دوشنبه ۵ آذر ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار تهران در حاشیه حضور در سامانه 1888 از توسعه خطوط بی.آر.تی در تمام تهران، تحویل به موقع پروژه‌ها، آزادسازی برخی خانه‌ها که در طرح قرار داشتند، تراکم ساختمانی و ستاد برف‌روبی سخن گفت.

محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، صبح روز پنجم آذر ماه 1386 در جلسه ارتباط مستقیم مسئولان شهرداری با شهروندان تهرانی در سامانه 1888 حضور یافت و در مجموع به مشکل 19 شهروند به صورت مستقیم رسیدگی کرد.

در برنامه کاری شهرداری تهران مقرر شده است روزهای دوشنبه هر هفته شهراداران مناطق مختلف تهران از صبح تا ظهر وقتشان در اختیار شهروندان بگذارند تا به مشکلات آنها رسیدگی کنند.

شهروندان هم می‌توانند حضوری یا تلفنی از طریق شماره 1888 مشکلاتشان را بیان کنند. به نظر می‌رسد این زمان برای شهرداری تهران مهم است زیرا قالیباف تاکید می‌کند که شهرداران "باید" صبح تا ظهر دوشنبه هر هفته وقتشان را "صرف رسیدگی به امور شهروندان منطقه‌شان کنند."

با این حال شایعاتی هم وجود دارد. مثلا اینکه در برخی مناطق به مردم گفته می‌شود مشکلات خود را با 1888 در میان نگذارند و به جای آن منتظر باشند تا شهرداری منطقه به مشکلشان رسیدگی کند و حتی گفته شده که اگر مشکل خود را در 1888 مطرح کنند در شهرداری منطقه پیگیری کارشان با کارشکنی مواجه می‌شوند.

قالیباف گفت: «در همین جا اعلام می‌کنم که اگر چنین مسائلی از طرف شهرداری‌های مناطق مطرح شود قطعا جای شخصی که این موارد را عنوان کرده در شهرداری نخواهد بود.»

جلسات ارتباط مستقیم با مردم تنها به بیان مشکلات محدود نمی‌شود و آن‌گونه که شهردار خود می‌گوید «از مجموع 19 نفر مراجعه کننده 6 نفر پیشنهادات و طرح‌های جالبی را ارائه کردند که دو طرح از میان آنها برایم تازگی داشت.»

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، پس از جلسه ارتباط مستقیم با مردم، قالیباف در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد.

زمان‌بندی تغییر نکرده

قالیباف از وجود "برخی محدودیت‌ها" برای اتمام به موقع عملیات ساخت برج میلاد سخن گفت با این حال تاکید کرد: «قطعا در زمان افتتاح تاخیر نخواهیم داشت.»

برخی محدودیت‌هایی که او از آنها نام برد شامل «محدودیت‌های فنی، مشکلات و محدودیت‌هایی برای باز شدن LC و تحریمی که کشور در آن به سر می‌برد» می‌شود.

او افزود: «بقیه پروژه‌های عمرانی شهر تهران با وجود مشکلات متعددی مانند کمبود سیمان و همچنین قیر که در بحث آسفالت با آن مواجه هستیم، طبق زمان‌بندی خود پیش می‌روند.»

شهردار تهران درباره تونل توحید هم گفت: «هفته گذشته به طور سرزده بازدیدی از تونل توحید داشتم که خوشبختانه پروژه با سرعت مناسبی در حال انجام است و در موعد مقرر تحویل شهروندان تهرانی خواهد شد.»

همه شهر زیر چرخ BRT

از ابتدای مهرماه شهرداری تهران پروژه‌ای را به نام بی.آر.تی در بخش اتوبوس‌رانی راه‌اندازی کرده تا از بار ترافیکی شهر بکاهد و در عین حال حمل‌و‌نقل سنتی شهر را به دنیای مدرن متصل کند.

به گفته او صبح همین روز جلسه‌ای برای اصلاح شبکه اتوبوس‌رانی در تهران برگزار شد تا شبکه جدید و کاملی برای حمل‌و‌نقل شهر طراحی شود.

آن‌گونه که قالیباف به خبرنگاران توضیح داد بخشی از این شبکه شامل خطوط ویژه اتوبوس‌رانی، BRT و بخشی خطوط معمولی اتوبوس‌رانی است.

او افزود: «BRT یک شبکه است که قطعا باید در مسیرهای شمال، جنوب و شرق و غرب تهران راه‌اندازی شود و مکمل مترو در پوشش کامل حمل‌و‌نقلی شهر باشد.»

11 ماه است که مطالعات در این زمینه آغاز شده است و هم‌اکنون در مرحله محاسبات ریاضی، توپولوژی کار، میزان مسافر و تقاضا است.

قالیباف در مورد خرید اتوبوس‌های دو کابینه مجهز به تمامی تجهیزات از جمله سیستم‌های IT گفت که قراردادی با کشور چین منعقد شده است.

به گفته او نخستین ایستگاه جدید خطوط بی.آر.تی 48 ساعت قبل در ایستگاه سه‌راه تهرانپارس نصب شد و قرار است طی 45 روز آینده تمام 28 ایستگاه این خط در طول مسیر BRT نصب شود.

شهردار تهران گفت: «بارها سوار اتوبوس‌های BRT شده‌ام.»

او افزود: «اگر بگویید که تراکم مسافر در این خط زیاد است یا مسافران به دلیل نداشتن سرپناه هنگام باران در انتظار اتوبوس خیس می‌شوند، می‌پذیرم اما اینکه بگویید این خط ظرفیت تزریق تعداد بیشتری از اتوبوس‌های نوع فعلی دارد را قبول نمی‌کنم.»

او برای این حرف خود دلیل می‌آرود: «اتوبوس‌های فعلی ما به گونه‌ای نیست که امکان تزریق تعداد بیشتری از آن به خط وجود داشته باشد اما اگر اتوبوس‌ها از نوع اتوبوس‌های دو کابینه باشد که به صورت گروهی در مسیر حرمت می‌کنند قطعا امکان پاسخگویی به تعداد بیشتری از مسافران وجود خواهد داشت.»

او گفت: «در شرایط فعلی250 اتوبوس در خط فعال است و خود اتوبوس‌ها ترافیک ایجاد کرده‌اند، ولی مسافر روی زمین مانده است.»


شهردار تهران در حال صحبت با یکی از مردمی که با سامانه 1888 تماس گرفتند، عکس: سما

ورود واگن مترو، 18 ماه دیگر

ازدحام مسافران در مترو از اول پاییز سال 1386 ابعاد تازه‌ای به خود گرفته و روزی نیست که بتوان واگن‌های مترو را خلوت یافت.

آن‌گونه که شهردار تهران توضیح می‌دهد مهمترین دلیل این امر نرسیدن واگن‌های جدید است.

شهرداری تهران اولین درخواست واگن را در آذرماه سال 84 به دولت ارائه داد تا ارز لازم برای خرید واگن‌ها را دریافت کند اما این امر تا دو ماه پیش به تاخیر افتاد.

دو ماه قبل پیش‌بینی ارز و تخصیص آن صورت گرفت و 15 روز قبل به طور قطعی LC خرید واگن‌های جدید برای مترو عملی شد. به گفته قالیباف از این تاریخ تا 18 ماه آینده واگن‌های جدید وارد خطوط می‌شوند.

او با بیان اینکه با ورود واگن‌های جدید به خطوط مترو ظرفیت جا‌به‌جایی مسافران به دو برابر میزان فعلی افزایش می‌یابد، افزود: «با تزریق واگن‌های جدید سر فاصله حرکت قطارهای مترو در خطوطی که در حال حاضر هر 4 دقیقه یک قطار است به هر 5/2 دقیقه یک قطار کاهش می‌یابد.»

تراکم و گرانی مسکن

خبرنگاری از شهردار پرسید: "قرار بود وزارت کشور نرخ صدور پروانه و تراکم را در سال جاری کاهش دهد تا قیمت مسکن هم کم شود. آیا شما اخباری در این زمینه از وزارت کشور کسب کرده‌اید؟"

قالیباف پاسخ داد: «هنوز اخباری در این زمینه کسب نکرده‌ایم. اما شورای اسلامی شهر تهران سال گذشته مصوبه‌ای داشته که بر اساس آن نباید افزایش نرخ عوارض تراکم بیشتر از تورمی که دولت اعلام می‌کند باشد. این درحالیست که متوسط را 5/18 درصد اعلام کردند، ما هم افزایش 5/13 درصدی داشتیم.»

او افزود: «مطمئن باشید که نرخ عوارض تراکم باعث گرانی مسکن نشده و با کاهش آن چنین اتفاقی نخواهد افتاد زیرا 5/13 درصد بسیار عادی است و در افزایش 40-50 درصدی یا دو برابری مسکن تاثیری نداشته است.»

آزادسازی زمین‌ها

قالیباف از تعیین تکلیف برخی املاکی که قبلا در طرح بوده و آزاد شده‌اند خبر داد و گفت: «اخیرا در مسیر اتوبان امام علی (ع) در منطقه 8 و 7 تغییر ایجاد شد و تعدادی از زمین‌ها که درطرح بودند آزاد شدند که موضوع آنها در کمیسیون ماده 5 هم آمد و ابلاغ شد.»

او افزود: «شهرداری حق ندارد به زور زمینی را در جایی تملک کند. البته چون قبلا این مصوبه اجرا نمی‌شد حجم بسیاری از زمین‌ها در بلاتکلیفی بودند که الان درحال آزادسازی آنها هستیم.»

شهردار تهران در ادامه با ابراز رضایت از عملکرد ستاد برف‌روبی شهر تهران از آمادگی کامل شهرداری تهران برای بارندگی‌های فصل سرما خبر داد و گفت: «درطول تاریخ شهرداری هیچ گاه برف روبی مثل سال گذشته انجام نشده است.»

به گفته او امسال هم با استفاده از تجربیات دو سال قبل با حساسیت این موضوع را دردستور کار قرار گرفته است و تیم‌ها، تجهیزات و نیروها در محل‌های مشخص شده مستقر شده‌اند تا در صورت بروز مشکل وارد عمل شوند.»

کد خبر 37617

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز