جمعه ۱۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۶
۰ نفر

وضعیت آب و برق کشور، به‌خصوص در روزهای اخیر که دمای هوا رو به افزایش گذاشته، به مرز هشدار رسیده است.

برق

براساس تازه‌ترين پيش‌بيني سازمان هواشناسي، در هفته جاري، تمام مناطق كشور افزايش 3تا 4درجه‌اي دماي هوا را تجربه خواهند كرد؛ اين در حالي است كه طبق اعلام وزارت نيرو، به ازاي هر يك درجه افزايش دماي هوا، بين 500تا 700مگاوات به ميزان مصرف برق كشور افزوده خواهد شد آن هم در شرايطي كه مصرف برق در كشور، ركوردشكني كرده و به سطح بي‌سابقه‌اي رسيده است.

همچنين شبكه تأمين و توزيع آب شرب نيز با اضافه شدن سرانه مصرف، به وضعيتي رسيده كه عدم‌مديريت مصرف از سوي مشتركان مي‌تواند به افت فشار و قطعي آب منجر شود. رحيم ميداني، معاون آب و آبفاي وزارت نيرو مي‌گويد: وضعيت مديريت مصرف آب در بخش كشاورزي و شهري نامناسب است و با ادامه وضعيت نامناسب مصرف و آسيب ديدن منابع آب سطحي و زيرزميني، تأمين آب براي كشاورزي و شرب مردم در آينده بسيار چالش‌برانگيز خواهد بود. به‌گزارش تسنيم، وضعيت آب، به قدري حساس شده كه به‌گفته ميداني، اين موضوع در شوراي‌عالي امنيت ملي مطرح شده و بايد باتمام توان علمي و تجربي به حل اين موضوع پرداخت.

  • كشور در مرز خاموشي

وضعيت در حوزه برق نيز چندان از حوزه آب بهتر نيست. آرش كردي، مديرعامل شركت توانير در روزهاي پاياني هفته گذشته از ركورد‌شكني مصرف برق در كشور خبر داد و اعلام كرد: در ساعت ۱۵ و 20دقيقه روز چهاشنبه، ميزان مصرف برق كشور به ۵۵ هزار و ۳۶۴ مگاوات رسيد كه اين عدد يك ركورد تاريخي در صنعت برق كشور محسوب مي‌شود و تداوم آن در روزهاي آتي مي‌تواند براي اين صنعت مشكل‌زا باشد. كردي، شرايط كنوني صنعت برق را ريسك‌پذير عنوان و ابراز اميدواري كرد:

مردم با كاهش مصرف برق به‌ويژه در ساعات اوج بار (از ساعت 12تا 16و از ساعات 21تا 23) مانع از افزايش بيشتر پيك و ايجاد محدوديت‌هاي اجباري از سوي وزارت نيرو براي خاموشي شوند. به‌گفته او، چنانچه مشتركان ۱۰‌درصد در مصرف برق صرفه جويي داشته باشند، كشور با مشكل خاموشي مواجه نخواهد شد در غيراين‌صورت، تداوم وضعيت موجود باعث مي‌شود تأمين و توزيع برق در مناطق گرمسيري كشور با مشكلات عديده‌اي روبه‌رو شود.

البته مسئله‌اي كه در اين ميان وجود دارد اين است كه مشكل صنعت برق كشور فقط كمبود توليد برق نيست. كارشناسان معتقدند با فرض توليد برق مورد نياز در ساعات پيك، باز هم به‌دليل عدم‌توسعه شبكه انتقال و توزيع برق، احتمال خاموشي وجود دارد. عليرضا كلاهي صمدي، رئيس هيأت مديره سنديكاي برق ايران مي‌گويد:

افزايش مصرف برق از يك سو به‌دليل كمبود توليد برق مي‌تواند مشتركان را با خاموشي و قطعي مقطعي برق مواجه كند اما از ديگر سو به‌دليل اينكه شبكه انتقال و توزيع برق كشور متناسب با رشد مصرف توسعه نيافته است، فشار به شبكه توزيع به‌ويژه در ساعات اوج بار، مي‌تواند مشكلاتي ايجاد كند كه به خاموشي‌هاي غيرمترقبه و پيش‌بيني نشده منجر شود.

كلاهي صمدي در گفت‌وگو با همشهري اظهار مي‌كند: وضعيت حوزه توليد برق به نسبت مساعدتر از بخش انتقال و توزيع است چراكه سرمايه‌گذاري در اين حوزه صرفه اقتصادي دارد و بيش از 50درصد ظرفيت توليد برق كشور در دست بخش خصوصي است اما در حوزه انتقال و توزيع، طرح‌ها ذاتا صرفه اقتصادي ندارند و همين مسئله باعث شده است ظرفيت‌هاي اين بخش متناسب با رشد و تغيير الگوي مصرف، توسعه پيدا نكند.

  • حال شبكه انتقال و توزيع برق خوب نيست

عليرضا كلاهي صمدي رئيس سنديكاي برق مي‌گويد: در وضعيت فعلي وزارت نيرو با مديريت جهادي و اقداماتي مانند تغيير ساعات كاري ادارات و جلب همكاري كارخانه‌ها براي مديريت مصرف برق در ساعات پيك، توانسته است توزيع برق را مديريت كند اما وضعيت شبكه انتقال برق به‌گونه‌‌اي است كه در بلندمدت حتي با افزايش توليد برق، باز هم در ساعات پيك مصرف مشكل دارد.

پيرو اين اظهارات، بررسي گزارشي كه شوراي جهاني انرژي (World Energy Council) از سرانه مصرف سالانه برق خانگي در كشورهاي مختلف جهان منتشر كرده است، نيز نشان مي‌دهد متوسط مصرف برق خانگي در جهان به ازاي هر خانوار در سال2014 حدود 3هزار و 353كيلووات ساعت بوده و اين عدد براي ايران 3هزار و 3014كيلووات ساعت ثبت شده است. طبق اين گزارش سرانه مصرف برق خانوارهاي ايراني نسبت به متوسط منطقه و جهان پايين‌تر بوده اما به واسطه توسعه‌نيافتگي شبكه انتقال، در زمان پيك مصرف، تأمين برق در كشور با مشكل مواجه مي‌شود.

کد خبر 375409

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha