یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰
۰ نفر

درحالی‌که این روزها کارشناسان محیط‌زیستی و مدیریت منابع همچون پروفسور کردوانی، پدر کویرشناسی ایران درباره مصرف آب هشدار می‌دهند

آب بحران

ديروز نيز اعضاي شوراي شهر تهران در جلسه خود بحران آب در كل كشور و به‌ويژه در پايتخت را جدي دانسته و خواستار انديشيده شدن راهكارهايي براي عبور از اين بحران شدند. در اين بين، برخي از اعضا پيشنهادهايي نيز ارائه كردند.

  • كنترل خريدهاي خارجي شهرداري

اعضاي شوراي شهر تهران روز‌گذشته همچنين با تصويب طرحي هر نوع خريد كالاي خارجي كه مشابه داخلي داشته باشد را براي شهرداري ممنوع كردند. به‌گفته مهدي چمران، رئيس شورا، اگر هم شهرداري مجبور به خريداري كالايي شود كه مشابه داخلي ندارد، كميسيوني در شهرداري تشكيل مي‌شود كه يك نفر از اعضاي شورا در آن عضو خواهد بود و باقي اعضا توسط شهردار تهران تعيين مي‌شوند چرا كه كميسيون اجرايي است و اين كميسيون وظيفه كنترل و نظارت بر خريد چنين كالاهايي را خواهد داشت.

وي افزود: به موجب اين طرح پيمانكاران شهرداري نيز موظف خواهند بود از كالاهاي توليد داخل استفاده كنند. همچنين به توليدكنندگان داخلي نيز حداكثر 3سال فرصت داده مي‌شود تا كيفيت كالاي مورد نظر را مطابق با استاندارد‌هاي بين‌المللي ارتقا دهند تا اين امر دستاويزي براي عده‌اي كه به‌دنبال خريد كالاي خارجي هستند، نشود.

در اين جلسه همچنين بررسي طرح «اخذ عوارض ورود به محدوده طرح ترافيك از خودروهاي پلاك سياسي و سرويس سفارتخانه‌ها و سازمان‌هاي بين‌المللي» در دستور كار قرار گرفت. اين طرح به استفساريه‌اي ارجاع داده شد كه به موجب آن خودروهاي سفارت مانند خودروهاي دولتي عوارض پرداخت كنند و خودروهاي كاركنان‌شان نيز مانند خودروهاي شخصي. اين مهم مورد موافقت اعضاي شورا قرار گرفت.

  • 15روز فرصت براي بررسي يك طرح و يك‌لايحه

سومين دستور جلسه به بررسي لايحه آيين‌نامه مصوبه شهر دوستدار سالمند مربوط مي‌شد. به‌گفته مهدي چمران اين لايحه در سال 93 به تصويب رسيده بود و مقرر بود آيين‌نامه‌اي براي آن تدوين شود. در جريان بررسي اين طرح محسن پيرهادي گفت: نبايد تنها با آوردن چند مصداق فكر كنيم شهر را دوستدار سالمند كرده‌ايم.

معصومه آباد نيز اظهار داشت: بايد محل ارائه تخفيف براي سالمندان در طرح‌هاي شهري مشخص شود تا نه آنها احساس بدي داشته باشند و نه خدمات‌دهنده فكر كند كه به فردي رايگان سرويس مي‌دهد. اسماعيل دوستي نيز گفت: حتي يك كارت منزلت در ‌شأن سالمنداني كه كشور را ساخته‌اند و به اين وضعيت تحويل ما داده‌اند نيست و بايد فكري اساسي براي آنها بشود.

در نهايت اين طرح با موافقت اعضاي شورا به كميسيون فرهنگي عودت داده شد تا در يك فرصت 15روزه كميسيون فرهنگي شورا، شهرداري تهران و ستاد دوستدار سالمند آيين‌نامه مذكور را تدوين كرده وبه صحن شورا بياورند. بررسي لايحه «طرح جامع آب خام فضاي سبز شهر تهران (آب براي مصارف غيرشرب شهرداري تهران)» دستور بعدي شورا بود.

در جريان بررسي اين طرح احمد دنيا‌مالي اظهار داشت: پيشنهادي به شوراي‌عالي آب كشور داده شود تا شهردار تهران نيز در اين شورا عضويت داشته باشد. محمد حقاني نيز با تأكيد بر اينكه شهرداري تهران لايحه‌اي تنظيم كند تا مغايرت‌هاي پيش آمده ميان سازمان پارك‌ها و سازمان آب منطقه‌اي درخصوص حق آب و حق‌النظاره برطرف شود. طبق قانون، مديريت همه آب‌ها در اختيار وزارتخانه نيرو است.

به‌گفته مهدي چمران اين طرح به دوقسمت تقسيم شد كه يكي مربوط به شهرداري و يك قسمت هم مربوط به هماهنگي‌هايي با سازمان آب و سازمان‌هاي ديگر و اختلافات ديرينه‌اي كه در اين زمينه وجود دارد، مي‌شود.وي ادامه داد: در مواردي كه نياز به اصلاح قانون است بايد از طريق شوراي‌عالي استان‌ها يا به‌صورت مستقيم توسط نمايندگان مجلس شوراي اسلامي يا هيأت دولت اصلاح شود تا اختلافاتي كه بين شهرداري و سازمان آب هست برطرف شود. در نهايت مقرر شد ظرف مدت 15روز اين اصلاحات صورت پذيرد و در همين دوره شورا به تصويب برسد.

مهدي چمران هنگام صحبت درخصوص وضعيت مصرف آب در جلسه ديروز بر اين نظر بود كه مشكل آب در تهران به چشم نمي‌آيد. رئيس شوراي شهر تهران با بيان اينكه ۵۰درصد آب شهر از منابع زيرزميني تأمين مي‌شود كه جبران نمي‌شود، افزود: بايد از همه امكانات براي صرفه‌جويي مردم و سازمان آب استفاده شود. چمران صحبت‌هاي مديرعامل سازمان آب و فاضلاب را يادآور شد كه گفته است 20درصد آب در انتقال آب از تصفيه‌خانه‌ها به منازل هدر مي‌رود.

وي بر اين اساس تأكيد كرد اصلاح شبكه‌هاي انتقالي آب در دستور كار سازمان آب قرار گيرد. احمد دنيامالي، رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل نيز پيشنهاد داد: برنامه‌هاي شيرين‌سازي آب درياي عمان، خليج‌فارس و درياي خزر كه مدت‌هاست دنبال مي‌شود، بايد با جديت و سرعت بيشتري دنبال شود.

به گفته وي آمريكا و ژاپن بخش عمده‌اي از منابع آبي خود را از طريق همين شيرين‌سازي آب درياها به‌دست مي‌آورند. عبدالحسين مختاباد هم بر اين نظر بود كه همچنان در آبياري فضاي سبز مديريت اعمال نمي‌شود و گفت: متأسفانه تنها كاري كه مي‌شود اين است كه اعلام مي‌كنند آبياري فضاي سبز با آب غيرشرب انجام مي‌شود.

  • عودت لايحه ساماندهي ميدان امام خميني

بررسي لايحه ساماندهي ميدان امام خميني آخرين دستور جلسه ديروز شورا بود. در جريان بررسي اين طرح محسن سرخو گفت: لايحه ساماندهي ميدان امام خميني بايد در تمامي كميسيون‌هاي شوراي شهر بررسي شود تا دوباره فاجعه‌اي مانند ميدان امام حسين رخ ندهد. در گذشته تصميماتي گرفته شده و اقداماتي صورت گرفته كه مشكلاتي را در شهر تهران ايجاد كرده و متأسفانه ميدان امام حسين يكي از آنهاست.

از نظر سرخو پياده‌راه شدن ميدان امام به‌هيچ‌وجه به مصلحت نيست و هر تصميمي كه مي‌خواهد درباره اين ميدان گرفته شود بايد پيوست ترافيكي آن نيز مورد مطالعه دقيق قرار بگيرد. احمد مسجدجامعي نيز گفت: اين ميدان يكي از ميادين مهم شهر تهران است چرا كه يك مكان انتقال فرهنگي است و بايد براي آن فراتر از كميسيون ماده‌5 تصميم‌گيري شود.

چمران در ادامه گفت: ساماندهي ميدان امام در شورا بررسي شده و مصوبه دارد و حتي مصوبه كميسيون ماده 5 را نيز دارد. وي افزود:نزديك 2سال روي آن فكر شده و از دانشگاه‌ها و كارشناسان و متخصصان بهره‌گرفته و تصميم بر آن شد در اينجا ساختماني با همان فرم قديمي(ساختمان شهرداري قديم) و در همان تعداد طبقات (دو طبقه) ساخته شود تا تداعي‌كننده ميدان قديم باشد. در نهايت با موافقت اعضاي شورا اين لايحه عودت داده شد.

گفتني است مهدي چمران در ابتداي سيصد و پنجاه و ششمين جلسه شورا با اشاره به برگزاري گردهمايي منافقين در پاريس و تقارن اين امر با حضور آقاي ظريف در اين شهر گفت: چشم آقاي ظريف روشن كه در كنار دستشان منافقين جلسه برگزار مي‌كنند و حسن همجواري يعني همين. وي ادامه داد: همه ما انتظار داريم دستگاه ديپلماسي با صلابت و جربزه بيشتري در اين موضوعات برخورد كند و درحالي‌كه عده‌اي براي براندازي نظام جمهوري اسلامي برنامه‌ريزي مي‌كنند و به ساحت امام توهين مي‌كنند، برخورد جدي شود.

جدول

کد خبر 374897

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha