جمعه ۱۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

نروژ، هلند، آلمان، ژاپن، هند و حالا هم فرانسه. فرانسه جدیدترین کشوری در دنیاست که اعلام کرده به سوی حذف تولید خودروهای بنزینی و گازوئیل‌سوز حرکت خواهد کرد.

براساس گزارشي كه روز گذشته بي‌بي‌سي منتشر كرد، دولت فرانسه از هدفگذاري خود براي حذف خودروهاي بنزيني و گازوئيلي تا سال 2040خبر داده است. برخي خبرگزاري‌ها اعلام كرده‌اند كه چنين تصميمي مقابله با تصميم دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريكا براي خروج از معاهده اقليمي پاريس است.

توافقنامه اقليمي پاريس قراردادي در چارچوب پيمان‌نامه سازمان ملل در زمينه تغييرات اقليمي (UNFCCC) است كه قرار است از سال ۲۰۲۰ به حل مسائل مرتبط با تعديل، ‌تأمين بودجه و سازگاري با بحران انتشار گازهاي گلخانه‌اي بپردازد.متن اين توافقنامه پس از مذاكراتي كه ميان نمايندگان 195كشور جهان از جمله آمريكا در بيست و يكمين كنفرانس تغييرات اقليمي سازمان ملل متحد در پاريس انجام گرفت، تصويب شد و در 21دسامبر سال 2015به تأييد عمومي رسيد.

اين پيمان در روز زمين، برابر با 22آوريل سال 2016در مراسمي در نيويورك به امضا رسيد. اين توافقنامه از چهارم نوامبر سال 2016به اجرا درآمده است. اما دونالد ترامپ، دوم ژوئن ۲۰۱۷، برابر با ۱۲ خرداد ۹۶ خروج رسمي آمريكا از اين توافقنامه را اعلام كرد و جنجال بزرگي به راه انداخت كه پيامدهاي آن هنوز ادامه دارد.

بسياري از روساي جمهور به نكوهش تصميم ترامپ پرداخته و راهپيمايي‌هايي هم حتي در داخل آمريكا عليه او به راه افتاد. حتي برخي ايالات آمريكا اعلام كردند در چارچوب معاهده پاريس باقي مي‌مانند و از تصميم دولت مركزي آمريكا تبعيت نخواهند كرد.

  • زمين نفس مي‌خواهد

با اين حال به‌نظر مي‌رسد عزم دولت‌ها حركت به سوي حذف گازهاي گلخانه‌اي طبق معاهده پاريس است. بسياري از كشورها و شركت‌هاي خودروساز مانند ولوو يا تويوتاي ژاپن از هدفگذاري خود براي كاهش تدريجي توليد خودروهاي بنزيني و گازوئيلي و در عوض توليد خودروهاي هيبريدي(برقي- بنزيني) و نهايتا توليد تمام و كمال خودروهاي برقي خبر داده‌اند. آلايندگي و گرم‌شدن تدريجي كره زمين دولت‌ها و ملت‌ها را وا داشته تا به سوي چنين هدفي حركت كنند.

ايران هم ازجمله كشورهايي است كه به معاهده پاريس پيوسته و از قضا با مشكل آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ مواجه است. با اين حال هنوز برنامه خاصي براي كاهش توليد خودروهاي بنزيني و گازوئيلي و توليد خودروهاي هيبريدي ديده نمي‌شود. هر چند واردات خودروهاي هيبريدي كم كم مورد توجه قرار گرفته است.

کد خبر 375414

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha