چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۸۶ - ۰۷:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: سمور آبی یا شِنگ گونه منحصر به فردی است که به دلیل ذهنیت منفی صیادان و استخرداران و گاهی به دلیل پوست آن درمعرض خطر نابودی است.

سمور آبی یا شِنگ (Lutra lutra) پستاندار بسیار زیرکی است که متأسفانه اخیراً به دلیل به دام افتادن در تورهای ماهیگیری تعبیه شده در تالاب‌های استان  و از طرفی توسعه پرورش ماهی و اقدام به مبارزه صاحبان مراکز پرورش با این جانور به عنوان آفت با خطر جدی‌تری روبرو شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان، صید غیرمجاز در تالاب‌ها علاوه بر ضربات مؤثری که بر جمعیت آبزیان وارد می‌کند، دام‌های پهن شده گاهی صیدهای ناخواسته‌ای را در خود جا می‌دهند که ازجمله آنها این پستاندار بسیار زیبا و نادر است.

گاهی نیز دیده می‌شود که استخرهای پرورش ماهی و علی‌الخصوص ماهیان سردابی برای جلوگیری از عدم ورود این پستاندار به حوضچه‌های پرورش در ورودی مزرعه، استخری را تعبیه می‌کنند که متأسفانه جریان برق به آن وصل می‌شود. در این میان پستاندار به محض تماس با آب استخر به دلیل برق‌گرفتگی جان خود را از دست می‌دهد و یا گاهی با اسلحه با این جانور مبارزه می‌شود.

در صورتی‌که اغلب استخرهای سردآبی در کناره‌های رودخانه‌ها و مماس بر زیستگاه این‌گونه بی‌نظیر ساخته می‌شود که حیوان جهت دستیابی به غذا، گاهی از استخرهای پرورش استفاده می‌کند.

از طرفی چنانچه در مهندسی سازه‌های شیلاتی ارتفاع سطح آب از لبه حوضچه‌ها را افزایش دهد، حیوان به دلیل تشخیص اینکه پس از پریدن در استخر توانایی برگشتن به سطح استخر را نخواهد داشت، وارد حوضچه‌ها نمی‌شود. کما اینکه در کشور آلمان هم اکنون این امر اجرا می‌شود و این راه حل نیز توسط پروفسور هایدمن از کشور آلمان ارائه شده است.

شنگ یا سمورآبی تاکنون درایران از شهرهای تهران، گیلان، مازندران، گرگان، اصفهان، فارس، خوزستان، آذربایجان و لرستان گزارش شده است. این پستاندار بسیار محتاط است و به همین دلیل بسیار کم دیده می‌شود.

فعالیت این حیوان عمدتاً در شب بوده و غذای اصلی آن ماهی است. این جانور علی‌الخصوص ماهی‌های کوچک و متوسط و مریض را شکار می‌کند. علاوه بر آن شنگ از حیوانات دیگر نظیر قورباغه، خرچنگ و جوندگان مخصوصاً موش آبی تغذیه می‌کند که نقش مؤثر آن را تنظیم جمعیت جوندگان نشان می‌دهد.

قابلیت این‌گونه از منظرشناسی در محیط آبی و دویدن در محیط خشکی از او شکارچی بسیار ماهری ساخته است. این جانور دارای بدنی دراز و نسبتاً باریک و دم بلند است. طول بدن تا 75 سانتی‌متر و طول دم آن 50 سانتی‌متر است. سر مسطح و پوزه کوتاه و رنگ قهوه‌ای بدن از دیگر مشخصات شنگ به شمار می‌رود.

این‌گونه منحصر به فرد به دلیل ذهنیت منفی صیادان و استخرداران و گاهی به دلیل پوست آن که به قسمت‌های بسیار ناچیز به فروش می‌رسد و حتی گاهی به خارج از کشور فرستاده می‌شود در معرض خطر انقراض قرار گرفته است. هم اکنون این‌گونه در فهرست سرخ مؤسسه IUCN در طبقه در معرض تهدید قرار می‌گیرد.

کد خبر 37774

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز