مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۱
۰ نفر

حامد فوقانی: تنها امضای شهرداری تهران پای توافقنامه با شرکت راه‌آهن برای واگذاری اراضی حاشیه‌ای و روسطحی خطوط ریلی تهران- تبریز باقی‌مانده است.

لب خط

با اين امضا ساماندهي نهايي اراضي به وسعت 27هكتار و طول 11كيلومتر در مناطق 17و 18پايتخت آغاز مي‌شود و زندگي اهالي لب خط رنگ آرامش دائمي به‌خود مي‌بيند. معاون فني و زيربنايي شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران ديروز در گفت‌وگو با همشهري توضيحات كاملي در اين رابطه ارائه كرد و گفت كه شهرداري و راه‌آهن بر سرموضوعات كلي به تفاهم رسيده‌اند.

مازيار يزداني با بيان اينكه هر دو طرف به‌خاطر موضوع عام‌المنفعه‌بودن قضيه سعي كرده‌اند تا از منافع خود چشم‌پوشي كنند، افزود: «پيش‌نويس تفاهمنامه را راه‌آهن امضا كرده است و اكنون مانده تا شهرداري نيز آن‌را امضا كند.» اينطور كه معاون راه‌آهن اعلام كرد در تفاهم حاصل‌شده، بحث پرداخت مبلغ از سوي شهرداري به راه‌آهن براي در اختيار گرفتن زمين‌ها و ساماندهي آنها منتفي شده و قرار است از طريق بخشودگي‌هاي عوارض و دريافت زمين مابازا اين اقدام صورت بپذيرد. گفتني است چند روز پيش ناصر اماني، معاون شهردار تهران نيز به توافق با شركت راه‌آهن براي واگذاري زمين‌ها به‌ روش تهاتر اشاره كرده بود.

  • چشم‌انتظار مديريت شهري جديد

ساماندهي خطوط ريلي در جنوب شهر تهران سال‌هاست در گرو توافقي كه بدان اشاره شد، قرار گرفته؛ اگرچه حدودا 4سال پيش كه بخشي از خطوط ريلي در اين محدوده شهر به زيرزمين منتقل شد، اهالي تصور نمي‌كردند كه اين همه بايد چشم انتظار بمانند تا ساماندهي آغاز شود. آنها طي اين مدت با مشكلات زيادي ازجمله گرد و خاك، آلودگي صوتي ناشي از عبور قطارها، لرزش‌هاي گاه و بي‌گاه خانه‌ها، تردد سخت به‌ويژه هنگام بارندگي و از همه مهم‌تر مشكلات امنيتي روبه‌رو بوده‌اند.

تا جايي كه در پي تجمع بزهكاران و معتادان در اطراف خطوط و سوله‌هايي كه به حال خود رها شده‌اند، آن هم در نبود روشنايي كافي، تاكنون حوداث دلخراشي در محله‌هاي مناطق 17و 18اتفاق افتاده است. در اين بين توافق ميان دوسوي ماجرا بسيار زمان‌بر شد تا جايي كه بيشتر از يك سال است مكاتبه و جلسات ميان نمايندگان شهرداري و اعضاي شوراي شهر و شركت راه‌آهن صورت مي‌گيرد.

حال معاون فني و زيربنايي راه‌آهن خبر مي‌دهد كه 2ماه پيش متن‌تفاهمنامه به شهرداري داده شده و حاضر شده‌اند از طريق مسيرهاي ديگري غيراز دريافت مالي، زمين‌ها را در اختيار مديريت شهري قرار دهند. يزداني اظهار اميدواري كرد كه شوراي شهر دوره پنجم و شهردار جديد هرچه سريع‌تر اين مورد را در دستور كار قرار دهند. وي همچنين گفت كه 150ميليارد تومان براي تونل موجود جهت نصب تاسيسات جديد و افزايش ايمني درنظر گرفته‌اند و اين كار از شهريور‌ماه آغاز مي‌شود.

  • تونلي شدن مابقي خط منطقي نيست

صحبت راجع به زيرزميني‌نشدن خطوط ريلي در محدوده غربي رودخانه كن تا ايستگاه نيك‌پسندي (تقاطع بزرگراه‌هاي فتح و آزادگان) هم بخشي ديگر از گفت‌وگو با معاون فني و زيربنايي شركت راه‌آهن بود. يزداني در پاسخ به اينكه آيا مردم قيد اين مسئله را بزنند يا نه ابتدا گفت كه در پروژه‌ها بايد 2مدل فني و اقتصادي را توامان درنظر گرفت و سپس اظهار داشت:

«اين اقدام نه از نظر فني و نه اقتصادي منطقي نيست. اگرچه يكسري اقدامات در دولت دهم انجام شد اما اگر ما مي‌خواستيم كار را ادامه بدهيم، بايد اعتبار يك‌سال راه‌آهن را صرف آن مي‌كرديم. جالب است بدانيد همان تونلي شدن دو فاز 4كيلومتري و بعدا توسعه آن تا 9كيلومتر، به قيمت روز 1300ميليارد تومان هزينه در بر داشته است.» يزداني با اشاره به اينكه در هيچ جاي دنيا اينقدر تونلي‌شدن خطوط ريلي اهميت ندارد، افزود:

«البته در دنيا در حاشيه خطوط ريلي درون شهرها، امكاناتي مثل ديوار صوتي، فضاي سبز، زيباسازي، روگذرها و... انجام شده و الزامات زندگي اهالي لب خط فراهم مي‌شود. ما نيز اكنون در بسياري از پروژه‌هاي خود اينچنين موارد را انجام مي‌دهيم. مثلا در اطراف خطوط واقع در شهرها، ديوارها به سبك و تمدن آنجا نصب مي‌كنيم.»

  • بازآفريني ايستگاه راه‌آهن تهران از اواخر سال كليد مي‌خورد

معاون فني و زيربنايي شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي از بازآفريني شهري در محدوده ايستگاه راه‌آهن تهران خبر داد. مازيار يزداني گفت: «همان شركتي كه كار مراكز تجاري و رفاهي ايستگاه پاريس براي راه‌آهن فرانسه (SNCF) را انجام داد، انتخاب كرده‌ايم و اين شركت عمليات اجرايي ايستگاه راه‌آهن تهران را از اواخر امسال شروع مي‌كند.»

به گفته وي در اين پروژه، 2هتل و مراكز رفاهي، تجاري و اقتصادي مختلف پيش‌بيني شده و وضعيت ايستگاه از شرايط فعلي خارج مي‌شود.» وي اضافه كرد كه چنين فرايندي براي ايستگاه‌هاي مشهد و قم نيز اجرا خواهد شد. يزداني همچنين اعلام كرد ايستگاه مسافري شهرري در كنار ايستگاه مترو نيز در قالب طرح‌هاي پيش‌رو احداث مي‌شود. بدين‌ترتيب يك‌حمل‌ونقل تركيبي ايجاد مي‌شود و با آن مسافران مترو دسترسي مستقيم و سريع به راه‌آهن خواهند داشت.

کد خبر 378111

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha