وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران درباره ثبت اشتراکات فرهنگی ۲ کشور که در سال‌های گذشته به نام جمهوری آذربایجان در یونسکو ثبت شد، توضیح داد و گفت: آذربایجان در حال پیشنهاد کردن پروژه‌های جدید به یونسکو است که برخی از آنها بین‌المللی و برخی هم مربوط به کشور آذربایجان است.

چوگان

ابوالفضل قارايف در پاسخ به اين پرسش ‌كه ايران براي ثبت اشتراكات فرهنگي 2 كشور در يونسكو قدم‌هايي برداشته اما در سال‌هاي گذشته شاهد بوديم كشور آذربايجان پرونده‌هايي ازجمله چوگان و تار را به نام خود ثبت كرد و آيا براي ثبت پرونده‌هايي كه در آينده ارائه مي‌شوند، برنامه‌اي براي انجام اقدامات مشترك دارد، به ايسنا گفت: بازي چوگان در آذربايجان در حال نابودي بود؛ زيرا اين بازي با اسب‌هاي خاص منطقه قره‌باغ انجام مي‌شد كه به‌دليل اشغال سرزمين‌هاي آذربايجان توسط نيروهاي مسلح ارمنستان، نسل اين اسب‌ها در حال انقراض است. به همين دليل ما اين ورزش را در يونسكو به ثبت رسانديم.

وزير فرهنگ و گردشگري جمهوري آذربايجان همچنين درباره ثبت ساز تار، گفت: تاري كه ما در يونسكو ثبت كرديم، استادي به نام صادق‌جان ساخته است. اين ساز از 5 سيم به ۱۱ سيم تغيير پيدا كرده و در افتتاحيه هفته فرهنگي آذربايجان در ايران كه فردا (امروز) ‌برگزار مي‌شود، شاهد اجرا با اين ساز منحصربه‌فرد خواهيد بود؛ زيرا اين ساز خاص آذربايجان است و با ساز كشورهاي ديگر متفاوت است.

قارايف همچنين درباره ارائه پرونده جنگل‌هاي هيركاني و ثبت آن در يونسكو گفت: درباره اين پرونده مذاكرات با ايران ادامه دارد و مدارك آن به‌عنوان قروق طبيعي به يونسكو ارائه شده است كه در آينده نزديك مذاكرات بين وزارت محيط‌زيست آذربايجان و نهاد مربوطه در ايران انجام مي‌شود.

کد خبر 375056

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha