اعضای شورای شهر دیروز پس از بررسی دستور جلسه‌ای با انتخاب یک‌نماینده از سوی شورا به‌عنوان ناظر برای شرکت در جلسات کمیسیون مناقصات شهرداری تهران موافقت کردند.

شورای شهر

در بررسي اين امر ابتدا قرار بر اين بود يك نفر كارشناس از سوي شورا معرفي شود كه با نظر اعضاي شورا به واسطه تسلط و تبحر بيشتر اين موضوعات در اين جلسات قرار شد يك نفر از اعضاي شورا براي اين منظور معرفي شود. اين مهم با رأي موافق اعضاي شورا به تصويب رسيد؛ منوط به اينكه نماينده شورا از نظر كميسيون‌هاي تخصصي در موضوعات تخصصي بهره ببرد.

در اين جلسه همچنين بررسي طرح «تثبيت و به هنگام‌سازي‌ سامانه جامع مصوبات شوراي اسلامي شهر تهران» نيز در دستور جلسه قرار گرفت. مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران در بررسي اين طرح گفت: «سامانه تنقيحي قوانين، سامانه‌اي در يك فضاي رايانه‌اي است كه در آن تمام مصوبات شورا از ابتدا تا‌كنون جمع‌آوري شده و بايد به‌تدريج تنقيح شود و به يك مصوبه برسد. به‌عنوان مثال در مورد باغات ما ده‌ها مصوبه داريم كه با تنقيح اين مصوبات مي‌توانيم همه را در دل يك مصوبه جاي دهيم.»

پرويز سروري، رئيس كميسيون نظارت و حقوقي شورا نيز در جريان بررسي اين طرح اظهار داشت: «تصويب اين موضوع بانك ارزشمند اطلاعاتي را در اختيار شوراي پنجم قرار خواهد داد.» احمد مسجدجامعي هم جمع‌آوري اطلاعات مصوب شده در شورا و ساماندهي آنها را يكي از شاخص‌ترين كارهاي كميسيون نظارت شوراي چهارم دانست و اعلام كرد كه شوراي پنجم هم از اين دستاورد حتما بهره خواهد برد.

در اين بين رئيس كميته فرهنگي شوراي شهر تهران خواستار اضافه شدن «سرانجام مصوبات شوراي شهر» به امكانات سامانه جامع مصوبات شورا شد. مجتبي شاكري با اشاره به اينكه براي تحقق «جامعيت» اين مصوبه، بايد اطلاعات بيشتري افزون بر متن مصوبات ارائه شود، گفت:

«براي اينكه سامانه مذكور با نياز اعضا (به‌ويژه با توجه به كاهش تعداد از 31به 21نفر در دوره پنجم) تناسب داشته باشد، بايد محتواي آن شامل سرانجام مصوبات نيز در آن قيد شود تا اعضا از كم و كيف اجراي مصوبات گذشته مطلع شوند.» شاكري اعطاي دسترسي كامل به عموم مردم مطابق با متن طرح پيشنهادي را قابل تامل دانست چراكه مي‌تواند به تقويت نظارت كمك كند. به گفته وي البته براي موارد استثنايي كه انتشار آن به صرفه و صلاح شهر نيست، بايد دست شوراي شهر براي تعيين سطح دسترسي باز باشد.

  • راه جديد براي درآمد پايدار

بررسي طرح «الزام شهرداري تهران به بهره‌گيري از تجارت الكترونيك به‌عنوان يكي از منابع درآمد پايدار» ديگر دستور جلسه ديروز شورا بود. محسن سرخو در جريان بررسي اين طرح گفت: در برنامه پنج ساله دوم بخشي داريم تحت عنوان مديريت تقاضاي سفر كه يكي از مصاديق آن مكانيزه كردن روش‌هاي خريد است و اين امر به‌عنوان پايلوت در فروشگاه‌هاي شهروند تكليف شده است.
محمد حقاني نيز با بيان برخي آمار مربوط به ديگر نقاط جهان گفت:

«اكنون در برخي شهرهاي جهان خريدهاي آنلاين رواج دارد؛ به‌گونه‌اي كه 60درصد خريد كتاب، موزيك فيلم و گيم به‌صورت آنلاين انجام مي‌شود.» به گفته وي، 43درصد خريد رايانه، تبلت و وسايل الكترونيكي، 40درصد البسه و كفش، 39درصد اسباب‌بازي‌ها، 36درصد تجهيزات ورزشي، 33درصد لوازم خانگي و 30درصد مبلمان خانگي به‌صورت آنلاين خريداري مي‌شود و اجراي اين طرح ضروري است؛ چراكه مي‌تواند يكي از منابع درآمدي پايدار شهر باشد.

به گفته محمدمهدي تندگويان هم‌اكنون تجارت الكترونيك در شهر انجام مي‌شود و نتيجه اين كسب و كار مي‌تواند يكي از منابع درآمدي پايدار باشد. دنيا مالي نيز گفت: «در سال ميلياردها تومان خريد و فروش در قالب فضاي مجازي از طريق ماهواره‌ها و به وسيله وزارت ارتباطات آن هم با نازل‌ترين كيفيت صورت مي‌پذيرد بدون هيچگونه پرداخت عوارض؛

لذا بايد در اين زمينه ورود شود.» وي اضافه كرد: «البته بايد توجه داشت كه نظارت ما بايد مهم‌تر از درآمد باشد؛ چراكه كلاهبرداري هم در فضاي الكترونيكي بيشتر صورت مي‌گيرد.» مهدي چمران نيز گفت: «از طريق اين طرح خدمات و كسب و كار الكترونيك در شهر و ساماندهي آنها و پيش‌بيني عوارضي كه بايد بپردازند صورت خواهد پذيرفت.»وي تأكيد كرد كه در كنار اين، شهرداري هم بايد از اين روش استفاده كند تا از بسياري رفت‌وآمد‌ها كاسته شود.
در نهايت اين طرح با رأي موافق اعضاي شورا به تصويب رسيد.

  • تبعات پرونده خون‌هاي آلوده در رفت‌وآمد‌ها پنهان شد

رئيس شوراي شهر تهران در جلسه ديروز ضمن گراميداشت روز اهداي خون گفت: كشور ما همواره جزو كشورهاي برتر در اين زمينه است اما يك‌بار كه از فرانسه خون آوردند مشكلاتي به‌وجود آمد كه همچنان لطمات آن باقي و جبران ناپذير است و متأسفانه تبعات اين امر در اين رفت‌وآمد‌ها پنهان شد.

مهدي چمران همچنين با اشاره به پيشنهاد نامگذاري محلي به نام سرادر شهيد همداني گفت: تونل شهداي غزه به همين نام باقي خواهد ماند و حد فاصل اين تونل تا جاده مخصوص به نام سردار شهيد حسين همداني نامگذاري شده است. وي همچنين به عدم‌تابلوگذاري بزرگراه علامه جعفري اشاره كرد و افزود: بعد از اتوبان حكيم به بزرگراه علامه جعفري مي‌رسيم كه متأسفانه اين مسير تابلوگذاري نشده و اميدواريم اين اشكال هرچه سريع‌تر رفع شود.

جدول

کد خبر 377857

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha