سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: دیگر دوره وجود حیاط‌های وسیع با باغچه‌هایی بزرگ در خانه‌های شهری گذشته است. ‌

گل و گلدان

جز عده‌ معدودي از مردم، بقيه در آپارتمان‌ها زندگي مي‌كنند. اين ساختمان‌ها معمولا پاركينگي دارند كه در گوشه‌اي از آن، يك باغچه كوچك قرار گرفته است؛ البته خيلي از آپارتمان‌ها از همين باغچه هم محرومند. متأسفانه بسياري از آنهايي كه از نعمت داشتن اين حياط كوچك برخوردارند، در ساختمان‌هايشان وجود چنين نعمتي را فراموش كرده‌اند. معمولا اين حياط‌ها به حال خود رها شده و حتي به يك انباري مشترك براي ساكنان ساختمان تبديل شده‌اند. شما مي‌توانيد با يكسري اقدامات ساده، اين حياط را تبديل به يكي از زيباترين نقاط ساختمان كنيد؛ جايي كه هم مي‌توانيد خودتان از فضاي آن در بعدازظهرها و شب‌هاي خنك تابستان بهره‌مند شويد و هم ريخت و قيافه آپارتمان‌تان را زيباتر كنيد. كافي است يك جلسه در ساختمان‌تان بگذاريد و با همسايه‌ها در اين خصوص گپي بزنيد و از آنها بخواهيد با شما در اين امر مشاركت كنند.

  • نظافت فراموش نشود

اگر نمي‌خواهيد هيچ كاري براي حياط كوچك آپارتمان‌تان انجام دهيد، نظافت را فراموش نكنيد. هر مهماني كه وارد ساختمان شود، با نخستين منظره‌اي كه مواجه مي‌شود همين حياط كوچك است. منظره كثيف حياط يا پاركينگ باعث مي‌شود نخستين نظر منفي درباره محل سكونت شما در ذهن‌شان شكل بگيرد. يك برنامه‌ريزي ساده بكنيد و آب و جاروكردن حياط را هر چند روز يك‌بار به يكي از همسايه‌ها بسپاريد. قطعا خودتان هم احساس بهتري از زندگي در يك ساختمان تميز پيدا خواهيد كرد.

  • سرسبز كردن با شما

قرار نيست كه شما حياطي بزرگ كه شبيه باغ است داشته باشيد تا حس سرسبزي را در آپارتمان‌تان ايجاد كنيد. راه‌حل ساده ايجاد اين حس، خريد چند گلدان گل و گياه ساده و نگهداري از آنهاست. حتي اگر باغچه هم نداريد، مي‌توانيد از گلدان‌هاي بزرگي كه به «فلاورباكس‌ها» معروفند استفاده كنيد. اين گلدان‌ها مي‌توانند در نقاط مختلف پاركينگ يا حتي در راه‌پله‌ها قرار بگيرند. نگهداري از گلدان‌ها هم مي‌تواند به شكل مشاركتي انجام شود.

  • جايي براي دورهمي

حياط يا پاركينگ قرار نيست فقط يك منظره زيبا ايجاد كند كه هنگام رفت‌وآمد ببينيد و رد شويد بلكه مي‌تواند به محلي براي دورهمي‌ها تبديل شود؛ مثلا محيطي كه در همين شب‌هاي تابستان كه هوا خنك‌تر مي‌شود، همسايه‌ها بتوانند در آنجا دور هم جمع بشوند و با هم گپي بزنند. براي اين كار بايد چند صندلي يا نيمكت ساده در حياط خانه بگذاريد كه هم به‌صورت آماده از بازار مي‌توانيد بخريد و هم اگر اهل نجاري يا آهنگري هستيد خودتان آنها را بسازيد. حتي يك زيرانداز هم مي‌تواند كارتان را راه بيندازد.

  • با نور متفاوت شويد

برخي‌ وقتي مي‌گوييد نورپردازي، فكر مي‌كنند كه بايد كلي هزينه كنند و از افراد متخصص براي اين كار كمك بگيرند، درحالي‌كه اينطور نيست و الان ابزارهاي بسيار ساده‌اي براي ايجاد نورپردازي در حياط يا پاركينگ خانه در بازار موجود است كه خودتان مي‌توانيد آنها را نصب كنيد. اينها ابزارهايي هستند كه مصرف برق بسيار پاييني دارند و باعث اسراف در اين زمينه هم نمي‌شوند. روشنايي زيبا، شب را دلچسب و حياط شما را درخشان مي‌كند. فقط حتما حواستان به نكات ايمني در كاركردن با برق باشد.

  • استفاده از وسايل چوبي

اگر مي‌خواهيد حياطي متفاوت و زيبا درست كنيد، از وسايل چوبي كمك بگيريد. چوب به‌عنوان عنصري كه از دل طبيعت پا به ساخت و سازهاي ساختمان‌هاي ما گذاشته، به‌راحتي مي‌تواند روح و طراوت آن را نيز به فضاي داخلي آپارتمان ما بياورد؛ مثلا اگر مي‌خواهيد يك نيمكت در حياط قرار دهيد بهتر است اين نيمكت از جنس چوب باشد. يا مي‌توان طاقچه‌هايي چوبي روي ديوار حياط ايجاد كرد و در آن گلدان‌هاي كوچك گذاشت. حتي مي‌توان نماهايي چوبي با هزينه‌اي كم در حياط ايجاد كرد.

  • از ديوارها كمك بگيريد

نقش ديوار را در بهسازي حياط آپارتمان ناديده نگيريد. نخستين نكته مسلما تميزبودن اين ديوار است. اگر ديوارتان كثيف شده، حتما آن را تميز كنيد. اگر ديوار از جنس سيمان‌هاي خاكستري است، مي‌توانيد يك سطل رنگ بگيريد و به جان ديوار بيفتيد و منظره‌اي ديدني‌تر ايجاد كنيد. فضاي سبز عمودي را هم جدي بگيريد. با يكسري گياه‌هاي مخصوص مي‌توانيد در ديوارهاي حياط خانه فضاي سبز عمودي ايجاد كنيد. براي اين منظور مي‌توانيد از كلينيك‌هاي گل و گياه منطقه‌تان كمك بخواهيد و مشاوره بگيريد.

  • آب‌نما ناجي شماست

حتما انتخاب اول شما هم براي يك پيك‌نيك ساده در خارج از شهر، طبيعتي است كه رودخانه‌اي در آن جريان داشته يا چشمه‌اي در آن باشد. اين تأثير شگفت‌انگيز صداي جريان آب است كه آرامشي بي‌نظير را تقديم شما مي‌كند. شما مي‌توانيد با كمي هزينه، يك آب‌نماي ساده در حياط يا پاركينگ‌تان ايجاد كنيد. ساخت اين آب‌نماها البته كمي تخصصي است و بايد از شركت‌هاي فعال در اين زمينه كمك بخواهيد. ايجاد يك حوض ساده با فواره‌اي در وسط آن هم مي‌تواند حسابي فضاي حياطتان را دلچسب كند.

  • درختان مثمر يا غير مثمر

دوست داريد چه درختي در حياط خانه‌تان بكاريد؟ انتخاب شما مهم است. درخت‌ها در انواع مثمر يا ميوه‌اي و غيرمثمر يا تزئيني هستند. بايد به شرايط آب و هوايي شهر و منطقه محل سكونت‌تان توجه كنيد. بعضي درخت‌ها مناسب بعضي شهرها نيستند؛ مثلا در تهران توت با شرايط آب و هوايي آن سازگار‌تر است. مي‌توانيد از كارشناسان گل و گياه شهرداري راهنمايي بخواهيد. اگر دوست داريد درخت‌تان ميوه داشته باشد مي‌توانيد درخت‌هايي مثل نارنج، خرمالو، انگور و توت بخريد كه مقاوم‌ترند.

  • حياط و پاركينگ را انباري نكنيد

بدترين كار اين است كه حياط يا پاركينگ را تبديل به يك انباري مشاع كنيد؛ يعني هر‌كدام از ساكنان ساختمان، وسايل اضافه و غيرقابل استفاده‌اش را در گوشه‌اي از حياط و پاركينگ قرار دهد. يك قانون ممنوعيت در ساختمان‌تان در همين زمينه بگذاريد و همه را ملزم به رعايت اين قانون كنيد. هيچ شيء اضافه‌اي نبايد در حياط و پاركينگ خانه ديده شود. حتي براي گذاشتن دوچرخه، اسكوتر يا كالسكه هم سعي كنيد فضايي مثل زيرپله‌ها درنظر بگيريد تا اين وسايل در گوشه و كنار حياط پراكنده نباشند.

  • باغچه‌داري ياد بگيريد

شما كه قصد داريد يك حياط متفاوت ايجاد كنيد بايد به تجربيات‌تان در زمينه باغچه‌داري هم اضافه كنيد؛ مثلا مي‌توانيد در همين باغچه كوچك خانه، به سبزي‌كاري بپردازيد و همه ساكنان ساختمان را از محصول به‌دست آمده بهره‌مند كنيد. براي آموزش به كلينيك‌هاي گل و گياه شهرداري برويد يا به سايت‌هاي اينترنتي سربزنيد. اساسا هر گل و گياهي كه بخواهيد نگهداري كنيد نياز به ميزان مشخصي نور و كود و آب دارد كه بايد اطلاعات مربوط به آن را داشته باشيد تا در اين زمينه موفق شويد.

  • فضايي براي كودكان

كار ساده‌اي كه مي‌توانيد انجام دهيد ايجاد فضاي بازي كودكان در گوشه‌اي از حياط خانه است. مي‌توان از تاب و سرسره‌هاي كوچك و از جنس فايبرگلاس كه در بازار موجود است استفاده كرد. اين فضاي بازي، باعث مي‌شود بچه‌هاي شما براي بازي‌كردن از ساختمان خارج نشوند و در محيط امن‌تري حضور داشته باشند. فقط يادتان باشد كه آپارتمان‌ها قانوني دارند به نام «ساعت سكوت»؛ در اين ساعات نبايد فرزندانتان را به حياط بفرستيد تا مبادا باعث ايجاد سر و صدا و آزار و اذيت همسايه‌هاي ديگر شوند.

کد خبر 377283

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha