همشهری آنلاین: سازمان ملل متحد دو هفته پس از بروز توفان سدر در بنگلادش، گزارشی از میزان خسارات آن داده است.

در این گزارش وضعیت پناه‌گاه‌ها، غذا و محیط‌های موقت زندگی بازماندگان فاجعه توفان سدر مورد بررسی قرار گرفته است. مهم‌ترین نکته ای که در این گزارش بر آن تاکید شده این است که در 9 منطقه بنگلادش که بیشترین خسارات توفان را متححمل شده‌اند آب قابل شرب و کمک‌های بهداشتی به شدت مورد نیاز است.

در این گزارش آمده است که تعداد نهایی خانه‌های آسید‌دیده توفان سدر 1.2 میلیون دستگاه است که حداکثر 30 درصد این خانه‌ها کاملا ویران شده‌اند. بسیاری از خانه‌ها که به اقشار کم‌درآمد و فقیر مناطق آسیب‌دیده تعلق داشته‌اند به دلیل نداشتن ساختار مستحکم نابود شده‌اند. بشتر این خانه‌ها سقف‌های حصیری داشته‌اند.

علاوه بر آن سازمان ملل گزارش داده است که توفان سدر به 8 هزار واحد آموزشی هم آسیب وارد کرده است. بسیاری از میز و صندلی‌های مراکز آموزشی و کتاب‌های درسی کودکان در این توفان کاملا نابود شده‌اند.

برخی از نکاتی که در گزارش سازمان ملل در مورد تاثیرات توفان سدر بر مردم بنگلادش تهیه شده است از این قرار است:

  • خسارت وارد شده بر معیشت مردم  بسیار عمیق است؛ به خصوص بخش‌های ماهیگیری و کشاورزی نیاز به حمیات‌های زیادی هستند.
  • زمان وقوع توفان سدر بسیار آسیب‌رسان بوده است، این توفان در زمانی به وقوع پیوست که بسیار از قربانیان خود را برای دروی محصولات کشاورزی آماده می‌کردند. حدود یک چهارم محصولاتی که آماده برداشت بوده‌اند نابود شده‌اند. مردم هم با کمبود شدید غذا مواجه هستند.
  • حتی پیش از وقوع توفان به دلیل سیل‌های پیشین و قیمت‌های بالای غذایی، قیمت غذا در مناطق آسیب‌دیده بالا بود و حالا با توجه به وقوع توفان انتظار می‌رود قیمت‌ها همچنان بالا باقی بمانند.

توفان سدر که روز پنج‌شنبه 14 نوامبر (23 آبان) بنگلادش را درنوردید هزاران خانه و روستا را نابود کرد و تلفات بسیاری برجا گذاشت.

با پایان یافتن روزهای توفانی در بنگلادش گمانه‌زنی‌ها در مورد میزام تلفات این توفان آغاز شد. در ابتدا خبرگزاری‌ها از کشته شدند 500 نفر در توفان خبر دادند [سابقه موضوع

اما دولت بنگلادش دو روز پس از پایان توفان اعلام کرد احتمال می‌رود که هزاران نفر در این توفان جان خود را از دست داده باشند.[بنگلادش از احتمال کشته شدن هزاران نفر بر اثر توفان خبر داد]

اما آخرین آمار رسمی در این باره را یکی از مسئولان دولتی بنگلادش اعلام کرد؛ تعداد قربانیان توفان بنگلادش: 3447 نفر.  البته این مسئول دولتی در زمان اعلام این آمار اعلام کرده بود که به احتمال بسیار زیاد تعداد قربانین باز هم بالاتر خواهد رفت.

کد خبر 37703

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز