امکان ورود همه سرمایه‌گذاران به بازار محصولات پتروشیمی در بورس کالا فراهم شد.

طبق اعلام مديرعامل بورس كالاي ايران با مصوبه هيأت پذيرش، تنها بازار آن دسته از محصولات پتروشيمي كه با مازاد عرضه روبه‌رو هستند، در دسترس عموم سرمايه‌گذاران قرار خواهد گرفت. حامد سلطاني‌نژاد با اشاره به اهداف بورس كالا از اجراي اين طرح افزود: اين اقدام با هدف بهبود روند معاملات در بازار محصولات پتروشيمي و فرآورده‌هاي نفتي بورس كالاي ايران و همچنين افزايش شفافيت معاملات، عرضه منظم و برقراري تعادل بين كفه‌هاي عرضه و تقاضا انجام گرفته است.

او وعده داد: برخي محدوديت‌ها كه از سال ۱۳۸۹ تاكنون براي خريداران و سرمايه‌گذاران خرد و حقيقي در بورس كالا اعمال شده بود، به‌تدريج و با توجه به شرايط بازار حذف خواهد شد. كدام محدوديت‌ها حذف شد؟ مديرعامل بورس كالاي ايران گفت: با توجه به اينكه درخصوص برخي كالاها در بورس كالا مازاد عرضه وجود دارد،

با مصوبه هيأت پذيرش بورس كالاي ايران تصميم بر اين شد تا خريداران حقيقي محصولات پتروشيمي و فرآورده‌هاي نفتي كه اطلاعاتشان در سايت بهين‌ياب ثبت نشده و سهميه‌اي براي آنها لحاظ نمي‌شود، ولي مصرف‌كننده محصولات عرضه شده در بورس كالا هستند نيز بتوانند از كانال رينگ پتروشيمي بورس كالا نياز مصرفي خود را تأمين كنند.

سلطاني‌نژاد افزود: در گام اول در عرضه‌هايي كه در روزهاي غيربهين‌يابي انجام مي‌شود خريداران حقيقي مي‌توانند به ثبت سفارش و خريد محصول اقدام كنند. مديرعامل بورس كالاي ايران گفت: افزون بر اين موارد، مقرر شده در مورد كالاهايي مثل گوگرد و برخي فرآورده‌هاي نفتي نيز محدوديت‌هاي خريد برداشته شده و امكان حضور حقيقي‌ها به‌عنوان متقاضيان اين كالاها فراهم شود. او با بيان اينكه تاكنون مجوز حضور خريداران در تالار پتروشيمي، تأييد آنها در سامانه بهين‌ياب بود، گفت:

اين امر به‌دليل رسيدن مواد اوليه به مصرف‌كنندگان مورد تأييد بوده است اما در اين بين اشخاص حقيقي امكان حضور در معاملات تالار پتروشيمي را پيدا نمي‌كردند كه اين امر بر روند كشف واقعي قيمت‌ها در تقابل عرضه و تقاضاي آزادانه بي‌تأثير نبود. به اين ترتيب با توجه به شرايط بازار و براساس آخرين تصميمات اتخاذ شده، مقرر شد تا امكان حضور حقيقي‌ها در معاملات محصولات پتروشيمي براي خريد آن دسته از كالاهايي كه با مازاد عرضه مواجه هستند، فراهم شود.

او افزود: برداشته ‌شدن اين محدوديت از معاملات بورس كالا در شرايطي است كه طي ماه‌هاي گذشته نيز شاهد رفع برخي محدوديت‌هاي ديگر ازجمله حذف يا افزايش سقف قيمت، افزايش سقف سهميه خريد محصولات براساس شرايط بازار و... بوده‌ايم تا روند معاملات بورس كالا روزبه‌روز به سمت خروج از هرگونه محدوديت و آزادي كامل، ولي تحت نظارت حركت كند. به گفته مديرعامل بورس كالاي ايران، حذف اين قبيل محدوديت‌ها در بازار پتروشيمي براي همكاري و تعامل هر چه بيشتر اين مجموعه با فعالان صنعت پتروشيمي است تا با كمك به اين صنعت و فعالان آن، اقتصاد كشور نيز به سمت شفافيت هر چه بيشتر حركت كند.

سلطاني‌نژاد گفت: جلوگيري از نوسان كاذب قيمت محصولات با ايجاد شفافيت و روابط منطقي ميان عرضه و تقاضا، استقرار يك سيستم قيمت‌گذاري شفاف ازجمله نيازمندي‌هاي بازار كالاي كشور به‌خصوص بازار محصولات پتروشيمي است كه همه اين موارد به ذات در كاركردهاي بورس كالا نهفته است.

سلطاني‌نژاد از برقراري تعامل بين بورس كالا و توليد‌كنندگان پتروشيمي‌ براي توسعه رينگ‌هاي داخلي و صادراتي خبر داد و گفت: طبق هماهنگي‌هاي به عمل آمده، زمينه‌هاي لازم براي حذف محدوديت‌هاي قبلي در حوزه حضور خريداران حقيقي در بازار محصولات پتروشيمي برداشته شده تا ضمن برقراري شفافيت هرچه بيشتر در بازار، خريداران نيز بتوانند بدون وجود محدوديت، نيازهاي مصرفي خود را از بورس كالا تأمين كنند. او پيش‌بيني كرد كه به‌دنبال اجرايي شدن اين اقدام عرضه و تقاضا نيز در اين بازار به سمت تعادل بيشتر حركت خواهد كرد.

کد خبر 379154

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha