شنبه ۳ آذر ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: بیش از 100 نظامی چینی حافظ صلح وارد منطقه ناآرام دارفور سودان شدند تا سازمان ملل متحد طبق قطعنامه 1769 نخستین واحد نظامی بین‌المللی را در آنجا مستقر کند.

علی حماتی سخنگوی سازمان ملل متحد گفت: 135 سرباز از نظام مهندسی چین در حالی که در پوشش نظامی سازمان ملل متحد بودند، به فرودگاه نیالی، مرکز منطقه دارفور سودان رسیدند.

وی افزود: 315 سرباز دیگر چینی در ماه آینده میلادی در راستای استقرار نیروهای حافظ صلح سازمان ملل به دارفور اعزام می‌شوند.

بر اساس قطعنامه 1769 سازمان ملل متحد در ژوئیه گذشته قرار شد 26 سرباز در قالب نیروهای مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه آفریقا موسوم به نیروهای یونامید در دارفور مستقر ‌شوند تا جایگزین نیروهای آفریقایی شوند که از سال 2004 در دارفور هستند اما دچار کمبود تجهیزات وتوان نظامی و غیرنظامی هستند.

به گفته سخنگوی سازمان ملل این سربازان چینی مهندسانی هستند که به ساخت جاده و پل و حفر چاه خواهند پرداخت.

همچین یک تیم پزشکی نیز برای معالجه شمار زیاد بیماران این منطقه جنگ‌زده اعزام شده‌اند.

چین که یکی از بزرگ‌ترین مشتریان نفت سودان است متهم به رأی ندادن برای اعمال تحریم‌های بین‌المللی بر سودان است.

مقامات سودانی که تا به حال با حضور نیروهای غیرآفریقایی در دارفور مخالف بودند تحت فشار سازمان ملل با استقرار نیروهای چینی موافقت و با نیروهای کشورهای اسکاندیناوی و نپال و تایلند مخالفت کردند.

گفته می‌شود از زمان آغاز درگیری‌ها در دارفور بین شبه‌نظامیان هوادار دولت و گروه‌های شورشی بیش از200 هزار تن در این منطقه کشته و حدود 2میلیون نفر هم آواره شده‌اند.

از طرف دیگر دولت چین به سازمان ملل اعلام کرده است در جهت ایفای تعهداتش درخصوص صلح جهانی مرکز پرورش نیروهای حافظ صلح را گسترش خواهد داد.

روز چهارشنبه روزنامه مردم ارگان حزب کمونیست چین، نوشت: مرکز پرورش لانگ فانگ در استان خه بهچین قرار است مساحت خود را از  ۱۳هکتار به  ۲۳هکتار گسترش دهد.

به گفته گائو بائو شن معاون اداره بین‌المللی وزارت امنیت عمومی چین، دولت چین برای پرورش این نیروها ی حافظ صلح و نیروهای ضد شورش و یک تیم ویژه  ۱۳میلیون دلار دیگر تخصیص داده است.

چین هم اکنون یکهزار و ۸۱۹مأمور و سرباز حافظ صلح دارد که تحت پرچم سازمان ملل فعالیت می‌کنند.

چین درمیان 5کشور عضو دائم شورای امنیت دومین کشوری‌است که بیشترین نیروهای حافظ صلح را به کشورهای دیگر اعزام کرده است.

کد خبر 37445

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز