همشهری آنلاین: ملت‌های آزادی خواه جهان به ویژه مسلمانان کشورهای مختلف در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان با حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس بار دیگر همبستگی خود را با ملت مظلوم فلسطین به نمایش گذاشتند.

 مراسم روز جهانی قدس در کشورهای مختلف جهان برگزار شد

به گزارش روز جمعه ایرنا، مسلمانان و آزادی خواهان جهان با حضور در راهپیمایی روز جهاني قدس پاسخ کوبنده به جنایت ها و زیاده خواهی رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین سر دادند و به دنیا اعلام کردند که مسلمانان، بیت المقدس و فلسطین را فراموش نخواهند کرد.

راهپیمایی روز جهانی قدس در کشورهای اسلامی روز جمعه و در سایر کشورها نیز به دلیل مصادف شدن این روز با روز کاری آنها، یا روز گذشته برگزار شده است و یا روزهای آینده برگزار خواهد شد.

امام خمینی (ره) در روز 16 مرداد سال 1358 با هدف انسجام مسلمانان جهان، در پیامی روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان را به عنوان «روز جهانی قدس» تعیین کردند و عموم مسلمانان را به همبستگی در این روز بزرگ فراخواندند.

  • برگزاری آئین روز قدس در کابل تحت تدابیر امنیتی

کابل - ایرنا - آئین های روز قدس برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین و محکومیت رژیم اشغالگر قدس، همزمان با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان در کابل پایتخت افغانستان، تحت تدابیر امنیتی ویژه برگزار شد.

به گزارش ایرنا، صدها تن از مردم مسلمان کابل روز جمعه در مسجد الزهراء گردهم آمدند و شعارهایی در حمایت از مردم ستمدیده فلسطین سر دادند و خواستار پایان دادن به تجاوزهای رژیم غاصب صهیونیستی شدند.

شهروندان افغان در شرایطی در آئین روز قدس در مسجد الزهرای کابل حضور یافتند که این مسجد پنجشنبه هفته گذشته شاهد حمله تروریستی سه مهاجم انتحاری به نمازگزاران بود و بیش از 10 کشته و زخمی برجا گذاشت.

ساعاتی پس از این مراسم، آئین دیگری با حضور صدها تن از شهروندان افغان در مقابل دفتر «نهضت اسلامی» افغانستان برگزار شد و شرکت کنندگان با شعارهای «مرگ بر اسرائیل» این روز بزرگ را گرامی داشتند.

گزارش های رسیده حاکی است که آئین های روز قدس در هرات و غزنی نیز با حضور صدها تن از مردم روزه دار برگزار شد و شرکت کنندگان با شعارهای «تروریسم جهانی رژیم صهیونیستی»، حمایت خود را از مسلمانان فلسطینی اعلام کردند.

  • راهپیمایی مردم مالزی در مقابل سفارت آمریکا

کوالالامپور- ایرنا- مردم مالزی نیز امروز پس از اقامه نماز جمعه در کوالالامپور پایتخت این کشور جنوب شرق آسیا تظاهراتی به مناسبت روز جهانی قدس، اندیشه ماندگار امام خمینی (ه) برگزار و ضمن تجمع مقابل سفارت آمریکا، همبستگی خود را با مردم فلسطین اعلام کردند.

به گزارش ایرنا، در این تظاهرات که از مسجد 'تابونگ حاجی' در خیابان 'تون رزاق' آغاز شد و تا مقابل سفارت آمریکا ادامه داشت، رهبران گروه های سیاسی، قشرها، نژادها و ملیت های مختلف مقابل سفارت آمریکا تجمع کرده و به ارائه دیدگاه های خود در مورد فلسطین و لزوم وحدت کشورهای اسلامی در مورد فلسطین پرداختند.

  • برگزاری مراسم روز قدس در اکوادور

مادرید- ایرنا- مراسم روز جهانی قدس پنجشنبه شب به همت مرکز فرهنگی ایران و اکوادور در کیتو پایتخت این کشور برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این مراسم که در آن شهروندان اکوادوری، کلمبیایی، ایرانی، افغانستانی و پاکستانی حضور داشتند حجت الاسلام و المسلمین «فتحی» به تشریح ابتکار حضرت امام خمینی قدس سره در برپایی این روز با شکوه که اکنون به پدیده ای فراگیر نه تنها در جهان اسلام بلکه در اقصی نقاط عالم از جمله کشورهای آمریکای لاتین تبدیل شده است، پرداخت.

وی سپس با تشریح شاخص های افول نظام سلطه و رژیم صهیونیستی، تلاش قدرت های استکباری را در سرپا نگهداشتن این رژیم پوشالی بی فایده خواند و بر اساس سنت الهی آن رژیم را رو به اضمحلال و نابودشدنی دانست.

  • پیروزی بر تروریسم، گامی در جهت آزادی قدس است

بغداد- ایرنا- سفیر فلسطین در عراق هم در جمع راهپیمایان در بغداد تاکید کرد هر گونه پیروزی بر تروریسم گامی در جهت آزادی قدس شریف از دست اشغالگران است.

'احمد عقل' با اشاره به پیروزی های بزرگ عراق بر تروریسم تاکید کرد که هرگونه پیروزی بر تروریسم، گامی در جهت آزادی قدس شریف از دست اشغالگران است.

وی اضافه کرد روز قدس فقط برای یادآوری اشغال فلسطین و قدس شریف نیست بلکه در این روز مبارک، پیروزی نیروهای مسلح و امنیتی و الحشد الشعبی عراق بر تروریست های جنایتکار را نیز به یاد می آوریم.

  • حکام عربی از خشم ملت های مسلمان بترسند

مسوول دفتر سیاسی انصار الله یمن در عراق هم طی سخنانی در راهپیمایی روز جهانی قدس در بغداد با هشدار به حکام عربی که در صدد برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی هستند، گفت که حکام عربی که درصدد برقراری رابطه با این رژیم هستند، از خشم ملت های مسلمان بترسند.

'محمد الیمنی' گفت جهان اسلام و عرب برای نابودی رژیم صهیونیستی کمبودی در زمینه امکانات و مسائل مادی ندارد اما تاکنون از این همه امکانات و پول ها برای نابودی رژیم صهیونیستی به طور صحیح بهره برداری نشده است.

  • داعش ساخت اسراییل است

رئیس جماعت علمای اهل سنت عراق هم روز جمعه در راهپیمایی باشکوه روز جهانی قدس در بغداد تاکید کرد که گروه تروریستی جنایتکار داعش، ساخت رژیم اسراییل است.

به گزارش ایرنا، 'شیخ خالد الملا' تاکید کرد که رژیم صهیونیستی برای فتنه انگیزی در بین ملت های عربی و اسلامی، گروه تروریستی جنایتکار داعش را ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد که رژیم اسراییل برای اینکه ملت های مسلمان را به جان هم بیندازد تا این ملت ها قضیه اصلی یعنی فلسطین و قدس شریف را فراموش کنند، اقدام به ایجاد گروه جنایتکار داعش کرد.

علاوه بر بغداد، شهرهای مقدس نجف و کربلا و ناصریه، بصره، العماره و دیوانیه و دیگر شهرهای این کشور نیز به مناسبت روزجهانی قدس، شاهد راهپیمایی های باشکوهی در روزجهانی قدس با حضور اقشار مختلف مردم هستند.

  • کشورهای عربی به اندازه ایران به فلسطین کمک کنند

غزه-ایرنا- «اسماعیل رضوان» از رهبران حماس در نشست بزرگداشت روز جهانی قدس از کشورهای عربی خواست که به اندازه جمهوری اسلامی ایران به وظیفه خود در حمایت از مقاومت فلسطین عمل کنند.

رضوان در سخنرانی خود در این نشست که عصر پنجشنبه در غزه برگزار شد از نقش جمهوری اسلامی ایران و امام خمینی(ره) که آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان روز جهانی قدس تعیین کرد تا وظیفه امت عربی و اسلامی را در قبال مسجد الاقصی یادآوری کند تشکر و قدردانی کرد.

عضو ارشد جنبش حماس بزرگداشت روز جهانی قدس را نماد برجسته ای از نقش آفرینی های ایران در این قضیه دانست و گفت که ملت فلسطین ارزش این مساله را می داند.

  • سفره افطار ایران و دعای آزادی قدس در مسکو

مسکو- ایرنا - شامگاه پنجشنبه مانند هرسال افطار همگانی روزه داران به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در محل مسجد پارک پیروزی مسکو همراه با دعای آزادی قدس شریف برگزار شد.

به گزارش ایرنا، مسجد یادبود واقع در پارک پیروزی مسکو یکی از مراکز اصلی عبادی مسلمانان این شهر بویژه در ایام ماه مبارک رمضان است و هر شب نیز یکی از کشورها میزبان افطاری روزه داران می شود.

کشورهای اسلامی علاقه مند به مشارکت در طرح سفره افطاری ملل براساس برنامه ریزی انجام شده یک شب را در خیمه رمضان میزبان روزه داران روسیه و کشورهای مختلف از جمله آسیای میانه هستند که تا بیش از 500 نفر را شامل می شود.

شامگاه پنجشنبه در آستانه روز جهانی قدس روزه داران مسلمان مقیم مسکو که در این مسجد حضور داشتند، با حضور در خیمه افطاری ملل، میهمان ایران شدند.

در این مراسم که با حضور احمد حیدریان معاون سفارت و رضا ملکی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین صابر اکبری جدی رئیس مرکز اسلامی مسکو گفت: نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان توسط امام خمینی (ره) بنیانگذار فقید جمهوری اسلام ، مظلومیت فلسطین و ظلم رژیم صهیونیستی را جهانی کرد.

  • فریاد مرگ بر اسرائیل در سراسر پاکستان طنین انداز شد

اسلام آباد- ایرنا - مردم روزه دار سراسر پاکستان در جمعه الوداع ماه مبارک رمضان و مصادف با روز جهانی قدس، پس از اقامه نماز جمعه، با برگزاری راهپیمایی گسترده در پایتخت و دیگر شهرهای این کشور، با سردادن شعارهایی علیه رژیم غاصب صهیونیستی و آمریکا، بار دیگر از آرمان های ملت مظلوم فلسطین حمایت کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دهها شهر بزرگ و کوچک پاکستان از جمله پایتخت و مراکز ایالت های چهارگانه این کشور امروز شاهد حضور پرشور مسلمانان پاکستان از تمام اقوام و مذاهب در راهپیمایی های روز جهانی قدس بود. شخصیت های برجسته سیاسی و مسوولان ارشد وابسته به احزاب تحریک انصاف، حزب مردم، جنبش مردمی، مسلم لیگ شاخه قائد، شورای اتحاد سنی، جمعیت علمای پاکستان، حزب مجلس وحدت مسلمین، علمای شیعی پاکستان و ... همراه و همگام با صدها هزار نفر از مردم کشور، در تظاهرات های ضداسرائیلی شرکت کردند.

  • گرامیداشت روز جهانی قدس در سرکنسولگری ایران در کراچی

کراچی - ایرنا - در آستانه فرا رسیدن آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس، سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کراچی پاکستان شب گذشته میزبان ضیافت افطار با حضور جمع کثیری از شخصیت های سیاسی، دانشگاهی، مذهبی و برخی مقامات محلی بود.

به گزارش ایرنا میهمانان و شخصیت های مدعو پاکستانی طی سخنانی در این مراسم، ضمن گرامیداشت روز جهانی قدس، بر اهمیت و ضرورت وحدت جهان اسلام و مقابله با توطئه های رژیم صهیونیستی تاکید کردند.

احمد محمدی سرکنسول کشورمان در کراچی نیز طی سخنانی با گرامیداشت روز جهانی قدس، بر اهمیت حضور یکپارچه ملت های جهان اسلام در راهپیمایی های ویژه این روز در سراسر جهان به منظور دفاع از حقوق مردم مظلوم فلسطین تاکید کرد.

  • تروریست های تکفیری ادامه دهنده راه رژیم صهیونیستی هستند

بیروت- ایرنا- سفیر ایران در لبنان هم در مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس گفت: رژیم صهیونیستی اصل و اساس تروریسم است و از روز اول پایه های آن بر ترور و قتل و ظلم بنا نهاده شد و امروز تروریست های تکفیری ادامه دهنده این راه هستند و منافع خود را به منافع رژیم صهیونیستی گره زده اند.

«محمد فتحعلی» در این مراسم که پنجشنبه شب به همت سفارت ایران در لبنان و با حضور ده ها شخصیت سیاسی، مذهبی و فرهنگی لبنانی و فلسطینی و جمعی از سفرای مقیم بیروت برگزار شد، افزود: ما از طریق بزرگداشت روز جهانی قدس تاکید می کنیم که رژیم صهیونیستی دشمن شماره یک مسلمانان و همه آزادگان جهان است و جایی در بین ملت های اسلامی ندارد و هرگونه تلاشی برای به رسمیت شناختن آن و عادی سازی روابط با آن خیانت به ملت فلسطین و شهدای آن است.

  • بر سر ذره ای از خاک کشور معامله نخواهیم کرد

«زیاد نخاله» معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی نیز به نمایندگی از گروه های فلسطینی در سخنانی اظهار داشت: امام خمینی(ره) با اعلام آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز جهانی قدس این روز را روز وحدت در برابر ظلم ها و تجاوزگری های اسرائیل دانست که با اشغال فلسطین و قدس، مقدسات اسلامی و مسیحی را زیر پا گذاشته است.

در این مراسم که با ضیافت افطار همراه بود «یعقوب الصراف» وزیر دفاع به نمایندگی از «میشل عون» رئیس جمهوری و «ایوب حمید» به نمایندگی از «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان حضور یافتند.

  • آیین روز قدس در بیشکک پایتخت قرقیزستان برگزار شد

تهران- ایرنا- به مناسبت آخرین روز جمعه ماه مبارک رمضان و روز قدس، مراسم نماز جمعه در مسجد امام علی (ع) در بیشکک پایتخت قرقیزستان به این روز اختصاص پیدا کرد.

به گزارش سفارت جمهوری اسلامی ایران از بیشکک این مراسم با حضور جمعی از آذری ها، افغانی ها و ایرانیان مقیم برپاشد.

امام جماعت مسجد به همین مناسبت به تشریح چگونگی اعلام این روز در سال 1358 توسط امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز قدس و حمایت از ملت مظلوم فلسطین پرداخت.

وی از امام خمینی (ره) به عنوان یک رهبر فرامذهبی که تنها به فکر عزت و سربلندی تمام مسلمانان اعم از شیعه و سنی بود نام برد و تاکید کرد که برغم اینکه او یک مرجع شیعه بود به حمایت مستقیم مسلمانان سنی مذهب فلسطین پرداخت و این روز را به عنوان روز حمایت از فلسطین و زنده نگاه داشتن مبارزه با دشمن صهیونیستی اعلام کرد.

  • شرکت هزاران تن از مردم اندونزی در راهپیمایی روز قدس

کوالالامپور- ایرنا- هزاران تن از مردم اندونزی در شهرهای مختلف این کشور جنوب شرق آسیا در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و در روز جهانی قدس در تجمعاتی ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی با مردم فلسطین اعلام بیعت کرده و بر آزادی قدس تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، گروهی از مردم جاکارتا پایتخت اندونزی با تجمع مقابل سفارت آمریکا، حمایت کاخ سفید از جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین را محکوم کردند.

مردم اندونزی در این راهپیمایی ها از چند دهه مبارزه مردم فلسطین با اشغالگران قدس و استقلال از چنگال رژیم صهیونیستی پشتیبانی کردند.

  • راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم هند به مناسبت روز جهانی قدس

دهلی نو- ایرنا- مردم شهرهای مختلف هند در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان پس از نمازجمعه با شرکت در راهپیمایی ضد صهیونیستی، حمایت خود را از مردم مظلوم فلسطین اعلام کردند.

به گزارش ایرنا شهرهای دهلی، بمبئی، حیدرآباد، علیگر، مظفرنگر ، لکنو، جامو، کشمیر، کارگیل، سرینگر، چنای، میسور، بنگلور، پونا ویجایادا وادا از جمله شهرهای هند بود که تظاهرات و گردهمایی روز جهانی قدس در آنها چشمگیر گزارش شده است.

  • برگزاری کنفرانس حمایت از فلسطین در برزیل

مادرید- ایرنا- 'کنفرانس فلسطین' به مناسبت روز جهانی قدس در محل کمیسیون حقوق بشر و اقلیت های مجلس نمایندگان برزیل برگزار شد.

به گزارش روز جمعه ایرنا این کنفرانس با حضور «سید علی سقائیان» سفیر جمهوری اسلامی ایران در برزیل، خانم «ریکا کوکای» نایب رئیس این کمیسیون، «مارکوس تنیرو» دبیر مرکز همبستگی با مردم و مبارزه برای صلح مجلس نمایندگان، نمایندگان و سناتورهای احزاب مختلف برزیل، نمایندگانی از مجلس محلی ناحیه فدرال برازیلیا، رئیس اتحادیه ملی دانشجویان، برخی از سفرای کشورهای اسلامی و آمریکای لاتین و دیپلمات های کشورهای دوست و حامی فلسطین برگزار شد.

  • راهپیمایی روز جهانی قدس در پایتخت سوریه برگزار شد

دمشق- ایرنا- راهپیمایی روز جهانی قدس با حضور شهروندان سوری، فلسطینی و اتباع دیگر کشورهای اسلامی در پایتخت سوریه برگزارشد.

به گزارش ایرنا، راهپیمایی روز جهانی قدس با حضور پرشور شهروندان و مسئولان سوری و فلسطینی، جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورهای عربی از میدان حجاز دمشق تا مسجد اموی برگزارشد.

گروه های مقاومت و ساکنان اردوگاه های فلسطینی اطراف پایتخت سوریه در کنار دیگر ساکنان دمشق در این آیین شرکت کردند.

شرکت کنندگان دراین مراسم با سردادن شعارهایی از حمایت های کشورهای محور مقاومت بویژه جمهوری اسلامی ایران و سوریه از ملت فلسطین تقدیر کردند.

  • آیین روز قدس و میزگرد جنبش های فلسطین امروز در تایلند برگزار شد

کوالالامپور- ایرنا - مراسم روز جهانی قدس همراه با میزگردی در زمینه جنبش های امروز در فلسطین روز جمعه با حضور نخبگان مسلمان و بودایی تایلند و 'محسن محمدی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در تایلند در هتل میراث بانکوک برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این مراسم اندیشمندان و صاحب نظران مسلمان و بودایی با سخنرانی در باره آرمان فلسطین به بررسی زوایای مختلف مساله فلسطین در دهه های اخیر و وضعیت اشغالگری در سرزمین مقدس فلسطین از سوی غاصبان صهیونیست پرداختند.

سفیر کشورمان در تایلند طی سخنان در این آیین به جنایات و ستم های اشغالگران علیه ملت فلسطین اشاره و شرایط فعلی جهان اسلام را به نفع رژیم اشغالگر قدس دانست.

کد خبر 374053

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha