همشهری آنلاین: وزیر محیط زیست فرانسه از طرح جدیدی برای مبارزه با تغییرات اقلیمی خبر داده است. به موجب این طرح از سال ۲۰۴۰ هیچ خودرویی با سوخت بنزین یا گازوئیل در فرانسه فروخته نخواهد شد. برخی از مبهم بودن جزئیات طرح انتقاد کرده‌اند.

تصمیم فرانسه برای ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی تا سال ۲۰۴۰

به گزارش ايرنا، پس از خروج ایالات متحده آمریکا از پیمان تغییرات اقلیمی پاریس، فرانسه قصد دارد گام‌های محکم‌تری برای تحقق اهداف خود در زمینه مبارزه با گرمایش زمین بردارد و تا سال ۲۰۵۰ میزان تولید دی‌اکسید کربن را به صفر برساند.

نیکولا هیلو، وزیر محیط زیست، همزمان با ارائه طرح جدید دولت در همین زمینه اعلام کرد این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۴۰ فروش خودروهای بنزینی و گازوئیلی را ممنوع کند. نزدیک به ۹۵ درصد خودروهای پلاک شده در شش ماهه نخست امسال در فرانسه از نوع خودروهای دیزلی و بنزینی بوده‌اند. خودروهای برقی تنها ۱/۲ درصد و خودروهای هیبریدی ۳/۵ درصد از بازار فروش خودرو در این بازه زمانی سهم داشته‌اند.

کارشناسان برآورد می‌کنند در چند دهه آینده تقاضا برای خودروهای دیزلی و بنزینی به واسطه قوانین سختگیرانه زیست‌محیطی کاهش یابد.

خودروهای برقی به دلیل قیمت بالایی که دارند و همچنین به دلیل عدم فراگیر بودن همچنان کسر اندکی از بازار فروش خودرو را در اختیار دارند.

دو کمپانی خودروسازی صاحب‌نام دایملر و فولکس واگن گفته‌اند که تا سال ۲۰۵۰ حدود یک چهارم از فروش خودروهای سواری خود را به خودروهای برقی اختصاص می‌دهند.

کمپانی خودروسازی سوئدی ولوو هم به تازگی اعلام کرد که دیگر خودروهای بنزینی و دیزلی تولید نخواهد کرد. از سال ۲۰۱۹ به بعد تمامی خودروهای جدید این کمپانی یا به کمک برق یا با استفاده از سیستم هیبریدی حرکت خواهند کرد.

فرانسه هنوز برنامه دقیق خود را برای وداع با خودروهای بنزینی و دیزلی آشکار نکرده است. اما با این حال وزیر محیط زیست این کشور گفته برای تحقق این "هدف عظیم" راه‌‌حل‌هایی موجود است.

به جز فرانسه شماری از کشورهای دیگر نیز به دنبال کنار گذاشتن خودروهایی هستند که از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند. هند قصد دارد از سال ۲۰۳۰ به بعد تنها به خودروهای برقی اجازه تردد بدهد. نروژ نیز اعلام کرده که از سال ۲۰۲۵ به بعد تمامی خودروهای جدید این کشور الکتریکی خواهند بود.

  • مخالفان و موافقان

پس از ارائه طرح جدید دولت فرانسه برای کنار گذاشتن خودروهای با سوخت فسیلی صداهای مخالف و موافقی از سوی فعالان محیط زیست بلند شده است. سازمان "گرین پیس" (صلح سبز) به دلیل مبهم بودن جزییات از این طرح انتقاد کرده و گفت: «انتظارات ما در رابطه با روشی که قرار است به واسطه آن این اهداف و وعده‌های بلندپروازانه تحقق یابند، برآورده نشده است.»

رئیس بنیاد جهانی طبیعت (WWF) شاخه فرانسه در مقابل با خوشبینی به استقبال این طرح رفته و گفت: «فرانسه به اقدامات خود شتاب بخشیده و این خود خبر خوبی به حساب می‌آید.»

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه صراحتا از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از پیمان پاریس انتقاد کرده بود. او سیاست‌های محیط زیستی ترامپ را نادرست خوانده و از کشورهای دیگر خواسته بود تا برای تحقق اهداف معاهده پاریس تلاش بیشتری از خود به خرج دهند.

کد خبر 375504

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha