مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۰
۰ نفر

مصرف خودسرانه دارو در کشور نشان می‌دهد که۱۰تا ۱۵درصد داروها در ایران به‌صورت خودسرانه و بدون تجویز و مشورت با پزشک مصرف می‌شوند که در این بین، داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک‌ها بیشترین میزان مصرف خودسرانه را تشکیل می‌دهند.

دارو

همچنين آمارها مي‌گويند كه ايران به لحاظ مصرف دارو جزو 20كشور برتر دنياست و در آسيا بعد از چين رتبه دوم را دارد.

به گزارش همشهري، وزير بهداشت با هشدار نسبت به افزايش مصرف آنتي‌بيوتيك در كشور گفت: مصرف آنتي‌بيوتيك از سال 2000تا 2010، 30درصد افزايش يافته كه هم‌اكنون با رشد مقاومت نيز همراه شده است. 20درصد مصرف آنتي‌بيوتيك‌ها در مراكز بهداشتي و درماني است، اما 80درصد آن در خدمات سرپايي تجويز مي‌شود كه بيش از 50درصد اين رقم غيرضروري است.

قاضي‌زاده هاشمي با بيان اينكه در 50درصد نسخه‌هاي پزشكان آنتي‌بيوتيك وجود دارد، ادامه داد: ما تلاش كرديم كه تعداد اقلام دارويي در نسخ را از 3.4 به 2.7 كاهش دهيم. اما هم‌اكنون از ميان 10داروي تجويزي در نسخه‌هاي پزشكان حداقل يك قلم مربوط به آنتي‌بيوتيك‌هاي وسيع‌الطيف است. بايد بپذيريم كه شرايط ما در اين زمينه خوب نيست و مصرف آنتي‌بيوتيك رو به افزايش است.

وزير بهداشت با بيان اينكه افزايش مصرف آنتي‌بيوتيك زنگ خطري است كه بايد براي آن چاره‌اي انديشيد ادامه داد: بايد قبول كنيم در اين منطقه از جهان كه گرفتاري‌هاي زيادي داريم، در معرض تهديد مقاومت آنتي‌بيوتيكي هستيم. حدود 40تا 50درصد مقاومت نسبت به 10 آنتي‌بيوتيك پر‌مصرف در كشور وجود دارد. در حوزه دامپروري نيز تنها در سال 2010، 63هزار تن آنتي‌بيوتيك مصرف شده است. اگر با همين روند پيش رويم در سال2030 اين رقم به 150هزار تن در دنيا مي‌رسد.

در اين زمينه همچنين معاون وزير بهداشت با بيان اينكه آنتي‌بيوتيك، اسلحه‌اي است كه هم سود دارد و هم زيان، گفت: 50درصد نسخه پزشكان ايراني آنتي‌بيوتيك دارد و آمار تجويز آنتي‌بيوتيك در نسخ پزشكان ايراني بالاست و آموزش به مردم و فرهنگسازي، تدوين گايدلاين‌ها (راهنماهاي باليني) و نظارت، مي‌تواند به مصرف منطقي آنتي‌بيوتيك‌ها كمك كند.

  • رتبه 12 ايران در مصرف خودسرانه دارو

محمد وحدتي هلان، عضو كميسيون اجتماعي مجلس با بيان اينكه ايران رتبه دوازدهم در جهان در مصرف خودسرانه دارو را دارد، گفت: رتبه دوازدهم ايران در مصرف خودسرانه دارو نگران‌كننده است و نشان مي‌دهد در اين زمينه ضعيف عمل كرديم و اگر از اين موضوع جلوگيري نشود، در آينده‌اي نه‌چندان دور عوارض زيادي دامنگير افراد مي‌شود. وي افزود: خوددرماني در كشور به توليدات دارويي نيز ضربه مي‌زند و نياز است از اين معضل در حوزه سلامت جلوگيري شود؛ بدون‌شك راه‌اندازي كارت سلامت به افراد باعث مي‌شود روند درمان بيماري براي پزشكان مشخص شود و هر پزشك ناچار به نسخه‌پيچي زياد براي بيماران نشود.

کد خبر 375203

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha