چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۶
۰ نفر

اسدالله افلاکی: زمین‌خواری گرچه واژه‌ای است که پیشینه نسبتا طولانی دارد اما حرص و آز سوداگران زمین، کار را فراتر از زمین‌خواری به جنگل و کوه کشانده وحالا چند سالی است که واژه‌های جنگل‌خواری وکوه‌خواری با بار معنایی خاص خود به دایره واژه‌های فارسی افزوده شده‌است اما از آنجا که حرص و طمع پایانی ندارد، سوداگران زمین به سراغ دریا هم رفتند و واژه دریاخواری را هم به این واژه‌ها افزوده‌اند اکنون تالاب‌خواری را هم باید به این فرهنگ لغات افزود.

تالاب استیل

حالا گيلان يكي از زيباترين استان‌هاي كشور علاوه بر جنگل‌خواري ودرياخواري گرفتار تالاب‌خواري هم شده است تا آنجا كه فرمانده يگان حفاظت محيط‌زيست يكشنبه گذشته گفت كه زمين‌خواري، تالاب‌خواري و تصرف اراضي ملي از چالش‌هاي زيست‌محيطي گيلان است.

اما گاه تالاب‌خواري در شكل و شمايل طرح‌هاي عمراني هم بروز مي‌كند. تالاب استيل نمونه‌اي از اين نوع تالاب‌خواري است. اجراي پيست دوچرخه سواري به عرض تقريبي ۵ متر قراراست در حاشيه شرقي تالاب اجرا شود و بخشي ازآن از نيز در قسمت جنوبي و از داخل تالاب عبور خواهد كرد. متولي اين طرح هم شهرداري آستاراست و لابد با توجيه گردشگري و ايجاد جاذبه براي جذب گردشگر درحالي‌كه يكي از بزرگ‌ترين جاذبه‌هاي گردشگري آستارا همين تالاب است؛ تالابي با ويژگي خاص. خوب است بدانيد درختان توسكاي قشلاقي استيل در تالاب به‌صورت شناور قرار داشته و در طول يك دوره ۱۲ساله از قسمتي به قسمت ديگر حركت مي‌كنند. اين درختان محل لانه‌سازي‌ پرندگان مهاجر و چينگرهاي نوك قرمز است كه از پرندگان بومي استيل هستند.

  • تخريب با كدام مجوز؟

بخشي كه قرار است خشك شود در مجاورت هتل اسپيناس واقع شده ؛ هتل 4ستاره‌اي كه در جنوب شرقي تالاب استيل بر پهنه زيباي طبيعت ساخته شده است. عبور شبكه برق فشار قوي، برداشت آب براي آبياري و كشت و زرع هم از ديگر معضلاتي است كه از مدت‌ها پيش اين تالاب زيبا را تهديد مي‌كند.

همه اين اتفاقات در حالي رخ داده و مي‌دهد كه تالاب استيل در شمار مناطق شكار ممنوع كشور ثبت شده است. با وجود اين، هرجا پاي طرح‌هاي عمراني به ميان مي‌آيد البته حفاظت از محيط‌زيست محلي از اعراب ندارد، تفاوتي هم نمي‌كند منطقه مورد نظر تالاب باشد يا جنگل. منطقه شكار ممنوع باشد يا پارك ملي. اين نگاه غالب مديران اجرايي كشور است كه نه از اهميت محيط‌زيست اطلاع دارند و نه به‌نظر متخصصان و كارشناسان محيط‌زيست توجهي مي‌كنند.

با همين نگاه است كه استاندار گيلان ظهردهم مردادماه حين بازديد از اقدامات شهرداري آستارا در حاشيه شرقي تالاب استيل در مجاورت محور ارتباطي آستارا به تالش، اين طرح را (اجراي پيست دوچرخه سواري)يكي از بهترين طرح‌هاي گردشگري گيلان توصيف كرد و گفت: اجراي اين طرح بايد با پيوست زيست‌محيطي همراه باشد. در عين حال، آنطور كه فعالان محيط‌زيست به همشهري اعلام كرده‌اند اداره كل محيط‌زيست استان گيلان با اجراي اين طرح ابتدا مخالفت كرده و اداره محيط‌زيست آستارا عمليات اجرايي اين طرح را تا ۱۰ مرداد و پيش از بازديد استاندار متوقف مي‌كند اما با بازديد استاندار ازاين طرح، عمليات اجرايي از سر گرفته مي‌شود. حالا سازمان محيط زيست بايد پاسخ دهد كه با كدام مجوز قرار است بخشي از تالاب استيل كه جزو مناطق شكارممنوع است تخريب و تبديل به پيست دوچرخه‌سواري شود.

کد خبر 378758

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha