‌ماه به‌عنوان روز شروع شوراها در دوره پنجم كه از سوي وزارت كشور تعيين شده، گفت: آغاز كار شوراها مانند آغاز كار مجلس شوراي اسلامي و رياست‌جمهوري در قانون تعيين شده است.

رئيس شوراي چهارم شهر تهران افزود: سال گذشته، مجلس قانوني تصويب و شروع كار شوراها را 12مرداد‌ماه اعلام كرد، اما پس از تأييد شوراي نگهبان سرانجام روز 17مرداد رئيس‌جمهور آن‌را ابلاغ رسمي كرد، اما چون قانون به موقع ابلاغ نشد زمان اجراي قانون جديد گذشته بود و بايد قانون قديمي را ملاك عمل قرار مي‌داديم، يعني شروع كار شوراهاي جديد بايد 12شهريور‌ماه باشد.

وي با تأكيد براينكه درست نيست ما آغاز كار شوراها را كه يكي از اركان كشور به‌حساب مي‌آيد بدون مبنا انتخاب كنيم، گفت: دراين ميان وزارت كشور اول شهريور را شروع كار شوراهاي جديد اعلام كرده و ما هم تا اول شهريور‌ماه شورا را تحويل مي‌دهيم اما از نظر حقوقي و قانوني شروع كار شوراها در اول شهريور‌ماه يا تاريخ‌هاي ديگري كه قبلا اعلام كرده بودند استناد قانوني ندارد و اين يك بدعت غيرقانوني است كه بايد جلوي آن گرفته شود. در ادامه جلسه علي صابري گفت: از منظر حقوقي اين مهم درست است اما اگر در روزنامه رسمي چاپ نشود مي‌توانند هر تاريخي را براي روز شروع شوراها درنظر بگيرند كمااينكه اين مهم هنوز در روزنامه رسمي چاپ نشده است.

  • قابي كه جاودانه شد

احمد مسجدجامعي عضو شوراي چهارم و منتخب پنجمين دوره شوراي شهر تهران در جريان جلسه شورا دل نوشته‌اي را كه در مدح جاودانگي شهيد مدافع حرم «شهيد محسن حججي» نگاشته و در روزنامه ايران چاپ شده بود قرائت كرد. مسجد جامعي چنين نوشته است: «عكس شهيد محسن حججي را كه ديدم، ناخودآگاه بر زبانم رفت كه «نازنين‌تر ز قدت در چمن حسن نرست» در اين دو نفر كه در اين عكس هستند چقدر تضاد هست. ‌اي بسا هيچ عكاس هنري‌ نتوانسته باشد با تمهيد مقدمات، اين همه تضاد را در يك قاب بنشاند. وي در ادامه اينطور آورده است: يكي پيشرو و ديگري پس‌مانده، يكي بلند و ديگري كوتاه، يكي باريك و ديگري فربه، يكي صورتي دارد كشيده و ديگري چهره‌اي خشن و آلوده، يكي گندمگون و ديگري رنگ‌پريده، يكي با مويي كوتاه و ديگري با سري پوشيده در دستار، يكي با پلك‌هاي افتاده و نگاه آرام و مطمئن و آن ديگري با حدقه‌اي گشاده و چشم‌هايي بيرون زده و نگاهي نگران، يكي اسير و ديگري مسلح. و يك تفاوت اساسي بيرون قاب؛ اينكه هركدام به‌دنبال چه هستند؛ هدفشان چيست، خون ريختن يا جلوگيري از خونريزي؟ مسجدجامعي در انتهاي متن خود نيز نوشته است: اين چهره‌پشت سر شهيد حججي كسي نيست، حتي ناكسي نيست، البته كه شقي است، اما يكي از بسيار هيچ‌كساني است كه خلاف بقيه‌ هيچ‌كس‌ها اين بخت تيره را يافته تا با يك لحظه قرار گرفتن در شعاع جاودانه اين شهيد به بدي ماندگار شود.

آن پريشان شده گل‌هاي بهاري در باغ / كز مي‌جام شهادت همه مدهوشانند
نامشان زمزمه نيم شب مستان باد / تا نگويند كه از ياد فراموشانند
مهدي چمران پس از شنيدن اين دل نوشته آن را به حق بيانيه شورا در ستايش مقام شهادت به‌ويژه شهادت اين بزرگمرد عنوان كرد.

  • تذكرات و پيشنهادهاي اعضاي شوراي شهر تهران در سيصد و شصت و هشتمين جلسه

مجتبي شاكري فرهنگي- اجتماعي: مكاتبه‌اي درخصوص «منشور كميته حسابرسان» طي روزهاي اخير از سوي هيأت رئيسه شورا به كميسيون‌ها ارجاع شده است. به‌نظر مي‌رسد اين طرح، نسخه دوم همان طرح معرفي حسابرس مشترك شورا و شهرداري است كه 2سال قبل مطرح شده بود و به نتيجه نرسيد. اينكه وزارت كشور در قالب سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌ها، منشور 11بندي كميته حسابرسان را ابلاغ و لازم‌الاجرا كرده‌اند كه طبق آن، كميته حسابرسي مشترك شورا و شهرداري شكل بگيرد و از آن حسابرساني به شهرداري معرفي شود و در نهايت گزارش اين حسابرسان بعد از مجامع شركت‌ها و سازمان‌هاي شهرداري، به‌دست اعضاي شورا برسد، تنزل جايگاه نظارتي شوراي شهر است و نبايد اجازه دهيم محقق شود. دوره فعاليت ما در شوراي چهارم به سر آمده اما توصيه مي‌كنم شوراي پنجم به اين منشور تن ندهد چراكه در اين صورت نظارت شورا دست دوم و فرودستانه خواهد شد.

محسن سرخو  عمران و حمل‌ونقل: حجم وسيعي از مگس‌هاي سفيد در معابر تهران وجود دارند كه به‌علت اندازه كوچكشان مشكلات تنفسي و گوارشي هم براي شهروندان ايجاد كرده‌اند. برخي معابر حتي غيرقابل تردد شده‌اند و شهرداري بايد در اين زمينه راه‌حلي فوري و اساسي ارائه دهد.

اقبال شاكري عمران و حمل‌ونقل: در چند روز گذشته نمادي از شهيد حججي در خيابان‌هاي شهر ديده نمي‌شود كه مي‌خواهيم شهرداري اين موضوع را فراموش نكند. پيشنهاد مي‌شود مكاني به اسم شهيد محسن حججي نامگذاري شود.

اسماعيل دوستي عمران و حمل‌ونقل: خوب است در يكي از ميادين تهران تنديسي با عنوان تنديس اقتدار به مناسبت شهادت شهيد حججي طراحي و نصب شود.

کد خبر 379189

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha