تحریم‌های مصوب در سنای آمریکا در هفته‌های اخیر واکنش‌های مختلفی را از سوی مسئولان به‌دنبال داشته است. برخی معتقدند این تحریم‌ها ناقض روح برجام است برخی دیگر می‌گویند چون این تحریم‌ها هسته‌ای‌ نیست، ناقض برجام نیست.

محمدجواد لاريجاني رئيس ستاد حقوق بشر قوه قضاييه و از ديپلمات‌هاي پيشين كشورمان يكي از افرادي است كه موضعگيري‌هاي او را رسانه‌ها درخصوص توافق هسته‌اي ايران و 1+5رصد مي‌كنند. در ادامه، گفت‌وگوي همشهري را با محمدجواد لاريجاني بخوانيد:

  • ماهيت تحريم‌هاي سناي آمريكا را كه 25خرداد به تصويب رسيد و طي آن تحريم‌هاي جديدي عليه ايران وضع شد، چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

آنچه كه در سناي آمريكا به تصويب رسيده و مراحل خود را گذرانده است اگر نهايي و لازم‌الاجرا شود، فراتر از نقض برجام است. ماهيت اين تحريم‌ها به اين نحو است كه آمريكايي‌ها مي‌خواهند اگر تحريم ظالمانه عليه ايران ذيل برجام برداشته شده است، به بهانه ديگري عليه كشورمان وضع شود و ايران را تحت فشار قرار دهند.

  • جمهوري اسلامي ايران در ادامه كار ديپلماسي خود در چارچوب برجام و همچنين پيگيري‌هاي خود در سطح بين‌المللي چه رويكردي را بايد در اين فضا دنبال كند؟

اقدامات ايران بايد روشن و شفاف باشد و ما نبايد فريب كلماتي را كه با آن دشمنان مي‌خواهند ايران را دور بزنند بخوريم، چرا كه آنها با چند كلمه بالا و پايين در صددند اينگونه القاء كنند كه با برجام مخالفتي ندارند؛ حال آنكه آنها تا به امروز به توافق هسته‌اي پايبند نبوده‌اند. آمريكايي‌ها به لحاظ حقوقي شايد بخواهند اينگونه القا كنند كه درصدد نقض توافق هسته‌اي نيستند اما اين رويكرد آنها در دشمني عليه جمهوري اسلامي ايران نشان داده است كه آنها به‌دنبال راه‌هايي هستند كه در عين حالي‌كه برجام نقض نمي‌شود تحريم‌هاي برداشته شده به بهانه‌اي ديگر مثل بهانه‌هاي حقوق بشري يا فعاليت‌هاي موشكي باز گردد.

  • گفتيد ايران بايد شفاف عمل كند. ملاك اين شفافيت در عمل از سوي مسئولان چيست؟

جمهوري اسلامي ايران بايد همان تئوري آقاي ظريف، وزير امور خارجه كشورمان را كه در زمان مذاكرات دنبال مي‌كرد و مي‌گفت: «يا همه تحريم‌ها برداشته شود يا هيچ» را مورد تأكيد قرار دهد. نظام ما اعلام كرده است كه اگر طرف مقابل به تعهداتش نسبت به برجام پايبند نباشد ضرورتي ندارد كه ما هم در اجراي تعهداتمان صادق باشيم. بنابراين بايد اين رويكرد به آنها منتقل شود.

  • به‌صورت عملياتي جمهوري اسلامي ايران بعد از اين تحريم‌هاي جديد مي‌تواند چه اقداماتي را انجام دهد؟

اقدامات عملي ايران مي‌تواند در 3محور اساسي دنبال شود. نخستين اقدام اعلام موضع رسمي از سوي كشورمان است كه ما 1+4را در اجراي برجام قبول نداريم و بايد همه اعضاي 1+5به تعهداتشان در برجام عمل كنند. دومين اقدام عملياتي هم مي‌تواند در جهت باز پس‌گيري حقوق از دست رفته ملت‌مان تعريف شود.

مسئولان دستگاه ديپلماسي بايد براي اين موضوع برنامه‌ريزي كنند و آن را در سطح بين‌المللي با ديپلماسي و روش‌هاي حقوقي پيگيري كنند. سومين اقدام و يكي از مهم‌ترين اقدامات هم مربوط مي‌شود به داخل كشور. ضرورت مقاوم‌سازي‌ اقتصاد كشورمان در مقابل هر نوع تحريم كه يكي از مهم‌ترين استراتژي‌هاي كلان براي همه دولت‌هاست و نبايد از آن غافل شد. ما بايد در اقتصاد به سمتي برويم كه اگر هر روزي دشمنان خواستند ما را تحريم كنند، ما آسيب‌پذير نباشيم و بتوانيم ايستادگي كنيم.

کد خبر 375301

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha