جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

قفل دو‌ماهه انتشار آمار تجارت خارجی شکست و میزان صادرات و واردات کشور تا پایان‌ماه چهارم سال‌جاری از سوی گمرک ایران اعلام شد.

آمارها نشان مي‌دهد كه بار ديگر تراز تجاري كشور منفي شد و واردات از صادرات پيشي گرفت. در سال 1395ميزان صادرات ايران فراتر از واردات بود كه رويدادي بي‌سابقه در طول 37‌سال گذشته محسوب مي‌شد. در ‌ماه نخست سال 1396 نيز تراز تجاري مثبت بود. پس از آن آمار تجارت دو‌ماهه و سه‌ماهه سال‌جاري اعلام نشد تا اينكه با انتشار آمار چهارماهه مشخص شد كه تجارت ايران بار ديگر به تراز منفي بازگشته است.

طبق اين آمارها در چهارماهه سال‌جاري معادل 15ميليارد و 813ميليون دلار كالا وارد كشور شد، در مقابل 13ميليارد و 459ميليون دلار صادرات براي كشور ثبت شده است تا تراز تجاري به منفي 2ميليارد و 354ميليون دلار برسد. مجموع تجارت ايران در 4‌ماه ابتدايي امسال افزايش 6درصدي داشته و به 29.2ميليارد دلار رسيده است.

صادرات ايران در اين 4‌ماه معادل 9.5درصد كاهش داشته، در مقابل واردات كشور افزايش 23.9درصدي را تجربه كرده است.طبق گزارش گمرك، عمده‌ترين دلايل افزايش واردات به‌خودرو و قطعات منفصله خودرو، كالاهاي سرمايه‌اي و برخي كالاهاي اساسي مربوط مي‌شود. همچنين در مدت يادشده متوسط قيمت كالاهاي وارداتي كشورمان به ازاي هر تن به يكهزار و ۳۹۹ دلار رسيد كه در مقايسه با پارسال ۹ درصد افزايش داشته است.

اقلام عمده وارداتي در 4ماه ابتداي سال‌جاري به‌ترتيب شامل برنج با ۶۰۳ ميليون دلار، ذرت دامي به ارزش ۴۸۴ ميليون دلار، وسايل نقليه موتوري با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سي‌سي به ارزش ۴۲۶ ميليون دلار، لوبياي سويا با ۳۳۸ ميليون دلار و قطعات منفصله جهت توليد خودروي سواري با ۳۱۱ ميليون دلار بوده است. كشورهاي عمده صادركننده كالا به ايران در مدت يادشده به‌ترتيب شامل كشورهاي چين با ۳ميليارد و ۴۹۵ ميليون دلار، امارات متحده عربي با ۲ ميليارد و ۹۹۲ ميليون دلار، جمهوري كره با يك ميليارد و ۷۴ ميليون دلار، تركيه با ۹۵۸ ميليون دلار و هند با ۸۹۱ ميليون دلار‌ بوده است.

براساس گزارش گمرك سهم عمده كاهش صادرات به ساير كالاها با كاهش 14.9درصد مربوط مي‌شود. صادرات پتروشيمي 3.7درصد و صادرات ميعانات گازي 4.1درصد كاهش يافته است. در ميان كشورها صادرات ايران به امارات متحده عربي و هند با افت شديدي همراه بوده است.

همچنين متوسط قيمت هر تن كالاي صادراتي در مدت يادشده به ۳۵۸ دلار رسيد كه 2.5درصد افزايش داشت. اقلام عمده صادراتي كشورمان در مدت يادشده به‌ترتيب شامل ميعانات گازي به ارزش ۲ ميليارد و ۳۱۵ ميليون دلار، ساير روغن‌هاي سبك و فرآورده‌ها به جز بنزين با ۵۱۲ ميليون دلار، پلي‌اتيلن گريد فيلم با ۴۸۵ ميليون دلار، پروپان مايع‌شده به ارزش ۴۴۶ ميليون دلار و متانول با ۴۲۶ ميليون دلار بوده است. عمده‌ترين خريداران كالاهاي ايراني در چهارماهه اول سال‌جاري به‌ترتيب شامل چين به ارزش ۲‌ميليارد و ۸۴۱ ميليون دلار، عراق با ۲ ميليارد و ۵۲ ميليون دلار، امارات متحده عربي با ۲ ميليارد و ۳۷ ميليون دلار، جمهوري كره با يك ميليارد و۴۰۰ ميليون دلار و هند با ۹۲۶ ميليون دلار بوده است.

کد خبر 377593

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha