همشهری‌آنلاین: ارشد صالحی،رهبر جبهه ترکمانی عراق اعلام کرد که برگزاری همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق در سوم مهر در شمال عراق "هیچ فایده‌ای برای هیچ‌کس ندارد".

 ارشد صالحی، رهبر جبهه ترکمانی و نماینده کرکوک در پارلمان عراق تاکید کرد مساله همه‌پرسی استقلال در شمال عراق واکنش‌های زیادی در کشور داشته است.

او همچنین خاطرنشان کرد: کرکوک که از مناطق مورد مناقشه میان بغداد و اربیل به شمار می‌آید، متشکل از کردها، عرب، آشوری‌ها و ترکمان‌هاست که از ۱۰۰۰ سال پیش کنار هم زندگی می‌کنند.

ارشد صالحی تاکید کرد آینده کرکوک فقط از سوی پارلمان عراق مشخص می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از القدس العربی،او در ادامه افزود: تلاش دولت کردستان برای پیوستن کرکوک به همه‌پرسی استقلال، تاثیر منفی بر عراق و منطقه خواهد داشت و در سایه عدم رهایی منطقه از بحران گروه تروریستی داعش به طور کامل کشور وارد بحران جدیدی خواهد شد.

برگزاری همه‌پرسی استقلال در ۲۵ سپتامبر آینده(سوم مهر)  غیرالزام آور است و با محوریت رای‌گیری از ساکنان سه استان اقلیم کردستان عراق از جمله اربیل، سلیمانیه و دهوک برای جدا شدن از کشور عراق برگزار خواهد شد.

اقلیم کردستان عراق قصد دارد همه پرسی را در سه استان مذکور و نیز مناطق مورد مناقشه بین بغداد و اربیل و در راسش کرکوک برگزار کند که این موضوع باعث نگرانی ترکمان‌ها و مخالفت آنها با برگزاری این همه‌پرسی شده است.

ترکمان‌ها سومین قوم بزرگ در عراق پس از عرب‌ها و کردها هستند و در سراسر نقاط کشور عراق پراکنده شده‌اند اما در مناطق مورد مناقشه میان بغداد و اقلیم کردستان عراق متمرکز شده‌اند.

آمار رسمی از تعداد ترکمانان عراقی وجود ندارد اما مسئولان ترکمان می‌گویند که آنها حدود هفت درصد از جمعیت عراق که تعدادشان به حدود ۳۳ میلیون تن می‌رسد را تشکیل می‌دهند و از مجموع ۳۲۸ کرسی، ۹ کرسی در پارلمان عراق متعلق به ترکمانان است.

کد خبر 377915

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha