جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۲
۰ نفر

بانک مرکزی با اعلام افزایش یک‌دهم درصدی نرخ تورم در تیرماه امسال و رسیدن به ۱۰.۳ درصد از بازگشت تورم نقطه به نقطه به زیر ۱۰ درصد خبر داد،

خبري كه مي‌تواند به‌معناي احتمال بازگشت ميانگين رشد قيمت كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري به كمتر از 10درصد در ماه‌هاي آينده باشد چرا كه رشد تورم ماهانه در تيرماه امسال نسبت به خرداد منفي يك دهم درصد گزارش شده است. نرخ تورم كه از خردادماه سال گذشته پس از 26سال تك‌رقمي‌شده بود، يك سال هم دوام نياورد و خردادماه امسال دوباره دورقمي شد. دولت و بانك مركزي مي‌گويند نرخ تورم در پايان امسال دوباره تك رقمي مي‌شود.

به گزارش همشهري، نرخ تورم اعلام شده از سوي بانك مركزي به اين معناست كه ميانگين قيمت سبد كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در 12‌ماه منتهي به تيرماه امسال نسبت به خردادماه 10.3درصد رشد كرده است. اين آخرين نرخ تورمي است كه براساس سال پايه 1390اعلام مي‌شود و بانك مركزي تصميم دارد كه نرخ تورم در مردادماه امسال را براساس سال پايه 1395با تغييرات احتمالي در سبد كالاها و خدمات و ضرايب اختصاص يافته به تأثير هر كالا بر سبد مصرفي خانوارها اعلام كند.

به گفته پيمان قرباني، معاون اقتصادي بانك مركزي، هم‌اكنون سبد شاخص بهاي كالا و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران براساس سال پايه ۱۳۹۰ مشتمل بر ۳۸۵ سرفصل كالا و خدمت است. وي افزود: در تجديد نظر به عمل آمده اخير، ۲ سرفصل حذف، ۲ سرفصل ادغام و ۴ سرفصل به سبد فعلي افزوده‌شده و مجموعاً ۳۸۶ قلم كالا و خدمت انتخاب شده است كه براساس قيمت‌گيري از اين اقلام، شاخص تورم محاسبه مي‌شود.

جدول

کد خبر 377592

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha