اعضای چهارمین شورای شهر تهران یکشنبه گذشته و پیش از عید سعید فطر، سیصد و پنجاه و پنجمین جلسه را تشکیل دادند‌ تا ۲ لایحه را مورد بررسی ‌قرار داده و با اصلاحاتی به تصویب برسانند.

شورا

براساس يكي از لايحه‌ها كه به تصويب رسيد، بنگاه‌هاي اقتصادي و سازمان‌ها مي‌بايست از اين پس علاوه بر فعاليت اقتصادي در موضوعات اجتماعي نيز سهيم شوند كه اين امر در راستاي حفظ محيط‌زيست، منابع انساني و منابع طبيعي شهر خواهد بود. ديگر لايحه نيز برنامه عملياتي ترويج فرهنگ ايثار و مقاومت شهرداري تهران‌ بود. البته آنگونه كه رئيس شوراي شهر تهران در مورد اين لايحه گفت شهرداري تهران به تنهايي متولي اين امر نيست اما مي‌تواند يكي از متوليان امر باشد.

مهدي چمران همچنين اعلام كرد كه قرار شده تا 3ماه ديگر آيين‌نامه آن تدوين و اجرايي شود. به گفته وي در اين لايحه كميته‌اي در نظر گرفته شده كه اين كميته به شورا تبديل شد و رئيس آن شهردار تهران و دبير آن معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران خواهد بود تا از بنياد شهيد و ساير سازمان‌ها و نهادهاي دخيل در اين امر دعوت شود تا اين برنامه عملياتي هرچه سريع‌تر و بهتر اجرايي شود. در جريان بررسي اين لايحه همچنين معصومه آباد پيشنهاد داد كه نمايندگاني از ثمن‌هاي مرتبط با فرهنگ ايثار و شهادت دعوت شوند چراكه فرهنگ ايثار و شهادت يك كار سازماني و دولتي نيست، بلكه يك اراده عمومي است. گفتني است؛ اين پيشنهاد نيز با موافقت اعضا همراه شد.

  • ضرورتي براي شهر

در ادامه جلسه، بررسي لايحه نظام نامه مسئوليت‌پذيري اجتماعي سازمان‌ها و بنگاه‌هاي اقتصادي شهر تهران در دستور كار قرار گرفت. در بررسي اين موضوع احمد دنيامالي اجراي اين امر را يك ضرورت براي شهر خواند.عبدالحسين مختاباد نيز با تأكيد بر لزوم اجراي چنين امري ضمن انتقاد از نحوه انتخاب مسئولان در ستاد راهبري مسئوليت اجتماعي گفت: تشكيل جلسه حتي براي يك‌بار در سال با حضور افرادي مانند فرماندار تهران، شهردار تهران، 3نفر از معاون شهردار، 2نفر از اعضاي شورا، نمايندگان اتاق بازرگاني و اصناف تقريبا محال است؛ به همين دليل بايد براي ستاد راهبري افرادي لحاظ شوند كه بتوان براي تشكيل جلسات از حضور آنان بهره‌مند شد. وي همچنين نسبت به عدم‌ساماندهي كودكان كار و بي‌توجهي به آنان ابراز گلايه كرد.

در ادامه جلسه حبيب كاشاني نيز گفت: تهران 750 كيلومتر وسعت دارد و در چنين وسعتي هرقدر هم كار و تلاش شود باز هم كم است. وي افزود: بدون ترديد امثال آقاي قديمي زحمات زيادي كشيده‌اند همچنان‌كه در شب‌هاي زمستان با 123ميني‌بوس براي نجات افرادي كه از ورود به گرمخانه‌ها ابا داشتند، اقدام كردند.

اداره تهران سخت است، ولي تلاش‌ها و زحمات فراواني نيز صورت مي‌گيرد كه شايد به چشم نيايد.
كاشاني نيز با تأييد سخنان مختاباد گفت: اتاق فكر يا ستاد راهبري بايد به‌گونه‌اي باشد كه برنامه‌ها جنبه عملياتي پيدا كند؛ به همين دليل جمع كردن مسئولان مذكور براي تشكيل جلسه خيلي مشكل است لذا بايد با دقت بيشتري در اين زمينه اقدام شود.

به‌نظر دنيامالي هم در اين زمينه نيز بهتر است به سازمان‌هاي مردم‌نهاد بها داده شود و از سوي ديگر به‌جاي ۳معاون شهردار بهتر است تنها معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران در ستاد راهبري حضور داشته باشد. در اين‌ ميان، محسن سرخو اعتقاد داشت كه بنگاه‌هاي اقتصادي هم بايد به اين مسئله اهميت دهند و اگر مسائل محيطي چنين مراكز اقتصادي لاينحل بماند به يقين بنگاه‌هاي اقتصادي نيز دچار مشكل مي‌شوند به همين دليل بايد مكلف شوند بخشي از فعاليت‌هاي خود را به مسائل اجتماعي اختصاص دهند.

  • استفاده‌كنندگان از منابع شهري

ناصر اماني، معاون برنامه‌ريزي و توسعه‌شهري شهرداري تهران هم كه در جلسه حضور داشت، گفت: اكنون صدها بنگاه اقتصادي وجود دارد كه از منابع شهر استفاده مي‌كنند اما در حوزه اجتماعي هيچ وظيفه‌اي ندارند. اين لايحه در حقيقت حلقه اتصالي است كه كارخانجات و پيمانكاران شهرداري را در راستاي عمل به مسئوليت اجتماعي موظف مي‌كند.

مهدي چمران نيز گفت: اين موضوع در ايران نبوده و اگر هم اقدامي در اين جهت انجام مي‌شده به‌صورت داوطلبانه است؛ در حالي كه در كشورهاي ديگر براي اين امر نظام‌نامه يا آيين‌نامه وجود دارد و در برخي جاها اجباري است و در جاهايي ديگر به ازاي عمل به مسئوليت اجتماعي از ماليات كسر مي‌كنند. در نهايت اين لايحه نيز با نظر موافق اكثريت اعضا به تصويب رسيد.

  • خط۷ مترو همه استانداردها را داراست

در جلسه غيرعلني يكشنبه گذشته رئيس كميته عمران كه به‌تازگي از خط۷ مترو بازديد داشته است باز هم ايمني اين خط را از نظر اصول مهندسي تأييد كرد و به شهروندان اطمينان داد كه اين مسير ريلي همه استانداردهاي لازم را داراست. اقبال شاكري با بيان اينكه متأسفانه اطلاعات غلطي در مورد خط 7 داده شد در حالي كه بخش‌هاي سيگنالينگ، آتش‌نشاني و موارد ديگر در امنيت كامل است، افزود: راه‌اندازي اين خط كار بسيار ارزنده‌اي است كه موجب بهره‌مندي مردم جنوب شرق و جنوب تهران از اين خط خواهد شد؛ ضمن آنكه در اين خط در استانداردهايي كه بايد رعايت شود بيشترين تلاش صورت گرفته است. شاكري همچنين اعلام كرد كه هفته بعد مديرعامل شركت متروي تهران گزارشي از خطوط 6، 7و 8 متروي تهران در صحن شورا ارائه مي‌كند.

رئيس كميته عمران شورا در ادامه سخنان خود با اشاره به اتفاقات راهپيمايي روز قدس و اهانت به رياست‌جمهوري گفت: ضرورت شناسايي منشأ برخي اقدامات وجود دارد، ما توهين را محكوم مي‌كنيم اما يكي از دلايل اين قبيل اقدامات را مي‌توان عكس‌العمل به راه‌اندازي برخي از گفته‌ها و زير سؤال بردن تلاش‌ها دانست. ما توهين را محكوم مي‌كنيم اما وقتي خودمان نقش اپوزيسيون را ايفا مي‌كنيم و تلاش 38ساله نظام را زير سؤال مي‌بريم، بايد منتظر مقابله‌به‌مثل باشيم.

  • قدرداني از حضور مردم در راهپيمايي روز قدس

صحبت از روز قدس و حضور گسترده مردم‌ در راهپيمايي، مورد اشاره ديگر اعضاي شورا هم بود؛ آنچنان كه مهدي چمران در ابتداي جلسه گفت: اين حضور مردم در هواي گرم و با زبان روزه حماسه‌اي ديگر بود از مردمي كه نشان دادند براي احقاق حق مظلومان آماده‌اند. چمران ضمن تقدير از حضور حماسي مردم در راهپيمايي روز قدس در آستانه هفتم تير گفت:

شهادت شهيد بهشتي و 72تن از يارانش نمونه‌اي از جنايت‌هاي منافقين بود كه امروز در لباس‌هاي ديگر در كنگره آمريكا حضور دارند و آنان نيز از اين جانيان استقبال مي‌كنند. محسن سرخو نيز در تذكر پيش از دستور سيصد و پنجاه و پنجمين جلسه شوراي اسلامي شهر تهران ضمن محكوم كردن اهانت به رئيس‌جمهور و معاون اول وي در راهپيمايي روز قدس، خواستار پيگيري اين موضوع از طريق مراجع قضايي و امنيتي شد. محمد سالاري هم با تأكيد بر اينكه توهين به رئيس‌جمهور جرم مشهود است، خواستار رسيدگي دستگاه قضا و نهادهاي امنيتي و انتظامي به اين موضوع شد.

جدول

کد خبر 374382

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha