همشهری آنلاین: کلانشهر برلین کمپین زیست‌محیطی تازه‌ای را رقم زده است و هر شهروندی با این ابتکار همراه شود بیسکوئیتی مجانی یا ۲۰ سنت تخفیف دریافت خواهد کرد.

کمپین محیط زیستی برلین برای مقابله با پسماندهای لیوان‌ یک بار مصرف

به گزارش ایسنا، کلانشهر برلین که با کوهی از پسماندهای لیوان‌های یکبار مصرف روبروست مبارزه‌ای را آغاز کرده است. ابتکاری فراگیر با شعار "جام جهانی بهتر" برای مصرف‌کنندگانی که با تغییر در شیوه استفاده از لیوان‌های یکبار مصرف همراه می‌شوند.

به گفته توبیاس وبر، معاون اتاق بازرگانی و صنایع برلین، تاکنون بیش از ۱۰۰ فروشگاه این شهر با پیوستن به این طرح مشارکت خود را اعلام داشته‌اند.

  • لیوان یکبار مصرف‌تان را همیشه همراه داشته باشید

در آینده هر جا که لوگوی "جام جهانی بهتر" بر سردر یا ویترین کافی شاپ یا قهوه‌خانه‌ای به چشم خورد، مشتری‌ها می‌توانند لیوان‌های یکبار مصرف تمیز خود را تحویل داده و قهوه دریافت کنند. پاداش ‌آن‌ها تخفیفی ۲۰ سنتی یا برای مثال یک بیسکوئیت در کنار قهوه‌شان است.

  • دورریز سالانه ۱۷۰ میلیون لیوان ‌یکبار مصرف

به گفته مبتکران این طرح، در برلین در هر ساعت حدود ۲۰ هزار لیوان یکبار مصرف استفاده می‌شود که برابر است با دورریز ۱۷۰ میلیون لیوان یکبار مصرف در سال. یعنی به طور متوسط در هر ۱۵ دقیقه یک لیوان مصرف می‌شود و مدت‌زمان استفاده از این لیوان کمتر از مدت ‌زمان استفاده از یک کیسه پلاستیکی است.

در همان مدت که یک خواننده پارگرافی کوچک از این متن را می‌خواند در برلین تا ۱۰۰ لیوان یکبار مصرف به زباله تبدیل می‌شود.
صرف نظر از کوه‌ پسماندهای حاصل از مصرف این ظروف، منابعی عظیم نیز به هدر می‌رود. برای تولید ظروف یکبار مصرفی که سالانه دور انداخته می‌شود به چوب ۲۵۸۰ درخت، ۱۳۲۰ تن ماده خام و ۸۵ میلیون لیتر آب نیاز است.

  • حمایت مجلس ایالتی برلین

در این مسیر اولین گام برداشته ‌شده است. هدف اصلی اما فراتر از این می‌رود: باید روزی برسد که مشتری‌ها با پس دادن لیوان‌های یکبارمصرف پول گرویی خود را دریافت کنند.

این طرح زیست‌محیطی از حمایت مجلس ایالتی برلین و تشکل‌هایی مانند نظافت شهری برلین، صنف شیرینی‌سراها، اتحادیه مهمان‌خانه‌ها و هتل‌ها، اتحادیه تجاری برلین ـ براندنبورگ، اتاق صنایع دستی و بسیاری از اتحادیه‌های زیست‌محیطی منطقه‌ای برخوردار است.

فروشگاه‌ها و قهوه‌خانه‌هایی که می‌خواهند با این پروژه همکاری کنند، ابزار تبلیغی لازم مانند پلاکارت‌ها و نوشته‌های تبلیغی را به صورت رایگان از طریق پست دریافت خواهند کرد. علاوه بر چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها، شیرینی‌سراها، رستوران‌ها و پمپ‌بنزین‌هایی که در آن نوشیدنی و ساندویچ عرضه می‌شود نیز می‌توانند در این طرح سهیم شوند.

به گزارش دویچه‌وله، تانیا ویلگوس از تشکل نظافت شهری برلین می‌گوید: رفتگرهای ما روزانه با سیلی از لیوان‌های یکبارمصرف رویارو هستند. او پیشنهاد می‌دهد که این طرح به جنبشی گسترده برای داشتن برلینی پاکیزه و آگاه به محیط زیست تبدیل شود.

کد خبر 377314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار