مدیر امور بین‌الملل سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار(سمات) از عرضه سهام پتروشیمی جم در بورس استانبول در آینده نزدیک خبر داد.

بورس

محمد سجاد سياهكارزاده گفت: كارگروه ويژه‌اي براي عرضه سهام اين شركت ايراني تشكيل شده و مدل پيشنهادي براي پذيرش آن نيز به تأييد رسيده است.مدير امور بين‌الملل سپرده‌گذاري مركزي گفت: كارگروهي متشكل از بورس تهران، شركت سپرده‌گذاري مركزي، بورس استانبول، تاكاس بانك و شركت ‌ام‌كاكا تشكيل شده است تا زمينه پذيرش و قيمت‌گذاري سهام پتروشيمي جم در بورس استانبول فراهم شود.

به گفته او، تاكاس بانك از اعضاي وابسته به فدراسيون جهاني بورس‌هاي اروپايي- آسيايي، عضو مؤسسه سپرده‌گذاري اروپا، عضو انجمن ملي ارائه كدهاي بورس و مسئول امور مبادله و تسويه وجوه حاصل از مبادلات اوراق بهادار معامله‌شده در بورس استانبول است.

سياهكارزاده افزود: سهام اين شركت قرار است به‌صورت همزمان در بورس تهران و استانبول عرضه شود كه به‌طور حتم اين اتفاق، رويداد مهمي در تاريخ بازار سرمايه كشور خواهد بود. به گفته او، مدل پيشنهادي براي پذيرش اين شركت به تأييد رسيده كه قرار است در اين كارگروه، جنبه‌هاي مختلف ازجمله مباحث معاملاتي، افشاي اطلاعات و موارد پس از معاملات، سپرده‌گذاري سهام در حساب تجميعي، اقدامات شركتي، مباحث حقوقي، ترتيبات قراردادي و غيره بررسي شود.

سياهكارزاده ابراز اميدواري كرد كه هرچه سريع تر، فاز عملياتي پذيرش پتروشيمي جم در بورس استانبول انجام شود تا زمينه بين‌المللي شدن اين شركت ايراني فراهم شود. شركت‌هاي ايران خودرو، سرمايه‌گذاري غدير و شركت ملي مس هم فعاليت‌هايي را براي بين‌المللي شدن و پذيرش در بورس‌هاي خارجي آغاز كرده‌اند.

  • تسهيل قوانين بورس استانبول

همزمان با جدي شدن عرضه سهام پتروشيمي جم در بورس استانبول، تركيه در حال به روزرساني قوانين معاملات در بورس استانبول است.دولت تركيه در حال آماده‌سازي‌ متمم‌هاي قانوني مورد نياز است تا شركت‌هايي كه ارزش بازار آنها به بيش از 28.35ميليون دلار مي‌رسد و در واقع شركت‌هايي با اندازه كوچك محسوب مي‌شوند بتوانند به راحتي سهام خود را در اين بازار معامله كنند.
براساس قوانين جديد شركت‌هايي كه به‌دليل هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري امكان پرداخت سودهاي دوره‌اي دو ساله را ندارند نيز مي‌توانند وارد بورس استانبول شوند و برنامه‌هاي خاصي براي كمك به اين شركت‌ها درنظر گرفته شده است.

مهمت شيمشك، معاون اقتصادي نخست‌وزير تركيه در اين‌باره گفت: تركيه تا چند‌ماه آينده، مقررات جديدي را وضع خواهد كرد كه از اين طريق شركت‌ها به راحتي سهام خود را در بورس استانبول پذيرش كرده و معامله كنند.وي در اين خصوص ادامه داد: دولت در حال رايزني براي بهينه‌سازي‌ روند پذيرش شركت‌ها در بورس استانبول است و تصميم دارد تمام موانع موجود در اين زمينه را از ميان بردارد تا شركت‌هايي كه به‌دليل هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري و عدم‌توانايي در پرداخت سودهاي دوره‌اي نمي‌توانند وارد بورس استانبول شوند نيز در اين بازار پذيرش شوند.

به گفته مهمت شيمشك، شركت‌ها با داشتن ترازنامه‌هاي مالي، گزارش‌هاي عملكرد حسابرسي‌شده و پيش‌بيني سود و زيان سال‌هاي گذشته خود مي‌توانند براي ورود به بازار سهام تركيه اقدام كنند.شيمشك اضافه كرد: هدف از اين متمم‌هاي قانوني اين است كه شركت‌ها را از پرداخت هزينه‌هاي سرسام آور سرمايه‌گذاري خلاص و به آنها كمك كنيم تا به شركت‌هاي پربازده تبديل شوند. تلاش داريم تا شركت‌ها از طريق ورود به بازار استانبول به جاي وام گرفتن از بانك‌ها با سودهاي زياد، از موقعيت سرمايه‌گذاري و تأمين مالي در بازار سهام استفاده كنند.

کد خبر 378732

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha