سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

رکوردشکنی‌های مکرر‌ و البته غیرافتخارآمیز در مصرف برق، عاقبت شرایط را به مرز بحران رساند؛ به‌گونه‌ای که طی ۲ روز اخیر مناطق زیادی از شهر تهران، خاموشی‌های کوتاه‌مدت و غیرمترقبه را تجربه کردند.

خاموشی

پيش از اين برخي استان‌هاي ديگر به ويژه خوزستان با قطع برق مواجه شده بودند. اين در حالي است كه با وجود افزايش بيش از انتظار مصرف برق در كشور، تاكنون بخش‌هاي توليد، انتقال و توزيع برق كشور توانسته‌اند شرايط را مديريت كرده و از خاموشي‌هاي گسترده جلوگيري كنند اما همچنان كه متوليان حوزه نيرو نيز هشدار داده‌اند، درصورت تداوم رشد مصرف برق، احتمال قطعي برق طولاني مدت و حتي اعمال خاموشي‌هاي برنامه‌ريزي شده نيز قوت مي‌گيرد.

پيش از اين متوليان حوزه انرژي پيش‌بيني كرده بودند كه مصرف برق در سال‌جاري رشد 5درصدي را تجربه كند اما هفته گذشته، با عبور ميزان مصرف برق كشور از مرز ۵۵ هزار و ۳۶۴ مگاوات، ركورد بي‌سابقه‌اي ثبت شد كه نسبت به سال قبل از رشد 7درصدي حكايت داشت.

همان زمان آرش كردي، مديرعامل توانير اخطار داد كه با اين ركوردشكني، ميزان مصرف با ميزان توليد برق سر‌به‌سر شده و امكان اعمال خاموشي به‌دليل محدوديت‌هاي شبكه انتقال و توليد بالا گرفته است. در اين شرايط بارها از مشتركان برق درخواست شد با صرفه‌جويي حدود 10درصدي در مصرف برق، هم ريسك خاموشي را از بين ببرند و هم بهره‌مندي مشتركان برق در نواحي گرمسير را تضمين كنند.

استفاده نكردن از وسايل برقي غيرضروري در ساعات اوج مصرف، يعني بين ساعت‌هاي 12تا 16و ساعت‌هاي 19تا 23، تنظيم دماي كولرهاي گازي و اسپيلت‌ها روي دماي 23تا 25درجه و همچنين استفاده از دور كُند در كولرهاي آبي، ترفندهاي ساده‌اي است كه چندين بار از سوي متوليان حوزه برق توصيه شده و عمل به آنها مي‌تواند ريسك خاموشي و جيره‌بندي برق را از بين ببرد؛ البته اين توصيه‌ها با پايبندي همه مشتركان برق كمك مي‌كند كشور به سلامت از فصل گرما گذر كند. در اين زمينه مردم پويش استفاده از دور كند كولر آبي و تنظيم دماي كولرهاي گازي روي 23درجه را به راه انداختند.

  • توليد و مصرف برق در نقطه‌ سر به سر

ركورد شكني مصرف برق مصادف شد با پيش‌بيني افزايش3تا 4درجه‌اي دما در اكثر بخش‌هاي كشور كه عملا به‌معناي افزايش بيش از پيش مصرف برق بود. در اين هفته كارشناسان هواشناسي پيش‌بيني كردند كه ميانگين دماي هوا در اكثر مناطق كشور افزايش 3تا 4درجه‌اي را تجربه كند و از قضا اين پيش‌بيني كم و بيش به حقيقت پيوست.

در اين شرايط طبق اظهارنظر كارشناسان حوزه برق، افزايش هر يك درجه دماي هوا برابر با افزايش ۵۰۰ تا ۷۰۰ مگاوات مصرف برق است، بر اين اساس با توجه به اينكه در روزهاي اخير ركوردشكني تازه‌اي در مصرف برق كشور تجربه نشده، مي‌توان استنباط كرد كه صرفه‌جويي‌هاي اخير توانسته ضرب افزايش افسارگسيخته مصرف برق را بگيرد اما باز هم با استمرار وضعيت سر به‌سري بين ميزان مصرف و ميزان توليد برق، همچنان خطر خاموشي و قطع برق رفع نشده است.

در اين ميان، تازه‌ترين پيش‌بيني‌هاي هواشناسي حاكي از اين است كه در روزهاي پاياني هفته جاري، دماي هوا در بخش‌هايي از كشور كاهش مي‌يابد و تهران نيز كه ديروز در گرم‌ترين لحظات دماي هواي آن به 40درجه بالاي صفر رسيده بود، خنك‌تر خواهد شد. به گزارش ايسنا، احد وظيفه، مديركل پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي از كاهش ۹ درجه‌اي دماي هواي پايتخت خبر داده است كه مي‌تواند خطر خاموشي را از اين كلانشهر دور كند.

  • احتمال افت فشار آب در تهران

گرماي هوا جداي از اينكه مصرف برق را افزايش داده، به رسم هر سال، بحران آب را نيز پررنگ‌تر كرده است به‌گونه‌اي كه مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران هشدار مي‌دهد: اگر مشتركان تهراني ۵ تا ۱۰ درصد صرفه‌جويي نكنند ممكن است در برخي نقاط افت فشار اعمال شود. به گزارش تسنيم، محمد پرورش با اشاره به اينكه عموما مديريت مصرف و اعمال افت فشارآب در سال‌هايي كه بارش كم باشد اعمال مي‌شود، اظهار كرده است:

امسال با توجه به بارش‌هاي مناسب در استان تهران، اعمال افت فشار در دستور كار نيست اما باز هم اين موضوع بستگي به رفتار مصرفي مشتركان آب دارد. به گفته او، در سال‌هايي كه بارش نرمال باشد حدود 20تا 25درصد از نياز آب شرب از منابع آب زيرزميني و بقيه از آب سطحي 5سد تأمين‌كننده آب تهران تأمين مي‌شود و در سال‌هايي كه مانند سال 93بارش نرمال نباشد، ميزان استفاده از آب زيرزميني براي شرب به 30تا 35درصد مي‌رسد.

کد خبر 375953

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha