مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

سید‌محمد فخار : تجربه نزدیک به ۳۰۰ روز اجرای موفق طرح کاهش در تهران موجب شده تا مهم‌ترین مخالفان این طرح در سال گذشته، طرح کاهش را موفق بدانند و برای تعمیم آن به دیگر کلانشهرهای کشور پیشقدم شوند.

ترافیک

طرح كاهش با عنوان اختصاري LEZ كه سابقه‌اي 20ساله در جهان دارد و از سال1392براي اجرا در تهران بومي‌سازي‌ شده بود، 3سال روي ميز تصميم‌گيران دولتي و پليس راهنمايي و رانندگي خاك خورد تا در آبان95به‌صورت رسمي و تنها در فاز نخست به اجرا درآيد.

بدين‌ترتيب از آن روز جريمه مكانيزه خودروهاي فاقد معاينه فني توسط دوربين‌هاي شهري آغاز شد و تا پايان سال 95، 600هزار متخلف جريمه شدند تا از ابتداي سال 96، معاينه فني براي پايتخت نشينان از نان شب هم واجب‌تر شود. بدين‌ترتيب طرح شهرداري تهران براي كنترل آلودگي هوا و ترافيك، موفق ارزيابي شد. حالا پس از 10‌ماه اجراي اين طرح در پايتخت، وزارت كشور و پليس راهور از موفقيت اين طرح در پايتخت خرسند هستند و براي اجراي آن در 8كلانشهر كشور برنامه‌ريزي مي‌كنند.

  • جلسه‌اي با محور طرح كاهش

يكصد و چهلمين جلسه شوراي‌عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور با هدف هماهنگي بين دستگاه‌هاي مختلف كشور براي اجراي طرح كاهش در كشور برگزار شد. اين جلسه با موضوع تمهيدات جديد پيرامون اجراي طرح كاهش براي كاهش آلودگي هوا در محدوده كلانشهرها در سال ۹۶ با حضور هوشنگ خندان‌‌دل، معاون عمران و توسعه امور شهري و روستايي وزارت كشور و رئيس شوراي‌عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور و همچنين ساير اعضاي شوراي‌عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور صبح ديروز در وزارت كشور برگزار شد.

در ابتداي اين جلسه گزارشي از اقدامات انجام شده در اجراي طرح كاهش براي كاهش آلودگي هوا در محدوده كلانشهرها ارائه شد و سپس مسئولان 8كلانشهر كرج، مشهد، شيراز، اصفهان، قم، كرمانشاه، اهواز و تبريز گزارشي درباره وضعيت دوربين‌هاي ثبت پلاك و ثبت سرعت در اين شهرها و همچنين مشكلات و موانع موجود براي اجراي اين طرح ارائه دادند.

  • سختگيري براي آلاينده‌ها

براساس سرشماري سال ۹۵، ۳۶ درصد جمعيت شهري كشور در ۸ كلانشهر ساكن هستند و براي مقابله با آلودگي هوا اقدامات در نقاط پرجمعيت بايد جدي گرفته شود. معاون وزير كشور در اين‌باره گفت: بايد دقت كنيم كه اين طرح بدون همكاري كامل شهرداري‌ها و پليس راهور محقق نمي‌شود پس بايد تعامل خوبي ميان اين دستگاه‌ها شكل بگيرد.

وي تأكيد كرد: بايد زمينه گسترش اين طرح را از طريق نصب دوربين‌‌هاي لازم و اتصال آنها به شبكه سيمفا فراهم كنيم، از سويي بايد نظام اجرايي كشور را مجاب كنيم كه منابع مالي كافي را در اختيار قرار دهند. معاون عمران و توسعه امور شهري و روستايي وزارت كشور با اشاره به اينكه اكنون معاينه فني در تمام كشور به‌صورت يكپارچه انجام مي‌شود، خاطرنشان كرد:

اين اقدام زمينه را براي اعمال قانون از طريق شيوه‌هاي الكترونيكي فراهم مي‌كند. دولت مصمم است كه از تردد خودروهاي آلاينده و فرسوده جلوگيري كند و شوراي‌عالي حفاظت محيط‌زيست هم شرايط سخت‌تري براي صدور معاينه فني درنظر گرفته است. البته بايد اقداماتي ازجمله نصب بيشتر دوربين‌ها در خيابان‌ها و جاده‌هاي كشور انجام شود. اكنون تهران در اجراي اين طرح پيشروست و پليس مي‌تواند خودروهاي آلاينده يا خودروهايي كه داراي معاينه فني نيستند را اعمال قانون كند.

  • آن مخالفت و اين موافقت

يكي از مخالفان جدي اجراي طرح كاهش در سال 94، پليس راهور ناجا بود. اين نهاد معتقد بود بايد زيرساخت‌هاي فني، اجرايي و اجتماعي براي اجراي طرح كاهش فراهم شود كه دايره زيرساخت‌هاي اجتماعي آن تا حد معيشت موتورسيكلت‌ها و پرايد سواران هم گسترده مي‌شد.

در عين حال در جلسه اخير شوراي‌عالي ترافيك، سردارتقي مهري، رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا از اجراي طرح كاهش و ادامه كنترل معاينه فني خودروها استقبال كرد. مهري با بيان اينكه آمادگي براي اجراي طرح كاهش براي كاهش آلودگي هوا در محدوده كلانشهرها به‌خصوص در تهران وجود دارد و اطلاع‌رساني خوبي هم به مردم انجام شده است، گفت: سيمفا سامانه بسيار خوبي است كه مي‌تواند به وزارت كشور، وزارت راه و شهرسازي و پليس براي كنترل معاينه فني خودروها كمك كند. البته در استان‌ها براي اجراي اين طرح به دوربين‌هاي بيشتري نياز است.

کد خبر 379016

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha