همشهری آنلاین: پریشان خشکیده این روزها سبز شده و بسترش به رویشگاه گیاهان و درختچه‌ها تبدیل شده است.

دریاچه پریشان سبز شد

به گزارش مهر، این دریاچه طی چند سال گذشته همانند دیگر دریاچه‌های استان فارس به طور کامل خشک است و با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند.

یک کارشناس حوزه محیط زیست پیرامون آخرین وضعیت دریاچه پریشان گفت: اکوسیستم بخش شرقی تالاب پریشان با میزان دبی بسیار کم چشمه جمشیدی و پایین رفتن سفره‌های آب زیرزمینی، چمن‌زارهای وسیع و زیبای خود را با از دست دادن بخش هوایی (سبزینه) و ریشه به حالت نهفته فرو برده به گونه‌ای که هم اکنون این دریاچه سبز شده است.

علمدار علمداری با اظهار نگرانی از رویش گیاهان و سبز شدن کامل پریشان بیان کرد: درختچه‌های گز با توجه به پایین رفتن سفره‌های آب زیرزمینی رشد قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده‌اند، تنوع زیستی جانوری در این بخش محدود به چند گونه پرنده بومی مانند گاوچرانک، دراج و زیستمندانی مانند لاک پشت و ... شده است.

وی افزود: مهم‌ترین اتفاق در سطح وسیع تالاب صورت گرفته که از غرب تا شمال و جنوب بستر تالاب کاملا از گونه‌هایی گیاهان نمک دوست (هالوفیت) از خانواده کنوپودیاسه (اسفناجیان) پوشیده شده است.

این کارشناس حوزه محیط زیست با اظهار نگرانی از این که احیای دریاچه در آینده با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد شد، تاکید کرد: در زمان بارش باران برخی از چشمه‌های دریاچه آبدار شده و بلافاصله با گرم شدن هوا خشک می‌شود.

وی ادامه داد: این دریاچه نیز مانند سایر دریاچه‌های استان فارس بیش از یک دهه هست که خشک بوده و با ادامه این روند احیای آن در آینده با مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد زیرا هر چه بیشتر از خشک شدن آن می‌گذرد شرایط برای بازگشت اکوسیستم دریاچه دشوارتر می‌شود.

علمداری با انتقاد از روند کشاورزی در این محدوده اظهار کرد: با وجود این که استان فارس با پدیده کم آبی و خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند اما همچنان شاهدیم که در نقاط مختلف استان از جمله اطراف دریاچه پریشان کشاورزی به صورت گسترده کشاورزی می‌شود و هیچگونه عزم جدی برای جلوگیری از کشت محصولات آب بر وجود ندارد.

وی با اشاره به بیلان منفی آب‌ها زیرزمینی در استان فارس گفت: برخی از چاه‌های غیرمجاز اطراف دریاچه پریشان مسدود شده اما تاثیر آن چنانی در کاهش استفاده از آب‌های زیرزمینی نداشته زیرا از چاه‌های مجاز نیز آب زیادی برداشت می‌شود که بسیار نگران‌کننده است.

این کارشناس حوزه محیط زیست بیان کرد: با ادامه این روند نمی‌توان انتظار داشت که حداقل تا ۱۰ سال آینده شرایط برای احیای دریاچه پریشان فراهم شود از این رو باید مسئولان ذی‌ربط برای مدیریت کشاورزی در سطح استان اقدام کنند.

پریشان یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین ایران و خاورمیانه است که در بخش جره و بالاده شهرستان کازرون قرار گرفته است. این دریاچه به نام‌های مور، پریشان و فامور نیز شناخته شده است.

دریاچه پریشان در طول تاریخ با فرهنگ و تمدن مردم فارس و کازرون عجین شده و به عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی کازرون همواره مردم نقاط مختلف ایران به ویژه استان فارس را به سوی خود جلب می‌کرد.

کد خبر 377189

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha