نـشـست فـوق‌العـاده نمایندگانی از مجلس و دولت درباره بحران غیرمجازها و تعیین تکلیف سپرده‌گذاران سرگردان سه شنبه شب در حالی برگزار شد که برآیند این نشست توافق بر سر تسریع در بازپرداخت سپرده‌ها با اختصاص یک خط اعتباری از سوی بانک مرکزی بود.

نشست مشترک دولت و مجلس

به اين ترتيب سوال برخي نمايندگان مجلس با هدف بررسي بيشتر و نشست جداگانه بين نمايندگان سوال كننده و 3 نفر منتخب دولت به آينده موكول شد. پس از توافق سه شنبه شب مجلس و دولت براي پايان دادن به بحران غيرمجازها، روز گذشته تعدادي از نمايندگان مجلس خواستار حضور رئيس جمهور در نشست غيرعلني مجلس براي افشاي پشت پرده تعاوني‌هاي اعتبار غيرمجاز شدند و برخي هم همچنان از توافق صورت گرفته راضي نيستند.

اين در حالي است كه احمد اناركي، عضو كميسيون اقتصادي مجلس به ايسنا گفت: با راهکارهای مطرح شده برای حل مشکل سپرده گذاران احتمالا طرح سوال از رئیس‌جمهور منتفی خواهد شد.

  • آماده باش به سپرده‌گذاران 100 ميليوني

رئیس بانک مرکزی پس از نشست سه شنبه شب اعلام كرد: سپرده گذاران نگران تسویه حساب نهایی نباشند و توجه نکنند پول دریافتی به‌صورت علی‌الحساب اصل یا سود پول آنهاست چرا که درنهایت این حساب و کتاب می‌شود. وي طرح سوال از رئيس جمهور را ناشي از دغدغه نمايندگان و سوءتفاهم‌هاي پيش‌آمده دانست و به خانه ملت افزود:

به‌رغم اینکه دارایی‌ها هنوز نقد نشده خطوط اعتباری تعریف شده و از رقم‌های پایین که تا 50 میلیون تومان را اعلام کرده‌ایم در حال پرداخت هستیم البته برخی شعب آمادگی سرویس‌دهی خوب ندارند و فقط کند عمل می‌کنند که با نظارت حل می‌شود لذا نگرانی از این بابت وجود ندارد چرا که منابع برای پرداخت سپرده‌های زیر 50 میلیون تومان کامل انجام شده است.

سیف در ادامه با تأکید بر اینکه تمامی مبالغ پرداخت‌شده به‌صورت علی‌الحساب بوده و به‌معنای تسویه حساب نیست، اظهار داشت: این پرداخت‌ها از محل دارایی‌های شناسایی‌شده از متخلفان تا رقمی که اقتضا کند باید تسویه شود و در آینده فرصت تسویه کامل از محل دارایی ها وجود دارد. وي در عين حال گفت: رقم بعدی بعد از 50 میلیون تومان، 100‌میلیون‌تومان است كه به‌زودی اعلام می‌کنیم و اعتبار آن را تأمین خواهیم کرد که اعتبار آن نیز از محل فروش دارایی‌ها و انتقال آن به شعب مجاز کاسپین است.

رئیس بانک مرکزی در ادامه در خصوص اعلام برخی شعب که توصیه کردند مبلغ علی‌الحساب را در شعب این مؤسسه سرمایه‌گذاری کنند، گفت: الزامی در این مورد وجود ندارد و فرد مخیر است تا سپرده خود را به‌صورت نقدی دریافت کرده یا در شعبه مجاز کاسپین سرمایه‌گذاری کند.

  • اموال فرشتگان مال سپرده‌گذاران است

محمد علي وكيلي عضو هيات رئيسه مجلس هم اظهار كرد: به هر میزان دارایی شناسایی شود به طور طبیعی متعلق به سپرده‌گذاران خواهد بود. وي افزود: در مصوبه‌ای دیگر مقرر شد مبنای بدهی به سپرده‌گذار، قرارداد سپرده‌گذار باشد و به هر میزان دارایی شناسایی شد باید تسویه صورت گیرد و نباید رقمی از حقوق مردم حذف شود. به گفته وي، هر سپرده‌گذار که ظرف 3روز آینده برای دریافت مبالغ مورد تعهد مراجعه می‌کند، باید مستند قید علی‌الحساب را تحویلش دهند.

  • پاسخ به سيل تذكرات

روز گذشته هم تعدادي از نمايندگان با اشاره به نگراني سپرده‌گذاران به وزير اقتصاد، رئيس كل بانك مركزي و رئيس جمهور تذكر دادند كه مسعود پزشكيان، نايب رئيس مجلس در واكنش به اين تذكرات اظهار كرد: بانک مرکزی از زیر بار مسئولیت تخلفات موسسات مالی و اعتباری شانه خالی نکرده است و خودمان نباید جو را متشنج کنیم که گویا بانک‌های جمهوری اسلامی مشکل دارند.

کد خبر 375297

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha