روز گذشته خبرآنلاین نامه‌ای از ۵چهره دانشگاهی خطاب به رئیس‌جمهور منتشر کرد که طی آن با توجه به وضعیت بحرانی محیط‌زیست کشور، خواستار سپردن سکان هدایت این حوزه به فردی شده بودند که بتواند گامی مؤثر در راستای حفاظت محیط‌زیست و توسعه پایدار کشور بردارد.

در بخش‌هايي از اين نامه كه خبرآنلاين آن را به‌طور كامل منتشر كرده و در فضاي مجازي در معرض امضاي فعالان محيط‌زيست گذاشته شده، آمده است:

«در ابتداي دولت يازدهم با نگاهي اميدوارانه به انتظار اقدام براي حفظ محيط‌زيست نشستيم؛ محيط‌زيستي كه در آن نه‌تنها انسان‌ها، بلكه ساير زيستمندان، فضايي براي نفس كشيدن و زيستن نداشتند. در 4سال گذشته وضعيت محيط‌زيست كشور را رصد كرديم. نگاه دولت يازدهم، كه خود را دولت محيط‌زيستي مي‌داند، اگرچه براي ما افتخارآميز و مايه دلگرمي بود، ولي با شتاب عوامل ويرانگر محيط‌زيستي و بحران‌هاي پيش رو، به 2دليل بهبود قابل توجهي نداشت: نخست آنكه تخريب‌ها بسيار بيشتر از توان بازسازي طبيعي پيش رفته و دوم آنكه ساختار مديريتي محيط‌زيست توان و برنامه لازم براي مقابله با روند شتابناك تخريب‌ها را ندارد.

مديريت سركار خانم معصومه ابتكار اگر چه جنبه‌هاي مثبتي، به‌ويژه در رابطه با طرح مباحث محيط‌زيستي در جامعه و محافل بين‌المللي داشت، اما به‌دليل ايرادهاي اساسي، بسياري از اين اقدامات نتوانست گامي مؤثر و پايدار در راستاي حفظ محيط‌زيست و توسعه پايدار كشور بردارد.

ما خوب مي‌دانيم ويراني و وضعيت ناگوار محيط‌زيست امروز، صرفا به اين دوره برنمي‌گردد و ميراث همه دوره‌هاي قبل است، اما از خانم ابتكار كه سر جمع 12سال رياست سازمان حفاظت محيط‌زيست را به‌عهده داشته‌اند، انتظار مي‌رفت در اين دوران طولاني شاهد تحولات بنيادين در زمينه محيط‌زيست و هدايت توسعه كشور به سمت توسعه پايدار و مشاوره درست دولت باشيم.

متأسفانه به دلايل متعدد، عدم‌انسجام مديريتي، فقدان استراتژي و برنامه مشخص، تمركز بر فعاليت‌هاي رسانه‌اي تبليغاتي، اولويت بخشي به مسائل حاشيه‌اي و حزبي به جاي تمركز بر وظيفه سازماني و عدم‌روحيه مشورت طلبي حتي از بدنه كارشناسي سازمان، باعث شد كه فرصت براي بازسازي سازمان و نيز محيط‌زيست و هم هدايت و نظارت دولت به سرعت از بين برود و در واقع دولت تدبير و اميد 4سال ارزشمند خود را در دوران طلايي توسعه مشاركت اجتماعي و روابط بين‌المللي در سايه مديريت و درايت هوشمندانه شما از دست بدهد.

متأسفانه اطلاعات ما در مورد گزينه‌هاي رياست سازمان محيط‌زيست در دولت دوازدهم ناچيز بود و فقط اسامي خانم ابتكار و آقايان محمد رضا تابش، عيسي كلانتري، محمد فاضلي و محمود حجتي در رسانه‌ها مطرح شد. طبيعي است كه اين حق رياست محترم جمهوري اسلامي است كه همكاران خود را انتخاب كنند اما تجربه چند دهه فعاليت حرفه‌اي به ما آموخته است كه ادامه دراز مدت رياست يك مقام ارشد باعث تقويت گروهي خاص در بدنه مديريتي و كارشناسي و حذف بخش عمده نيروهايي مي‌شود كه به هر دليل از نظر فكري و كارشناسي با گروه حاكم موافق نيستند. اين سياست باعث شده بخش عمده نيروهاي جوان از ورود به جايگاه‌هاي تصميم‌گيري كلان محروم شده و بسياري از نخبگان سرخورده و حتي كشور را ترك كنند.لذا پيشنهاد مشخص ما، به نمايندگي از جمعي از فعالان و دوستداران محيط‌زيست به شما اين است كه از بين افراد بالا يا هر شخص ديگري كه نگاه منسجم و استراتژي محور به محيط‌زيست داشته و دغدغه ايران را به علايق گروهي خود ترجيح مي‌دهد، اين مسئوليت خطير را به‌عهده بگيرد و خانم ابتكار هم از ظرفيت و تجربه‌خود در كمك به منتخب حضرتعالي همراهي كنند.»

کد خبر 377604

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha