همشهری آنلاین: کمیته مستقل ملی انتخابات موریتانی در بیانیه ای ،نتایج اولیه همه پرسی برای انجام تغییرات در قانون اساسی این کشور را اعلام کرد که بر اساس آن ۸۵.۶۷درصد مردم این کشور به تغییر قانون اساسی رای مثبت داده اند.

 مردم موریتانی رای به تغییر قانون اساسی کشورشان دادند

به گزارش بامداد دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی موریتانی(وما)؛ در این بیانیه آمده است: شمار ثبت نام کنندگان برای این همه پرسی یک میلیون و 389هزار و 92 نفر بوده که 746 هزار و 655 نفر از آنان در حوزه های رای گیری حاضر و رای خود را به صندوق ریختند.

کمیته مستقل ملی انتخابات موریتانی میزان مشارکت مردم را 53.75درصد اعلام کرد.

بر اساس این بیانیه، 584 هزار و 84 نفر (85.67درصد رای دهندگان) به تغیییر قانون اساسی رای مثبت داده اند و 68هزار و 124نفر (9.99درصد کل رای دهندگان) نیز با تغییر قانون اساسی این کشور مخالفت کردند.مابقی آرا نیز مربوط به آرای باطله است.

نتایج اولیه همه پرسی بر اساس قانون موریتانی به شورای قانون اساسی ارجاع داده می شود تا این شورا نتایج را به صورت نهایی اعلام کند.

طرح انحلال مجلس سنا، تغییر پرچم و سرود ملی موریتانی و ایجاد شورای های اداری توسعه از جمله تغییرات در قانون اساسی موریتانی بود که مورد همه پرسی قرار گرفت.

همه پرسی از ساعت 7 صبح شنبه به وقت محلی آغاز شد و صندوق های رای تا ساعت 19 آماده اخذ رای مردم بود.

نیروهای مسلح موریتانی یک روز قبل در همه پرسی شرکت کرده بودند.

طرح همه پرسی را «محمد ولد عبد العزیز » رئیس جمهوری این کشور مطرح کرده بود که با مخالفت شدید نمایندگان مجلس سنا و مخالفان دولت روبه رو شد.

موریتانی کشوری در شمال غربی آفریقا به پایتختی نواکشوت است .

مساحت موریتانی افزون بر یک میلیون و 30 هزار کیلومتر مربع است که 90 درصد آن را بیابان پوشانده ‌است. جمعیت این کشور دو میلیون و 700 هزار نفر متشکل از عرب ها و اقوام آمازیغ (بربر) و سیاهپوست است.

در موریتانی رئیس جمهوری و ۷۷ عضو مجمع ملی با رأی تمامی افراد بالغ برای 6سال انتخاب می‌شوند. رئیس جمهوری، نخست وزیر و شورای وزیران را انتصاب می‌کند.

کد خبر 378714

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha