پنجشنبه ۸ تیر ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۸
۰ نفر

۲‌ ماه ناآرامی و درگیری در خیابان‌های ونزوئلا به حمله به ساختمان دادگاه عالی این کشور منجر شد؛ حمله‌ای که نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور این کشور، آن‌را یک حمله «تروریستی» خوانده است.

در پیامی ویدئویی که از سوی خلبان هلی‌کوپتر منتشر شده، او از مردم برای قیام علیه دولت دعوت کرده است.

صبح ديروز به وقت تهران و شامگاه سه‌شنبه به وقت محلي در كاراكاس، پايتخت ونزوئلا، دادگاه عالي اين كشور هدف 4نارنجكي قرار گرفت كه از يك هلي‌كوپتر پليس پرتاب شدند. لحظات كوتاهي پيش از آن نيز صداي رگبار تيراندازي به سمت ساختمان دادگاه شنيده شد. بلافاصله ويدئوهايي هم از اين لحظه در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد.

ساعتي بعد نيكلاس مادورو طي سخناني از كاخ رياست‌جمهوري اعلام كرد كه هلي‌كوپتر پليس ازسوي يكي از افسران پليس دزديده شده و در اين «عمليات تروريستي» عليه دادگاه عالي مورد استفاده قرار گرفته است. او گفت در اين حمله وزارتخانه‌هاي كشور و دادگستري نيز هدف قرار گرفته‌اند. در اين حمله هيچ تلفاتي گزارش نشده اما مادورو گفت كه در همان لحظه در ساختمان دادگاه عالي يك نشست عمومي در حال برگزاري بوده كه در آن مردم عادي حضور داشته‌اند.

همزمان با آنچه در كاخ رياست‌جمهوري در جريان بود، ويدئويي در اينستاگرام منتشر شد كه در آن يك افسر پليس درحالي‌كه 4فرد نقاب زده او را همراهي مي‌كنند، مشغول خواندن بيانيه‌اي است. او كه خود را «اسكار پرز» معرفي مي‌كند، از مردم ونزوئلا مي‌خواهد در مقابل «استبداد» قيام كنند. او گفت: «ما ائتلافي متشكل از نيروهاي نظامي، افسران پليس و كارمندان دولت هستيم كه قصد داريم عليه اين دولت جنايتكار قيام كنيم.» به گفته اين افسر پليس گروه آنها به هيچ حزب سياسي وابستگي ندارد و آنها گروهي ملي‌گرا هستند.

از سرنوشت اين افراد و هلي‌كوپتري كه در حمله استفاده شده هيچ اطلاعي در دست نيست اما مادورو كه در سراسر ونزوئلا حالت آماده باش اعلام كرده، در نطق تلويزيوني‌اش گفت كه نيروهاي امنيتي اين كشور «دير يا زود سرانجام اين افراد را دستگير كرده و هلي‌كوپتر را پيدا مي‌كنند.»

  • 2‌ماه درگيري؛ 70كشته

دادگاه عالي يكي از نهادهايي است كه طي 2‌ماه اخير، يعني همزمان با آغاز اعتراض‌ها عليه دولت ونزوئلا و درگيري‌هاي خياباني، همواره مورد انتقاد مخالفان دولت مادورو بوده است. به گفته آنها آراي دادگاه عالي به تقويت جايگاه مادورو كمك كرده و باعث تضعيف پارلمان شده است. پارلمان ونزوئلا در كنترل گروه‌هاي اپوزيسيون و مخالفان دولت است.

طي ماه‌هاي گذشته ونزوئلا در يك بحران گسترده سياسي و اقتصادي غرق شده است. وضعيت بحراني اين كشور طي چند‌ماه مرحله به مرحله پيش رفت تا به سطح حمله ديروز رسيد. افزايش بيكاري، فقر و نابساماني اقتصادي بعد از اعتراض‌ها و تجمع‌هاي پراكنده، به اعتراض‌هاي گسترده در سطح خيابان‌ها در شهرهاي مختلف ونزوئلا تبديل شد.

ادامه اين اعتراض‌ها به درگيري ميان معترضان و نيروهاي پليس رسيد. در اين مدت، روزي نبوده كه خيابان‌هاي كاراكاس صحنه درگيري ميان معترضان و نيروهاي پليس نباشد. تاكنون دست‌كم 70نفر قرباني درگيري‌ها شده‌اند. مخالفان دولت اعلام كرده‌اند قصد دارند تا زماني كه مادورو از قدرت كنار نرود و انتخابات زودهنگام را اعلام نكند، به اعتراض‌هاي خود ادامه دهند.

مقام‌هاي امنيتي در دولت ونزوئلا معتقدند عاملان حمله مستقيما از سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) دستور مي‌گرفته و عمليات‌شان در سفارت آمريكا در كاراكاس طرح‌ريزي شده است. مادورو پس از حمله ديروز در سخنان خود رئيس‌جمهور آمريكا را خطاب قرار داد و گفت كه «فروپاشي» ونزوئلا موج جديدي از آوارگان و پناهجويان را به راه خواهد انداخت كه از موج پناهجويان در مديترانه بسيار قوي‌تر است. او گفت: «رئيس‌جمهور دونالد ترامپ؛ گوش كن! مسئوليت‌ اينها با توست. ديوانگي‌هاي دست راستي‌هاي افراطي در ونزوئلا را متوقف كن.»

کد خبر 374491

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha