سه‌شنبه ۶ آذر ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۸
۰ نفر

همشهری‌انلاین: جوانان فرانسوی برای دومین شب متوالی در یکی از محلات حومه پاریس سرگرم زد و خورد با نیروهای پلیس بوده‌اند.

 این نا آرامی ها پس از مرگ دو جوان در اثر برخورد موتور سیکلت آنها به اتومبیل پلیس شروع شد. گفته می‌شود که در این زد و خوردها تا 30 مامور پلیس مجروح شده اند.

به گزارش بی‌بی‌سی پیشتر در روز دوشنبه یک مقام دادستانی دستور تحقیق درباره مرگ آن دو نوجوان 15 و 16 ساله در ویلیرز لابل را صادر کرد.

جوانان محلی پلیس را در مرگ آن دو مقصر می شناسند اما پلیس می‌گوید آنها با سرعت زیاد و بدون به سر داشتن کلاه کاسکت تردد می‌کردند.

این زد و خوردها علیرغم درخواست های متعدد برای برقراری آرامش از جمله از سوی نیکولا سارکوزی رئیس جمهور که سرگرم دیدار از چین است صورت می‌گیرد.

چندین اتومبیل از جمله یک خودروی پلیس به آتش کشیده شده است و برخی گزارش‌ها حاکی از شلیک شدن تعدادی گلوله به سوی پلیس است.

پلیس سعی کرده است با شلیک گاز اشک آور و گلوله های لاستیکی آشوبگران را متفرق کند.

شروع آشوب‌ها

آشوب ها یکشنبه شب با به آتش کشیده شدن حدود 30 اتومبیل و چندین ساختمان از جمله یک ایستگاه پلیس در ویلیرز لابل و آرنوویل در مجاورت آن آغاز شد. 26 مامور پلیس و آتشنشانی زخمی شده و 9 نفر بازداشت شدند.

زد و خوردها یادآور آشوب‌های سراسری سال 2005 فرانسه بود که در پی مرگ دو جوان در محله‌ای در مجاورت ویلیرز لابل روی داد.

یک دادستان در روز دوشنبه به اداره کل بازرسی پلیس (IGPN) که یک سازمان نظارتی است دستور داد تحقیقات کاملی درباره شرایط حاکم بر مرگ آن دو نوجوان به نام های موشین 15 ساله و لارامی 16 ساله انجام دهد.

منابع پلیس می گویند که یافته های اولیه حاکی از آن است که دو افسر درگیر در حادثه یکشنبه بی تقصیر بوده اند.

مقام‌های پلیس گفتند که موتور سیکلت با حداکثر سرعت ممکن حرکت می کرد و نمره ثبت نداشت و دو نوجوان نیز کلاه کاسکت به سر نداشتند و مقررات راهنمایی را هنگام حرکت نادیده می گرفتند.

مقام‌ها گفتند که پلیس هنگام حادثه سرگرم گشتزنی عادی بود و آن دو نوجوان را تعقیب نمی کرد.

مری ترز دی گیوری، دادستانی که دستور تحقیقات را داده است، به تلویزیون "ال سی آی" گفت که نوجوانان جلوی مسیر حرکت پلیس پیچیده بودند.

وی گفت که افسران بلافاصله ماموران سازمان خدمات اضطراری را به محل فراخواندند.

گفته می‌شود دو شاهد این مساله را تایید کرده‌اند، اما بستگان دو نوجوان و سایر ساکنان محلی می گویند پلیس برای کمک به نوجوانان درحال مرگ هیچ کاری نکرد.

آقای سارکوزی گفت او از "همه می‌خواهد آرام شوند و اجازه دهند سیستم قضایی در مورد اینکه چه کسی مسئول حادثه است تصمیم بگیرد."

در سال 2005 زمانی که وی وزیر کشور بود مرگ دو جوان در اثر برق گرفتگی در یک ایستگاه برق محلی - که گفته می شود هنگام حادثه تحت تعقیب پلیس بودند - باعث فوران شورش های سراسری شد.

السدر سندفورد خبرنگار بی بی سی در پاریس می‌گوید مشکلات دو شب گذشته گسست پیوندها میان پلیس و جوانان در بسیاری از محلات فقیرنشین فرانسه را پررنگ کرده است

کد خبر 37739

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز