همشهری آنلاین: روزنامه گاردین روز شنبه در سرمقاله خود بابیان اینکه توافق هسته‌ای با ایران فاجعه به شمار نمی‌آید افزود: اما ابطال آن از سوی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا فاجعه‌بار خواهد بود.

توافق هسته ای

گاردین نوشت: زمانی که مراسم تحلیف حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهوری ایران، روز شنبه صورت می‌گیرد، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و معاونین وزیر کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان در تهران برای تماشای این مراسم شرکت خواهند کرد. این مساله نشان می‌دهد که رابطه او با غرب تا چه اندازه در دوره اول ریاست جمهوری‌اش گرم شده است.

این روزنامه انگلیسی افزود: هرچند حسن روحانی قادر بود تا رقیب محافظه‌کار خود را به‌طور چشمگیری در انتخابات شکست دهد اما منتقدین او از ایران تا خارج از مرزهای این کشور صف‌کشیده‌اند. تهدید دونالد ترامپ به خروج از توافق هسته‌ای ایران بزرگ‌ترین تهدید حسن روحانی به شمار می‌رود.

گاردین نوشت: سازمان بین‌المللی انرژی اتمی که نظارت بر روند اجرای برجام را بر عهده دارد اذعان دارد که ایران به تعهداتش مبنی بر کاهش فعالیت‌های هسته‌ای پایبند بوده است. بااین‌حال دونالد ترامپ وعده داده است که بزرگ‌ترین دستاورد دولت اوباما (توافق هسته‌ای) را نابود خواهد کرد.

این روزنامه انگلیسی خاطرنشان ساخت: ترامپ تاکنون دو بار لایحه تمدید تعلیق تحریم‌های ایران را با اکراه امضاء کرده اما از مشاورانش خواسته تا راهی را برای از بین بردن توافق هسته‌ای بیابند. او همچنین ادعا کرده است که ماه آینده عدم پایبندی ایران به برجام را اعلام خواهد کرد.

این روزنامه انگلیسی بابیان اینکه 'حسن روحانی وعده داده است که توافق هسته‌ای سبب شکوفایی کشورش خواهد شد' افزود: اقتصاد ایران دوباره در مسیر رشد قرارگرفته، تورم کاهش‌یافته و ارزش تومان ثابت‌شده است.

گاردین در ادامه با اشاره به اینکه نخبگان ایرانی قادر بوده تا اختلافات داخل کشور را کم‌اهمیت جلوه دهند ؛ افزود: این مساله سبب شده است تا کار آمریکا برای نابودی برجام، آن‌طور که دونالد ترامپ امیدوار است، دشوار شود.

این روزنامه انگلیسی افزود: ایران ادعا می‌کند که آمریکا با اعمال تحریم‌های موشکی و حقوق بشری علیه ایران، برجام را نقض کرده است؛ اتحادیه اروپا از برجام حمایت به عمل می‌آورد و در همین راستا شرکت نفتی توتال ماه گذشته قرارداد گازی چند میلیارد دلاری با ایران امضاء کرده است.

هرچند انتخابات در ایران با معیارهای آزادی مغایرت دارد، اما در قیاس با متحدان آمریکا در منطقه در فضایی رقابتی و معنادار برگزار می‌شود. بااین‌حال دونالد ترامپ در واکنش به انتخاب دوباره حسن روحانی، از عربستان سعودی رقیب ایران در منطقه حمایت به عمل آورد.

این روزنامه انگلیسی عنوان کرد: دشمنی آمریکا با ایران تنها جریان مخالف حسن روحانی و نیروهای تندرو در ایران را، برخلاف تمایل مردم این کشور تقویت می‌کند. حتی جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا که ایران را بزرگ‌ترین تهدید آمریکا می‌خواند در صف آن‌هایی قرار دارد که خواهان حفظ برجام است.

هرچند ترامپ تأکید دارد که توافق هسته‌ای با ایران فاجعه‌بار است اما او مثل همیشه اشتباه می‌کند، چراکه نابودی آن فاجعه‌بار خواهد بود.

کد خبر 378337

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha