شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

جمعی از سهامداران معترض شرکت کنتور‌سازی دیروز با تجمع در تالار حافظ بورس تهران، به عملکرد سازمان بورس به‌عنوان نهاد ناظر بازار سرمایه اعتراض کردند و خواستار جبران زیان‌های ناشی از سرمایه‌گذاری‌شان شدند.

بورس

از يك سال و نيم پيش كه تعدادي از سهامداران كم‌اطلاع فريب صحنه‌آرايي تعدادي سرمايه‌گذار طمعكار را خوردند، بحران كنتورسازي هرازگاهي در محافل بازار سهام رخ مي‌نمايد. در پي صعود و نزول سريع قيمت سهام شركت كوچك كنتورسازي در زمستان 94 و بهار و تابستان 95 عده‌اي به سودهاي بادآورده رسيدند و تعدادي نيز سرمايه خود را از دست رفته ديدند.

  • ماجرا چيست؟

نماد معاملاتي شركت كنتور‌سازي ‌در تاريخ ۲۳ آبان ۱۳۹۴ و بعد از برگزاري مجمع عمومي عادي در بورس باز شد. بلافاصله بعد از باز شدن نماد، رشد سريع قيمت سهام اين شركت آغاز شد؛ به‌نحوي كه پس از ۳۲ روز، قيمت سهام كنتورسازي ۱۱۴ درصد افزايش يافت اما كار به همين‌جا ختم نشد، ظرف مدت كوتاهي قيمت سهام كنتور‌سازي‌ با 640درصد رشد به 7هزارو 260تومان رسيد.

اين اتفاق به‌دليل انتشار شايعاتي در مورد انعقاد يك قرارداد تجاري رخ داد. اين خبر كه بعدا سازمان بورس آن را غيرواقعي تشخيص داد، خيلي از سرمايه‌گذاران طمعكار را براي خريد سهام كنتورسازي در بورس ترغيب كرد. در اين ميان ظاهرا عده‌اي هم با وجود اطلاع از جعلي بودن اين اطلاعات به جو پيش آمده در بازار سهام دامن زدند و خود به خريد سهام اين شركت اقدام كردند.

  • خط فريب

در پي اين رويدادها سازمان بورس به‌عنوان نهاد ناظر بازار سرمايه معاملات سهام اين شركت را متوقف كرد و از مديران كنتورسازي خواست در اين‌باره گزارشي شفاف ارائه دهند. مديران شركت كنتور‌سازي‌ هم در پاسخ از انعقاد يك قرارداد تجاري مهم با اتاق اصناف خبر دادند، انعقاد اين قرارداد در صورت صحت، مي‌توانست اثر زيادي در سود سهام كنتورسازي داشته باشد.اين شركت در اطلاعيه خود خطاب به سرمايه‌گذاران در بورس اعلام كرده بود به انعقاد قرارداد فروش قطعي صندوق‌هاي فروشگاهي با اتاق اصناف ايران براي بهره‌برداري اصناف موفق شده است.

نكته جالب توجه آنكه ظاهرا دبير كل اتاق اصناف ايران هم شهريور‌ماه 1394در نامه‌اي اين قرارداد را تأييد و اعلام كرده بود كه به شركت هوشمند سامانه باران ماموريت داده است نسبت به تجهيز سخت‌افزاري و نرم‌افزاري همه اصناف كشور به صندوق‌هاي مكانيزه فروش اقدام كند. شركت هوشمند سامانه باران فقط يك‌ماه قبل از برگزاري مناقصه و با سرمايه يك ميليون تومان تاسيس شده بود. شركت هوشمند سامانه باران هم در نامه‌اي مدعي شده بود كه محموله صندوق‌هاي فروشگاهي از سنگاپور به مقصد ايران بارگيري شده و ظرف مدت ۲۰ تا ۲۵ روز به بنادر ايران مي‌رسد.

باتوجه به اين اطلاعات، شركت كنتورسازي ايران در تاريخ ۲۸‌دي۹۴ درآمد هر سهم سال مالي94 را با تعديل مثبت ۴۳۳ درصدي سود در سامانه اطلاعات ناشران بورس موسوم به كدال منتشر كرد. نكته تعجب‌برانگيز آن بود كه بازرس و حسابرس قانوني اين شركت نيز موضوع انعقاد اين قرارداد را تأييد كردند.

اما 6‌ماه بعد مشخص شد كه اطلاعات ارائه شده در صورت‌هاي مالي حسابرسي شده كنتورسازي صحت ندارد؛ به‌همين دليل صورت‌هاي مالي حسابرسي شده براي بررسي به جامعه حسابداران رسمي ايران ارسال شد و جامعه حسابداران به اين نتيجه رسيد كه گزارش حسابرسي طبق استانداردهاي حسابداري ارائه نشده و حسابرس موضعگيري لازم را در اين‌باره انجام نداده است. پس از آن بود كه قيمت سهام كنتورسازي با نزول مواجه شد.

  • اعتراض به روش غيرمعمول

در شرايطي كه از يك سال پيش پرونده تخلف‌هاي روي داده در سهام كنتورسازي در مراجع قضايي در دست بررسي است، ديروز برخي از سهامداراني كه در ماجراي خريد سهام كنتور‌سازي‌ مشاركت داشتند براي دومين‌بار در چند‌ماه اخير دست به اعتراض زدند. اين گروه كه عموما به جاي روش‌هاي قانوني و قضايي، از رويه‌هاي نامعمول براي اعتراض خود استفاده مي‌كنند، نخستين‌بار در جريان برگزاري نمايشگاه بورس، بانك و بيمه در ابتداي بهار فضاي غرفه سازمان بورس را اشغال كردند. ديروز هم با حضور در تالار حافظ و شكستن شيشه و پرتاب اشيا و سطل‌هاي زباله خواستار ارائه پاسخ مسئولان سازمان بورس شدند.

  • مدير عامل كنتور سازي تحت تعقيب است

علي صحرايي، معاون بورس تهران با اشاره به اعتراض‌هاي ديروز گفت: اين اعتراض‌ها ناشي از محقق نشدن پيش‌بيني‌هاي كنتور‌سازي‌ براي دستيابي به برخي دارايي‌هاست كه متأسفانه در سال مالي جديد محقق نشده و به تبع آن با توقف نماد معاملاتي و حبس سرمايه سهامداران مواجه شده است.

او درباره آخرين وضعيت پرونده شكايت از مديران كنتورسازي به قوه قضاييه گفت: پرونده اين ناشر به امور انتظامي و حقوقي سازمان بورس ارجاع و در نهايت به دادگاه ارسال شده و هم‌اكنون در حال رسيدگي است. صحرايي ادامه داد: پس از صدور احكام قضايي سهامداران مي‌توانند ادعاي خسارت كرده و جبران آن‌ را از محكومان طلب كنند. حميد روح‌بخش، مدير روابط عمومي بورس تهران هم گفت: رويدادهاي روز شنبه به وضع بازار ارتباطي نداشت و صرفا مربوط به سهامداران معترض كنتورسازي ايران بود.

جعفر جمالي معاون حقوقي سازمان بورس هم در اين باره گفت:‌ مدير عامل كنتور سازي تحت تعقيب است و به دليل ناتواني در پرداخت وثيقه با قرار 500ميليارد توماني روانه زندان شده است. به گفته او دليل تجمع ديروز ارائه اطلاعات خلاف واقع توسط مديران كنتورسازي بوده است.

  • مقصر كيست؟

به زعم فعالان بازار سرمايه اگرچه اعتراض سهامداران در تالار شيشه‌اي به‌دليل بروز ايراد در ساختارهاي نظارتي در بازار سرمايه بوده است اما به‌نظر مي‌رسد سهامداران در نخستين گام بايد ريسك بازارسهام و سرمايه‌گذاري در بورس را بپذيرند. درواقع سهامداران همانطور كه در زمان كسب سود، سودشان را با كسي تقسيم نمي‌كنند، نبايد انتظار داشته باشند كه در زيان هايشان هم كسي شريك شود؛ البته بديهي است كه ابعاد حقوقي اين پرونده پرتخلف كه در شفاف نبودن اطلاعات و منع رسانه‌ها از دريافت اطلاعات شركت‌هاي بورس ريشه دارد، از جمله موضوعاتي است كه بايد مورد بررسي قرار گيرد.

کد خبر 374743

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha